کد خبر: ۳۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱

کتیبه ساسانی چشمه بالنگان روبه نابودی کامل است

سنگ نوشته ساسانی چشمه بالنگان (حاجی آباد/بخش سده اقلید) رو به ویرانی کامل است و هیچ گونه حریم حفاظتی برای آن در نظر گرفته نشده است

به گزارش شیرازه به نقل ازسراج آنلاین،این منطقه ی زیبای گردشگری که در برگیرنده ی یکی از اسناد با ارزش دوره ی ساسانی است، از حداقل امکانات بهداشتی و گردشگری بی بهره است و یادگاری نویسی در دامنه ی کوه و رها کردن زباله ها در کنار چشمه ی زیبای بالنگان، منظره ی تاسف باری را رقم زده است.

این سنگ نبشته (کتیبه) پهلوی - ساسانی به گمان زیاد می بایست از شاهپور یکم بوده باشد که در آن پیروزیهای خود بر امپراتوران روم را شرح داده است.

چشمه بالنگان یکی از چشمه های شهرستان اقلید و در 170کیلومتری شمال شیراز (از محور سد داریوش =درودزن کنونی) می باشد. این چشمه یکی از سرچشمه های رود کورش (کُر کنونی) در نزدیکی روستاهای حاجی آباد و اسپاس، از بخش سده اقلید واقع است. چشمه بالنگان به سمت سد ملاصدرا راهی می شود و از آنجا به سمت سد داریوش و سپس دریاچه تشک (طشک) جاری می شود. پیرامون این چشمه ی زیبا درختان بید و در میان این درختان آبگیری عمیق وجود دارد که از کف آبگیر چشمه های زیادی فوران می شود. این فوران آب در کف آبگیر منظره زیبا و بدیعی را به وجود می آورد. چند نوع ماهی از جمله کپور طلایی، قزل آلای رنگین کمانی در این آبگیر زندگی می کنند.

امروزه گردشگران و مسافران زیادی این منطقه را جهت گردشگری گزینش (انتخاب) می کنند اما شوربختانه این جایگاه از حداقل امکانات رفاهی و بهداشتی بی بهره است و همین خود باعث تخریب طبیعت زیبای این چشمه گشته و امروزه از آن فوران آب و ماهیهای زیبا چیزی جز نام نمانده و کف چشمه از زباله ها و لجن انباشت شده است.

ضمناً این اثر تاریخی در مسیر طریق الرضا(مسیر حرکت امام رضا)قرار دارد که می تواند از آن جهت جذب توریست استفاده نمود.

اکنون پرسش این جاست که مسئولین و متولیان میراث فرهنگی کشور که مدام در گفتگوها و سخنرانی هایشان از ایجاد منطقه گردشگری نمونه سخن می گویند و بر آن هستند تا بیش از پنج میلیون گردشگر برون مرزی را تا پایان امسال به کشور بکشانند، چرا در زمینه ی پاسداری و پاسداشت آثار فرهنگی و تاریخی و زیست بوم این سرزمین فرهنگ سازی نمی کنند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان