کد خبر: ۳۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱

خواب نيمروزي از عوامل ابتلا به آلزايمر

خواب طولاني به مدت بيشتر از يك ساعت در بعد از ظهر يكي از عواملي است كه احتمال ابتلا به آلزايمر را افزايش مي دهد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره با بيان اينكه بيماري آلزايمر يكي از شايع ترين بيماري هاي دوران سالمندي است، اظهار داشت: يكي از عواملي كه احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد عوامل ژنتيكي است.

 

به شیرازه به نقل از وب دا، دكتر عليرضا سجادي بيماري هاي رواني را چند علتي دانست و تصريح كرد: در بسياري از موارد وضعيت جسمي سبب به وجود آمدن مشكلات رواني مي شود.

استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا ادامه داد: به ويژه در سالمندان به دليل مصرف داروهاي مختلف براي بيماري هاي خاص خود و عوارضي كه در پي مصرف اين داروها پديد مي آيد احتمال ابتلا به اختلالات رواني مانند افسردگي، اختلالات شناختي و زوال عقلي و اضطرابي بالا مي رود.

 

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با بيان اينكه به وجود آمدن اختلالات رواني اختلالات جسماني را نيز در پي دارد، خاطر نشان كرد: به عنوان مثال فردي كه به بيماري افسردگي مبتلا مي شود به طور ناخود آگاه به كم اشتهايي دچار مي شود و اين مساله موجب بروز آسيب هايي در برخي نقاط بدن مانند دستگاه گوارش مي شود.

 

وي با اشاره به عواملي كه موجب پيشگيري از اختلالات رواني در دوره سالمندي مي شود، تصريح كرد: فعاليت ذهني و اجتماعي، استفاده از رژيم هاي غذايي كه در آن ويتامين بي وجود داشته باشد، خواب منظم و ورزش از راهكارهايي هستند كه احتمال ابتلا به اختلالات رواني را در سالمندي كاهش مي دهند.

 

دكتر سجادي در ادامه با اشاره به نقش نحوه زندگي در دوره جواني در اختلالات دوران سالمندي تاكيد كرد: بديهي است افرادي كه زندگيشان از يك نظم منطقي برخوردار بوده است كمتر در معرض ابتلا به بيماري هاي جسمي و اختلالات رواني در دوره سالمندي هستند.

وي افزود: اين در حالي است كه تجربه كردن برخي از مسائل مانند مرگ والدين در دوران كودكي موجب مستعد كردن زمينه براي ابتلاي افراد به بيماري هاي جسمي و اختلالات رواني در دوران سالمندي است.

نظرات بینندگان