کد خبر: ۳۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱

پیشگیری از وقوع جرم اولویت دستگاه قضایی است

معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس گفت: پیشگیری از وقوع جرم و تلاش برای ایجاد صلح و سازش در دعاوی از اولویت‌های دستگاه قضایی است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، سید عبدالنبی نجیبی در مراسم تودیع و معارفه روسای دادگاه‌های عمومی بخش‌های جره، بالاده، کنارتخته و کمارج با بیان اینکه قضاوت سه بعد دانش، تجربه و هنر دارد، اظهار داشت: نخستین ویژگی این است که قاضی باید عالم باشد و بهترین و دانشمندترین افراد باید قاضی شوند. 

وی افزود: دانش قاضی به تنهایی کافی نیست و باید آمادگی فکری و ممارست داشته باشد چرا که قضاوت تصمیم‌گیری بر سر بزنگاه‌ها بوده و تجربه و ورزیدگی آنان در این تصمیم‌گیری‌ها مؤثر است.

این مسئول با اشاره به اینکه هنر قضاوت، خلاقیت، زایش فکری و احاطه به تمام جوانب و استفاده از نظرات متخصصان و اخذ بهترین تصمیم است، تصریح کرد: گاهی یک تصمیم سنجیده قاضی نظم را برقرار و مجرم را مجازات کرده و بقای خانواده او را توأمان حفظ می‌کند که این جز با هنرمندی قاضی میسر نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه قضایی دادگستری استان فارس فلسفه مجازات در اسلام را پاک کردن و تزکیه جامعه دانست و گفت: هدف نهایی در اسلام از مجازات افراد سالم‌سازی جامعه و نزدیک شدن به قرب الهی است که به واسطه آن اجتماع در مسیر تقوا قرار می‌گیرد.

نجیبی در بخشی دیگر از سخنانش بر رعایت تقوا توسط مسئولان قضایی تأکید کرد و ادامه داد: انسان باید در ابتدای امر تهذیب و تزکیه نفس کرده تا بتواند به مردم خدمت برساند و کسی می‌تواند جامعه را اصلاح کند که خود صالح باشد.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان اینکه اولویت دستگاه قضایی بر ایجاد امنیت است، تصریح کرد: زمانی امنیت در یک جامعه به صورت واقعی تحقق می‌پذیرد که مردم احساس امنیت کنند و با همکاری مسئولان قضایی و اجرایی می‌توان حس امنیت را در جامعه ایجاد کرد.

نجیبی پیشگیری از وقوع جرم و تلاش برای ایجاد صلح و سازش در دعاوی را از دیگر اولویت‌های دستگاه قضایی برشمرد و افزود: باید فرهنگ صلح و سازش را با استفاده از فرهنگ قومی، بومی و دینی خود احیا کرد و مسئولان مأمورند که مودت و دوستی را بین مردم بیشتر کنند.

در پایان این مراسم ابوذر اسدی به عنوان رئیس دادگاه عمومی بخش جرده و بالاده معرفی و از خدمات قاسم یوسفی رئیس پیشین این دادگاه تقدیر شد.

 

برچسب ها: جرم ، شیرازه ، قضایی
نظرات بینندگان