کد خبر: ۳۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱

شهرهای دوست دار سالمند در فارس رابشناسیم

با رونمایی از بیانیه ۸ بندی، آباده و جهرم به عنوان شهرهای دوستدار سالمند معرفی شدند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس،مدیرکل بهزیستی فارس روز گذشته در مراسم رونمایی از بیانیه شهر دوستدار سالمند اظهار داشت: مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی، ایجاد مسکن مناسب، حمل و نقل آسان، جلب مشارکت‌های اجتماعی، تکریم سالمندان، توسعه ارتباطات و اطلاعات، حمایت اجتماعی و بهبود مشارکت‌های مدنی مفاد اصلی بیانیه شهر دوستدار سالمند را تشکیل می‌دهند.

عبدالحمید کشاورز افزود: برای نگرش مثبت به سالمندان باید در طراحی سازه‌های معماری شهری سلامت و راحتی این قشر در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت‌های اجتماعی مسئولان، جامعه و خانواده از سالمندان ادامه داد: ۷٫۶ درصد از جمعیت ایران سالمند هستند و در ۳۰ سال آینده ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا سالمند می‌شوند.

کشاورز اضافه کرد: لازم است که متولیان برای حضور توأم با نشاط سالمندان در جامعه برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: امسال شعار سازمان بهداشت جهانی «شهر دوستدار سالمند» است و با توجه به این موضوع دو شهر آباده و جهرم از این نظر بسترهای مناسبی داشتند.

کشاورز تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های آباده و جهرم، مشارکت‌ها و حمایت‌های مسئولان این دو شهر، وجود مراکز بهزیستی و توان‌بخشی فعال، شبکه‌های بهداشت و درمان مناسب و بسترسازی اجتماعی مناسب کارگروه بهداشت استان آنها را به عنوان شهر دوستدار سالمند معرفی کرد.

بسترسازی مبلمان شهری برای تردد عموم مردم و به ویژه سالمندان و معلولان، کمک‌های مادی مسئولان اجتماعی، مشارکت‌های گسترده اجتماعی و همچنین آموزش و خدمات توان‌بخشی مناسب از دیگر عواملی است که به گفته کشاورز در این انتخاب اثرگذار بود.

وی با اشاره به خدمات فوق برنامه مراکز بهزیستی دو شهر آباده و جهرم گفت: برگزاری جشنواره‌های ورزشی و قرآنی و جلب اقدامات کمک به همنوع در این دو شهر خوب بوده است و امیدواریم که چنین روندی در تمام شهرهای استان نهادینه شود.

این مسئول تصریح کرد: در کشوری که براساس آموزه‌های اسلام اداره می‌شود تمام شهرها باید شهر دوستدار سالمند باشند.

در پایان این مراسم از فعالان سالمندان و موسسان و کارکنان نمونه تشکل‌های غیردولتی سالمندان تجلیل شد.

نظرات بینندگان