کد خبر: ۳۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱

فارس پاتوق پیمانکاران غیر بومی شده است!

بازار کار استان فارس و به خصوص شیراز پاتوق پیمانکاران و مدیران غیر بومی شده که کارگران این استان را از کار بیکار کرده و بجای آن برای کارگران استانهای دیگر اشتغال زایی می کند.

به گزارش شیرازه به نقل از روزنامه خبرجنوب،رئیس شورای هماهنگی کار استان فارس با انتقاد شدید از باز شدن فضا برای فعالیت پیمانکاران غیر بومی گفت: بحث پیمانکاران غیر بومی در فارس آفتی است که یکی دو سال است به جان این استان افتاده و فضا را برای اشتغال کارگران بومی فارس تنگ تر می کند.

مهرزاد مؤیدی با اشاره به آنکه بحث حضور پیمانکاران غیر بومی در فارس از سال گذشته در این استان جدی تر شده است، افزود: در حال حاضر چندین شرکت از استانهای اصفهان، بوشهر، کرمان و خوزستان در فارس مشغول انجام پروژه های مختلف در حوزه خدمات شهری، امور پالایشگاهی و یا حتی خدمات 118 هستند، اموری که تا پیش از این توسط شرکت های بومی فارس انجام می شد اما حالا این پروژه ها به دست شرکت هایی از سایر استانها افتاده است.

وی با بیان اینکه هر شرکتی که به فارس می آید چندین و چند نیروی کار را هم با خود می آورد اضافه کرد: این اقدام باعث شده که با هر بهانه کوچکی کارگران بومی استان فارس از کار اخراج شوند و جای آنها را کارگران غیر بومی بگیرند.

رئیس شورای هماهنگی کار استان فارس چنین اقداماتی را نتیجه حضور مدیران غیر بومی بر مسندهای دولتی در فارس دانست و گفت: این مدیران دولتی غیر بومی در زمان انتصاب به هر پست و مقامی در فارس، اولین کاری که می کنند آن است که شرکت های پیمانکاری که در دیگر استان ها با آنها کار می کردند را با خود به این استان بیاورند.

وی این اقدام را ضربه خوردن به امنیت شغلی کارگران بومی فارس دانست و گفت: نرخ بیکاری در فارس به اندازه کافی بالاست و دیگر نباید با انتخاب شرکت های پیمانکار غیر بومی برای اجرای پروژه های مختلف به بیکاری در این استان دامن زد.

مؤیدی با بیان آنکه بحران در کارخانجات به اندازه کافی کارگران بیکار شده روی دست فارس گذاشته است گفت: مردم فارس تا کی باید تاوان عدم دور اندیشی مسئولان را بپردازند؟ هنوز تبعات بحران در کارخانجاتی همچون آزمایش، ماکارونی ماکان، درخشان ماکارون، کاشی کاشانه کازرون، لامپ پارس، مجتمع گوشت و ده ها کارخانه دیگر از فارس رخت نبسته است و هنوز هم این کارگران و خانواده آنها در مشقت به زندگی خود ادامه می دهند. انتظار می رود مسئولان نگذارند تن کارگران بیش از این بلرزد و هر روز در این دلهره به سر ببرند که تا پایان روز سر کار می مانند و یا به هر دلیل از کار اخراج می شوند.

وی با یادآوری اخراج دسته جمعی 200 کارگر از کارخانه کمربند اخشان در تابستان گفت: متأسفانه رکورد در کارخانجات خودروسازی و مشکل در تأمین مواد اولیه باعث شده علی رغم میل باطنی مدیران شرکت کمربند درخشان، 200 کارگر اخراج شوند که قرار بود این کارگران مشمول بیمه بیکاری شوند اما متأسفانه با وجود تصویب این امر هنوز کارگران تحت پوشش این بیمه قار نگرفته اند و سازمان تأمین اجتماعی از تحت پوشش قرار دادن این افراد زیر چتر بیمه بیکاری طفره می رود.

وی با بیان اینکه ظاهرا فقط از 40، 50 نفر از این افراد خواسته شده فعلا فرم تقاضای بیمه بیکاری را پر کنند گفت: حالا در این شرایط بغرنج متأسفانه حضور پیمانکاران غیر بومی هم به مشکلات موجود دامن زده و به امنیت شغلی کارگران خدشه جدی وارد کرده است به گونه ای که بخش عمده ای از پرونده های ارجاعی به شورای حل اختلاف اداره کار را پرونده های کارگران اخراجی از شرکت های غیر بومی تشکیل می دهد.

مؤیدی با بیان اینکه دود بی اعتنایی مسئولین به روند فزاینده حضور شرکت های غیر بومی در فارس فقط به چشم کارگران می رود اضافه کرد: متأسفانه آنهایی که بدنبال کشاندن پیمانکاران غیر بومی به فارس هستند، مناقصه های پروژه هایشان را به گونه های تنظیم می کنند که پیمانکاران فارس رغبت و انگیزه ای به حضور در آن مناقصه نداشته باشند و کار بدست پیمانکاران غیر بومی بیفتد، پیمانکارانی که هیچ امیدی به ادامه حضورشان در فارس و عمل به تعهداتشان نیست.

رئیس شورای اسلامی کار استان فارس یادآور شد: پیمانکاران غیر بومی خیلی راحت می توانند پروژه ها را رها کرده و بروند مثل اتفاقی که سه سال قبل در مورد یک پیمانکار غیر بومی در زمینه پروژه های عمرانی افتاد و بعد از گرفتن کل پول پروژه، بدون آنکه حقوق کارگران را بپردازد از این استان رفت و هنوز هم با وجود باز بودن پرونده تخلف این شرکت، دست کسی به او نرسیده است و کارگران آن بلاتکلیفند. این در حالی است که پیمانکاران بومی به دلیل حفظ جایگاهشان و همچنین به دلیل دلسوزی که برای استانشان دارند، بسیار متعهد هستند و پروژه های خود را بطور تمام و کمال به سرانجام می رسانند.

وی اظهار داشت: متأسفانه پیمانکاران غیر بومی برای تصاحب پروژه ها بدون آشنایی با ساختار استان، قیمت های نازل پیشنهاد می دهند و بعد که برنده مناقصه شدند، پروژه ا را تمام و کمال انجام نمی دهند و یا برای کاهش هزینه ها به اخراج کارگر روی می آورند معضلاتی که برطرف شدن آن، عزم جدی مسئولان را می طلبد.

مؤیدی با طرح این سوال که اگر کیفیت کار پیمانکاران غیر بومی خوب بود چرا در استان خودشان نمی ماندند افزود: کیفیت کار این پیمانکاران هیچ گاه مورد ارزیابی قرار نگرفته و فقط بدلیل ارزانی قیمت و یا داشتن واسطه رابط در این استان به فارس می آیند.

 

نظرات بینندگان