کد خبر: ۳۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۱

تنها خطه شمال فارس با 484 اثر تاریخی با خیلی از استان ها برابری می کند

تنها خطه شمال فارس با 23 هزار کیلومترمربع وسعت و وجود 484 اثر ارزشمند تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران با خیلی از استان هایی که داعیه فرهنگی دارند برابری می کند.

به گزارش شیرازه به نقل از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس که در نخستین گردهمایی دوستدران میراث فرهنگی منطقه شمال فارس که با عنوان میراثی برای فردا و با هدف بررسی ، تأثیر مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی روزگذشته در شهرستان خرمبید برگزار شد با بیان این مطلب گفت : تنها خطه شمال فارس با 23 هزار کیلومترمربع وسعت و وجود 484 اثر ارزشمند تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران با خیلی از استان هایی که داعیه فرهنگی دارند برابری می کند.

وی خطاب به اعضاء فعال انجمن های دوستدار میراث فرهنگی گفت: با این حجم آثار تاریخی فرهنگی با این گسترده تاریخی وظیفه ما درمقابل حفاظت ازآثار تاریخی فرهنگی بسیار فراتر از این خواهد بود .
فریدون فعالی اظهارداشت : نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در زمینه حفاظت از آثار تاریخی به طور شبانه روزی فعالیت می کنند وبا توجه به گردشگرپذیر بودن استان و حضور بیشمار گردشگران و مهمانان درایام نوروز، ایام تابستان و دیگر ایام تعطیل همکاران ما یکسره مشغول خدمات رسانی می باشند. اما درحقیقت ما بدون مشارکت جدی مردم نمی توانیم به هدف اصلی خود که همان حفاظت از آثار تاریخی می باشد برسیم .
وی هدف از اجرای این گردهمایی و به تبع آن 3 گردهمایی دیگر، در نقاط جنوب و غرب، مرکز و شرق استان را جذب بیشتر مشارکت مردم در حفاظت از آثار تاریخی بیان داشت و گفت : ما بدون مشارکت مردم نخواهیم توانست در حفاظت از آثار تاریخی موفق عمل کنیم و باید مردم برای حفظ داشته های خود به کمک بخش دولتی بیایند و انتظار ما نیز این است که روز به روز این مشارکت قوی تر شود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس در بخش دیگری از سخنانش به توانمندی و فعالیت های انجمن های مردم نهاد در فارس اشاره کرد و گفت : بدون شک انجمن دوستدران میراث فرهنگی فارس از فعال ترین انجمن ها در سطح کشور می باشد و همکاران ما دراین انجمن بدون کوچکترین چشم داشتی همگام با مسئولین ما در اداره کل درجهت حفظ آثار تاریخی تلاش می کنند .
وی درپایان خواستار تعامل ، همکاری و ارتباط و همچنین فعالیت های بیش از پیش دوستداران میراث فرهنگی با اداره کل شد .
فعالی همچنین در جلسه پرسش و پاسخ که در پایان این گردهمایی برگزار شد در پاسخ به سوالات برخی از اعضاء انجمن ها در خصوص تمهیدات سازمان برای حفظ آثار ثبت شده گفت : ارزش تاریخی توسط این اداره کل در فهرست آٍثار به ثبت می رسند اما این به معنای مالکیت اداره کل در همه آنها نیست بلکه بسیاری از این آثار و بناها در تملک اشخاص و یا دیگر نهادها می باشند و اداره کل این آمادگی را دارد که ضمن تهیه طرح مرمت 50 درصد از هزینه مرمت و احیاء بناها و خانه های ارزشمند تاریخی را متقبل شود و 50 درصد مابقی به عهده مالک بنا خواهد بود .
فرماندار شهرستان خرمبید نیز در این گردهمایی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان میراث فرهنگی را عامل ماندگاری انسان ها برشمرد .
مهندس ایوبی گفت : میراث یا مادی است یا معنوی اما ارزش گذاری میراث فرهنگی به مراتب بیشتر از میراث مادی است چون آنچه که مادیات را می سازد میراث گرانبهایی است که سینه به سینه و نسل به نسل تحت عنوان فرهنگ منتقل می شود.
وی گفت : فرهنگ و دست آوردهای فرهنگی گذشته ما دست آوردهای مادی زیای هم داشته است. تخت جمشید حاصل تلاشی است که گذشتگان انجام داده و فرهنگ آن زمان را به امروز انتقال داده اند ، اگر امثال این بناها نبود ما انسان هایی تهی می شدیم
وی ضمن محکوم کردن اقدامات دشمنان اسلام در ساخت فیلم توهین آمیز برعلیه پیامبر عظیم الشأن (ص) گفت :غضب دشمنان به واسطه اثر فرهنگی ماندگاری ا ست که از پیامبر اسلام با قیمانده و روز به روز اثر بخشی بیشتری دارد .
ضرورت حفظ اشیاء منقول در کنار اشیاء غیر منقول ، ارائه نکاتی در خصوص نحوه حفاظت فنی از اشیاء و آثار دارای ارزش تاریخی ، فرهنگی ، انعکاس به موقع اطلاعات و گزارش ها ، آگاه سازی مردم در خصوص امکان کلاهبرداری توسط قاچاقچیان اشیاء عتیقه در فروش آثار تقلبی ،لزوم تشویق و ترغیب مردم در حفاظت از آثار تاریخی ، لزوم برقراری امنیت پایدار و حفاظت پایدار از آثار تاریخی با ایجاد احساس مسئولیت در فرد فرد افراد جامعه در خصوص حفاظت از آثار تاریخی از مهمترین نکاتی بود که دیگر سخنران این گردهمایی به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار دارند.

 

نظرات بینندگان