کد خبر: ۳۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۱

جایگاه «سینما» در میان مردم استان فارس

شیرازه در ادامه سلسله مقالات بررسی شاخص های فرهنگ عمومی به بررسی وضعیت سینما در استان فارس و شیراز می‌پردازد.

شیرازه - جدای از آنکه سروصداهای فراوان رسانه ها بدنبال اکران فیلم سینمایی "کلاه قرمزی" باشد و یا به سبب انتشار فیلم موهنی که در آن به پیامبر اسلام (ص) توهین شده است؛ در هر صورت فارغ از نوع فیلم، این موضوع حاکی از آن است که هنر هفتم یکی از آن عرصه های جنجالی است که هر از چند گاهی تیتر یک رسانه های کشور و جهان می گردد.

"شیرازه" نیز در ادامه سلسله مقالات "بررسی شاخص های فرهنگ عمومی"، به همین بهانه در این مقال سعی خواهد کرد به بررسی وضعیت "سینما" در استان فارس و شیراز بپردازد. اما پیش از آن می بایست نگاهی اجمالی نیز به وضعیت سینما در کل کشور بیندازیم.

در نگاهی کلی و اجمالی "طرح بررسی و سنجش  شاخص های فرهنگ عمومی کشور" (+) نشان می دهد اکثریت چشمگیر مردم کشور (77 درصد) اظهار داشته اند که در سال گذشته به سینما نرفته اند و در مقابل تنها 22 درصد گفته اند که در سال گذشته برای دیدن فیلم به سینما رفته اند. 1 درصد نیز ترجیح دادند به این سوال پاسخ ندهند یا جواب نمی دانم را برگزینند.

در این بین استان قم با 34 درصد رتبه نخست، سیستان و بلوچستان با 5 درصد در انتها و استان فارسی ها نیز با داشتن 20 درصد مخاطب سینما، در رده پانزدهم کشور و تقریبا در میانه جدول استانها قرار گرفته اند.



به سبب کمبود امکانات در مناطق محروم، بالطبع شهری ها بیشتر از روستاییان به سینما رفته اند؛ همچنین مردان نیز بیشتر از زنان. 23 درصد از شیعیان و 11 درصد از مسلمانان اهل تسنن کشور در سال پیش از اجرای طرح مخاطب سینما بوده اند. همچنین در رده بندی اقوام کشور نیز آمارها نشان می دهد به ترتیب فارس ها، گیلک/شمالی ها، عربها، لرها، ترکها، کردها و در نهایت بلوچها برای تماشای فیلم به سینما رفته اند.

اما جدای از اطلاعات موجود در خصوص کل کشور، همانطور که اشاره گشت 20 درصد از استان فارسیها اظهار داشته اند در سال پیش از اجرای طرح به سینما رفته اند و قریب به 80 درصد هم استانیها نیز به این سوال پاسخ منفی د اده اند.

در فارس هم به مانند کل کشور شهری ها بیش از روستاییان و مردان بیش از زنان اهل سینما رفتن بوده اند.

همچنین این نکته را نیز می توان افزود که 12درصد از افراد زیر دیپلم، 32 درصد از دیپلمه ها، و نیز 32 درصد از افراد بالای دیپلم در استان فارس، سال گذشته به سینما رفته اند.

از بین 20 درصد مخاطب سینما در استان فارس، نزدیک به 10 درصد گفته اند که با "خانواده" به سینما رفته اند، حدود 7 درصد اظهار داشته اند که با "دوستان" و تنها 2 درصد گفته اند که به "تنهایی" در سال گذشته به سینما رفته اند. این آمار بسیار مشابه آمار کشوری در این زمینه می باشد.

در مورد تعداد دفعات رفتن به سینما نیز حدود 5 درصد از مردمی که اهل سینما رفتن در سال گذشته بوده اند، گفته اند تنها یک بار برای دیدن فیلم به سینما رفته اند، حدود 4 درصد گفته اند که در سال گذشته دو مرتبه، 4 درصد سه مرتبه، و در نهایت 5 درصد چهار مرتبه و یا بیش ار چهار مرتبه به سینما رفته اند؛ در خصوص این این آمار نیز می توان گفت در مجموع شرایط استان فارس مشابه میانگین شرایط کشوری است.

اما اگر از میان شهرهای فارس به کلان شهر شیراز توجه کنیم خواهیم دید در حالی که میانگین 8 کلان شهر کشور، 35 درصد مخاطب سینما را نشان می دهد، این عدد در شیراز با اندکی کاهش 33 درصد را نشان می دهد. از میان کلان شهرها مشهد و تهران با 40 درصد رتبه اول و تبریز با 18 درصد رتبه آخر را داراست.



همان طور که جدول فوق نشان می دهد شیراز در میان 8 کلان شهر کشور از لحاظ "تعداد مخاطب سینما" از آخر رتبه سوم را بدست آورده است، حال اگر از میان 35 درصد از افرادی که در کلان شهرها به سینما رفته اند، "میانگین تعداد دفعات رفتن به سینما" را در نظر یگیریم، باز هم شیراز در رتبه سوم قرار می گیرد، با این تفاوت که این بار از سمت دیگر جدول!




این آمار نشان می دهد که هرچند تعداد مخاطبان سینما در شیراز در مقایسه با سایر کلان شهرها اندکی کمتر است، اما اهالی سینما در شیراز به نسبت مردم دیگر کلان شهرها، طرفدار پروپاقرص سینما هستند و برخلاف برخی از آنان، به دیدن یک فیلم در سال بسنده نمی کنند.

 

مطالب مرتبط:

   ضرورت نگاه آماری به فرهنگ عمومی در استان فارس

 چند درصد از مردم استان فارس موسيقي گوش مي دهند؟

   حضور استان فارسی‌ها در راهپیمایی روز قدس بالاتر از میانگین کشوری است

 وضعیت روزه‌داری در استان فارس

 چه تعداد از استان‌ فارسی‌ها سیگار می‌کشند؟


{$old_album_35838}
نظرات بینندگان