کد خبر: ۱۶۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
با پیگیری شیرازه انجام شد؛

اختصاص یک حُجره‌ به پیشکسوت گیوه دوز آباده‌

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آباده گفت: پس از پیگیری‌های متعدد اتفاقات بسیار خوبی را رقم زدیم و توانستیم حجره‌ای را در تیمچه صرافیان به کرم علی سلیمی هنر‌مند گیوه دوز آباده‌ای اختصاص دهیم و به پیشکسوتان گیوه دوزی دراین شهرستان غرفه‌ای نیز می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، استان فارس مهد پرورش هنر‌هایی است که نشانگر فرهنگ غنی مردم این خطه است که تبلور عینی فرهنگ اصیل، بومی، مردمی و معنوی کشورمان است.

این استان همواره معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن این مرزوبوم چه در داخل و چه در خارج از کشور بوده است.

امروزه نیز در استان فارس شهرستان آباده هنرمندان و صنعتگرانی فعالیت می‌کنند که همچون گذشتگان خود بی‌ادعا در پی تعالی هنر خویش‌ هستند.

یکی از محصولات منحصربه‌ فرد شهرستان آباده استان فارس در صنایع‌دستی، گیوه‌دوزی است که با وجود نوآوری‌ها و‌ایده‌های خلاقانه توانسته است در رقابت با محصولات خارجی مشتری خود را داشته باشد.  در سراسر ایران گیوه‌های مختلفی داریم برای نمونه در شهرکرد، کردستان و دیگر نقاط کشور این هنر سنتی وجود دارد، اما آنچه گیوه فارس را متفاوت می‌سازد، نوع گره‌ای است که آن را می‌سازد درحالی‌که دیگر گیوه‌ها بافت هستند.

 چنانچه یک بخش از بافت گیوه از بین برود، آن قسمت خراب می‌شود، اما گره گیوه فارس در صورت قیچی‌شدن هم هیچ آسیبی نمی‌بیند و ساختار اصلی گیوه که به‌اصطلاح در فارس «ریوار» نامیده می‌شود و از بین نمی‌رود.  

اختصاص حجره‌ای به پیشکسوت گیوه دوز آباده‌ای

کرم علی سلیمی، هنرمند آباده‌ای که هنر گیوه‌دوزی را  به طور اندک در شهرستان آباده ادامه می‌دهد و به دلیل کهولت سن احتمال دارد که این فرد  و افرادی روزی  نباشند که این هنر را آموزش دهند در نتیجه ضرورت یادگیری این صنایع‌دستی جهت احیای آن احساس می‌شود.

سلیمی به خبرنگار شیرازه گفت: بعد از من در آباده دو نفر دیگر در حال دوخت گیوه هستند و دیگر در استان فارس فردی علاقه به دوختن گیوه دوزی ندارد؛ البته کمبود تجهیزات گیوه‌دوزی هم باعث کاهش رونق و فراموش‌شدن این هنر شد.

وی از مسئولان درخواست کرده بود که برای علاقه‌مند شدن جوانان به این هنر با ارزش تلاش کنند تا این هنر به فراموشی سپرده نشود و همیشه پابرجا باقی بماند.

همچنین احمدی فارسانی در گفتگو با رسانه‌ دیگر با بیان اینکه گیوه‌دوزی نه‌ تنها در شهرستان آباده بلکه به‌تازگی در روستای کندازی شهرستان مرودشت هم انجام می‌شود و به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: قطعاً اگر بحث فروش رونق گیرد مشکل تولید حل خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در پاسخ به سؤال خبرنگارما که آیا میراث کلاس آموزشی برای این هنر در شهرستان‌های استان برگزار می‌کند؟ اظهار کرد: برگزاری کلاس آموزشی منوط به این است که هنرمندی داشته باشد که بخواهد گیوه‌دوزی یاد بگیرد. البته آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در این حوزه هنری هستیم. مهم‌ترین مشکل در بحث آموزش گیوه‌دوزی، کمبود متقاضی است.

بر همین اساس خبرنگار شیرازه جهت احیای این هنر با ارزش به شهرستان آباده سفر کرد و به دیدار مسئولان شهرستان و هنرمندان مستقر در تیمچه صرافیان آباده رفت.

به سراغ گیوه دوز‌های آباده رفتیم همه گلایه‌مند بودند و گفتند نوسانات اقتصادی، نبود ثبات در بازار، گرانی مواد اولیه، کاهش قدرت خرید مردم و استقبال کم از محصولات صنایع‌دستی باعث شده است تا بسیاری رشته‌های صنایع‌دستی مانند «گیوه‌دوزی» با بی‌ رونقی مواجه شود.

پس از بازدید از بازار کهنه و تیمچه صرافیان شهرستان آباده به سراغ اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آباده رفتیم جالب است بدانید که ساختمان اداره میراث فرهنگی آباده فرسوده شده است و بسیار نیاز به بازسازی دارد.

 

اختصاص حجره‌ای به پیشکسوت گیوه دوز آباده‌ای

اختصاص حجره‌ای به پیشکسوت گیوه دوز آباده‌ای

محمد علی جباری رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آباده در پاسخ به سؤال خبرنگار«شیرازه» مبنی بر اینکه برای کرم علی سلیمی که جایگاه مناسبی برای دوخت گیوه ندارد چه کردید، افزود: پس از پیگیری‌های متعدد اتفاقات بسیار خوبی را رقم زدیم و توانستیم حجره‌ای را در تیمچه صرافیان به کرم علی سلیمی هنر‌مند گیوه دوز آباده‌ای اختصاص دهیم همچنین به پیشکسوتان گیوه دوزی دراین شهرستان غرفه‌ای می‌دهیم.

وی افزود: شهرستان آباده با پنج غرفه در بخش نمایشگاه صنایع دستی در این استان خوش درخشیده است همچنین با همکاری شهرداری غرفه‌های مختلفی را تشکیل دادیم و غرفه آباده برتر شناخته شد.

جباری با بیان اینکه در جشنواره‌ای که ۱۴۰۲ انجام شد دو سرو سیمین را این شهرستان کسب کرد، گفت: در بحث داوری مهر اصالت و نشان ملی که میزبان استان فارس بود شهرستان آباده ۲۴ نشان ملی را کسب کرد که یک نشان مرتبط با گیوه بود.

وی از کاهش حضور مسافران نوروزی درسال ۱۴۰۳ شهرستان آباده در تعطیلات عید نوروز خبرداد و گفت: متأسفانه به دلیل وجود آزاد راه ما نتوانستیم استقبال مسافران را داشته باشیم.

جباری یاد‌آور شد: باید بپذیریم که آزادراه شاه‌چراغ (ع) تأثیر خود را بر این شهرستان گذاشته اما می‌طلبد که از ورودی آزاد راه از سمت شیراز و اصفهان تابلو‌های تبلیغاتی را نصب کنیم‌که کاملاً پیگیر هستیم.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آباده از نصب تابلو‌های تبلیغاتی صنایع دستی گیوه توسط شهرداری آباده در بین بلوار‌های این شهرستان خبرداد و گفت: در بحث آموزش گیوه قرار دادی جهت آموزش گیوه در این شهرستان منعقدشده است.

به گزارش خبرنگار این رسانه در شهرستان آباده هنوز هم فرصت احیا و گسترش این هنر ماندگار وجود دارد، فرصتی که اگر از دست برود فقط باید به تندیس‌هایی که در این شهرستان قرار گرفته است بنگریم اما در شمار گزارش بعدی در خصوص هنرمنبت و قالی بافی این شهرستان با مسئولان این شهرستان به گفتگو می‌پردازیم.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان