کد خبر: ۳۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱

سخنان مهم سردار فیروزآبادی درباره مسائل سیاسی و ارزی

رييس ستادكل نيروهاي مسلح با اشاره به نوسانات اخير در بازار ارز، اظهار كرد: در قضيه اخير، بانكي‌ها يكسري غفلت كردند و بانك مركزي نيز مطالب را ساده گرفت و اين اتفاقات افتاد و اين عمليات رواني صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به اين سمت نمي‌رفت.
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، سرلشكر حسن فيروزآبادي ظهر امروز در سلسله نشست‌هاي فرهنگي ويژه اساتيد دانشگاه علم‌و‌صنعت ايران، در بخشی از صحبت‌هاي خود، با بيان اينكه "تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران انواع مختلفي دارد كه يكي از انواع آنها تحريم شخصيت‌هاست"، گفت: اين نوع تحريم‌ها مفهومي ندارد و در واقع آنها با محاسبات غربي اين تحريم‌ها را انجام مي‌دهند. خود من نيز از سوي خزانه‌داري آمريكا تحريم شده‌ام. وقتي اين اتفاق افتاد، من گفتم آن را پيگيري و شكايت مي‌كنم، نه اينكه از بابت اين موضوع براي من مشكلي پيش آمده باشد، بلكه مي‌خواستم بگويم كه مي‌شود با آمريكا نيز مبارزه و اين مسائل را نقض كرد و همانطور كه گفتم اين موضوع را از نظر حقوقي دنبال مي‌كنم.
 
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح با بيان اينكه "بخش مهمي از تهديدها به ما كمك كرد كه ما در داخل كشور از نظر علمي و فناوري رشد كنيم"، اظهار كرد: ما در نيروهاي مسلح از سال 63 متوجه اين محدوديت‌ها و تحريم‌ها شديم و كارهاي تحقيقاتي را براي رشد خودمان آغاز كرديم.
 
 
فيروزآبادي با بيان اينكه "همانطور كه آنها تلاش مي‌كنند از راه‌هاي مختلف جمهوري اسلامي ايران را تحريم كنند و تحت فشار قرار دهند، ما نيز در عرصه مديريت ورزيده شده‌ايم"، افزود: نيروهاي جمهوري اسلامي ايران نيز امروز ورزيده شده‌اند و اكنون مي‌بينيد كه ما در عرصه‌هاي مختلف علمي پيشرفت داشته‌ايم و در عرصه فناوري و مديريت نيز به موفقيت‌هاي خوبي دست پيدا كرده‌ايم.
 
 
وي ادامه داد: مديريت ما هوشمندانه است و با استفاده از اين مديريت هوشمندانه مي‌توان اين تحريم‌ها را خنثي كرد؛ كاري كه در حال حاضر نيز در حال انجام شدن است. اوايل امسال با وجود تحريم‌ها در نيروهاي مسلح نگراني‌هايي از بابت بودجه ايجاد شده بود ولي من به دوستان در نيروهاي مسلح گفتم كه اثرات اين مسائل مي‌تواند 10 درصد باشد و در واقع مقدار ريسك اين موضوع 10 درصد است و شما منهاي اين 10 درصد برويد كار كنيد.
 
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح با بيان اينكه "اگر در داخل و ساختار نظام همه با هم در كنار هم كار كنند از بابت تحريم‌ها دچار مشكل نمي‌شويم"، گفت: درست است تحريم، فشار و سختي دارد، با درب‌هاي بسته مواجه مي شويم و بعضا شلاق‌هايي بر كمر ما فرود مي‌آيد ولي آيا اين مسائل در پيشرفت كشور و انقلاب ما اثر مي‌گذارد و مانعي ايجاد مي‌كند؟ نه؛ اينگونه اثر نخواهد داشت.
 
 
وي افزود: انتظار غربي‌ها از تحريم‌ها اين است كه تحريم‌ها آنچنان تاثير بگذارد كه موجب نارضايتي مردم شود و مردم پشتيباني خود را از انقلاب بردارند و تابع طرح‌هاي آنها شوند و آنها از داخل و خارج براي برنامه‌ريزي عليه كشور اقدام كنند ولي اين تحريم‌ها يك درصد اين شرايط را براي آنها فراهم نمي‌كند.
 
 
فيروزآبادي با بيان اينكه "اكنون دشمنان از تحريم‌ها و مقوله تحريم به عنوان ابزار تبليغاتي استفاده مي‌كنند"، گفت: آنها افرادي را استخدام مي‌كنند كه اطلاعات و تحليل‌هاي غلط بنويسند و از طريق رسانه‌هاي جمعي به داخل كشور ما انتقال دهند، ولي ميزان اثرگذاري عملي اين مسائل در داخل كشور و نظام شايد حدود 10 درصد باشد، يعني مي‌توان ريسك‌پذيري 10 درصدي براي آن در نظر گرفت.
 
 
وي با بيان اينكه "از چند ماه گذشته يك عمليات عليه نظام ارزي ما صورت گرفت و بعضا مجريان كشور نيز در اين زمينه ايستادگي كردند"، اظهار كرد: من شاهدم كه دولت و تيم اقتصادي آن و ديگر مسئولان هر هفته جلسه دارند و همه چيزها را ديده‌باني و جمع‌بندي مي‌كنند و روش‌هايي را براي خنثي كردن تحريم‌ها در نظر مي‌گيرند.
 
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد: در قضيه اخير، بانكي‌ها يكسري غفلت كردند و بانك مركزي نيز مطالب را ساده گرفت و اين اتفاقات افتاد و اين عمليات رواني صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به اين سمت نمي‌رفت.
 
 
فيروزآبادي با بيان اينكه "قيمت دلار دو هزار تومان است و بقيه چيزهاي مطرح در اين زمينه حباب است"، گفت: اگر بتوانند كنترل كنند، بايد روي همان دو هزار تومان ثابت شود و مشكلي ايجاد نمي‌شود و آنچه كه ما در اين زمينه در حال حاضر مي‌بينيم حقيقت ندارد و صوري، ساختگي و حباب است و ديديم كه با يك حركت چقدر تغييرات ايجاد شد.
 
وي با اشاره به اعتراف يك نفر از دستگيرشدگان به جرم اخلال در بازار ارز كه گفته بود در قضيه اخير چندين ميليارد تومان گردش ارزي داشته است، افزود: آيا ما قادر نبوديم كه 30 نفر را كنترل كنيم و حباب‌ها را كنترل كنيم؟ در اين قضيه، سادگي، ساده‌انديشي يا سياسي‌كاري شده كه يكي از اين اتفاقات رخ داده است.
 
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح در ادامه، به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري يازدهم اشاره كرد و گفت: افرادي به عنوان كانديدا مطرح هستند و باندهايي حول آنها نيز بعضا ايجاد شده است و هركدام از آنها داراي انگيزه‌هايي براي تحت تاثير قراردادن رقيبند و آثار اين مسائل بر آثار تحريم اضافه شده و اين به نفع دشمن است و دشمن فكر مي‌كند كه مسائل و اتفاقات اقتصادي كشور، از آثار تحريم است.
 
 
فيروزآبادي خطاب به شركت‌كنندگان در اين مراسم گفت: من به شما اطمينان مي‌دهم كه اكنون از سال‌هاي گذشته از نظر مالي، ارزي، علمي و فناوري، انسجام ملت و اقتدار رهبري، قوي‌تر هستيم و دشمنان ما از سال‌هاي گذشته ضعيف‌ترند.
 
 
وي با اشاره به اينكه "اروپا و آمريكا در حال حاضر دچار مشكل هستند"، اظهار كرد: آنچه اكنون به عنوان تحريم به صورت موثر عمل مي‌شود و مشكلاتي را بعضا ايجاد مي‌كند، يكسري ارتباطات شخصي و شركتي است. مثلا سفير آمريكا كه در فلان كشور با فلان شركت اروپايي و آمريكايي نيز رابطه دارد و آن شركت در آمريكا و اروپا داراي منافعي است، به آنها مي‌گويد كه اگر با ايران قرارداد ببنديد، تو را تحريم مي‌كنيم و منافعت را در خطر مي‌اندازيم.
 
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح با اشاره به محدوديت‌هايي كه اروپا و آمريكا در مورد انرژي ايران از جمله نفت به وجود آورده‌اند، تصريح كرد: خود آنها نيز از بابت اين موضوع دچار مشكل شده‌اند، چراكه نفت ايران داراي ويژگي‌هايي است و پالايشگاه‌هاي اروپا به نفت ايران نيازمند هستند.
 
فيروزآبادي همچنين، به موقعيت ژئوپولوتيك و اقتدار ايران در منطقه اشاره كرد و افزود: آمريكا نقش ايران در تصميم‌گيري‌هاي جهاني را متوجه است و مشاهده مي‌كند. آنها داراي نقاط ضعف زيادي هستند.
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به اينكه "نيروهاي نظامي آمريكايي دچار افسردگي شده‌اند"، گفت: آنها نيروهاي خود را از عراق بيرون بردند و در ديگر كشورهاي خليج فارس مستقر كرده‌اند. نيروهاي آنها افسرده هستند و آنها را به آمريكا نبرده‌اند چون مي‌ترسيدند به جنبش وال‌استريت بپيوندند.
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح همچنين، به رزمايش آمريكايي‌ها و متحدانش در خليج فارس اشاره كرد و گفت: آنها اين رزمايش را برپا كردند تا نيروهاي خود را از افسردگي خارج كنند، چراكه نيرويي كه مثلا يك سال حركت و فعاليتي نداشته باشد، دچار افسردگي مي‌شود. آنها در اين رزمايششان گفتند كه سي كشور حضور پيدا مي‌كنند و بعد گفتند كه 25 كشور و در آخر ديديم كه اين رزمايش با حضور 7 كشور كه پنج‌تاي آنها از كشورهاي منطقه بودند، انجام شد.
 
فيروزآبادي در ادامه سخنان خود، با بيان اينكه "ما بايد حركتمان را با همان روحيه انقلابي ادامه دهيم و به آثار عمليات‌هاي رواني عليه جمهوري اسلامي ايران نبايد توجه كنيم"، گفت: ان‌شاءالله جمهوري اسلامي ايران از بحران ساختگي تحريم‌ها نيز به سلامتي عبور مي‌كند و اين امر جز رشد تكاملي براي انقلاب اثر ديگري نخواهد داشت و اين روشن است.
 
وي با بيان اينكه "يكي از اشكالات كنوني در كشور ما عدم تعادل سياسي است"، اظهار كرد: به خاطر انتخابات رياست‌جمهوري، اكنون گرفتار اين امر هستيم و ان‌شاءالله با اتحاد ملت ايران و توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري از اين مساله نيز عبور مي‌كنيم.
 
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح در پاسخ به پرسشي در ارتباط با تهديدهاي نظامي رژيم صهيونيستي عليه ايران گفت: اشغالگران قدس امروز از نظر روحي و تجهيزاتي در وضعيتي نيستند كه بخواهند ايران را تهديد كنند.
 
 
فيروزآبادي به شكست‌هاي رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه با حزب‌الله لبنان و 22 روزه با حماس اشاره كرد و افزود: مگر حماس و مردم غزه جز ايمان و روح مقاومت چه داشتند كه اسرائيلي‌ها از آن شكست خوردند؟ آنها به خاطر اين شكست‌ها، روحيه ندارند. اين موضوعي است كه به صورت علني مقامات اسرائيلي از جمله مقامات نظامي آنها به آن اشاره كردند كه نه توان و نه شرايط لازم را ندارند كه با ايران بجنگند و عواقب آن نيز برايشان سنگين است.
 
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: ما زماني تهديدها را براي جمهوري اسلامي به گونه‌اي ديگر برآورد مي‌كرديم و امكانات آمريكا، اسرائيل و برخي ديگر از كشورها را با هم جمع مي‌زديم و مي‌گفتيم كه ممكن است تهديدي براي ما باشند.
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح ادامه داد: اكنون آمريكا از اين دايره خارج است و مشاهده كرديم كه مقامات آمريكايي گفتند كه ما در اين قضيه با اسرائيل همكاري نمي‌كنيم و اسرائيلي‌ها نيز از اين بابت از دست آمريكايي‌ها ناراحت هستند و خودشان هم توان ندارند و نمي‌توانند به تنهايي حمله كنند. از طرف ديگر براي آمريكايي‌ها نيز نه توان نظامي لازم در اين زمينه وجود دارد و نه توان براي تداوم عمليات نظامي. آنها در افغانستان و عراق ضربه خوردند و هنوز نتوانستند كمرشان را صاف كنند و در واقع بايد گفت روحيه‌اي در بين نيروهاي آمريكايي وجود ندارد.
 
فيروزآبادي با بيان اينكه "هر كشوري كه به دنبال ايجاد جنگ است، منافعي را نيز در محاسبات خود در نظر مي‌گيرد و حمله مي‌كند"، اظهار كرد: در محاسبات آمريكا و اسرائيل، فرصت يا فايده‌اي براي جنگ با ايران نيست.
 
 وي در بخش ديگر صحبت‌هاي خود گفت: برخي افراد به‌گونه‌اي صحبت مي‌كنند كه اين تصور در بين مردم ايجاد مي‌شود كه گويي مي‌خواهد جنگ شود؛ در حالي كه اين نوع حرف زدن اشتباه است. وقتي يك فرمانده نظامي حرف مي‌زند بايد بداند كه از صحبت او برداشت سياسي و امنيتي مي‌شود و در صحبت كردن خود بايد اينگونه مسايل را محاسبه كند.رييس ستادكل نيروهاي مسلح در ادامه اظهار كرد: ما نقاط آسيب‌پذيري آمريكا، اسرائيل و دشمنانمان را شناسايي كرده‌ايم و سلاح مناسب نيز متناسب با اين نقاط آسيب‌پذير طراحي و حوزه نشانه‌گيري و پرتاب خود را نيز مشخص كرده‌ايم و استفاده از اين پيش‌بيني‌ها بستگي به اراده سياسي كشور، شرايط نظامي و سياسي كشور دارد و ممكن است اين اقدامات انجام شود يا نشود؛ همانطور كه 20 سال است ما اقدامي نكرده‌ايم.
 
فيروزآبادي با تاكيد بر اينكه "سياست جمهوري اسلامي ايران، مبتني بر بازدارندگي است"، گفت: ما همواره تلاش كرده‌ايم كه از روش بازدارندگي استفاده كنيم و در راستاي سياست بازدارندگي عمل مي‌كنيم.
 
 وي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره وجود ديدگاه‌هاي مختلف در جامعه و در بين مردم تاكيد كرد: اين تنوع ديدگاه‌ها نشانه پويايي جامعه است و هر وقت مردم سكوت كنند، ما بايد نگران شويم ولي وقتي كه مردم ديدگاه‌هايشان را بيان و صحبت مي‌كنند نشانه پويايي جامعه و امري شايسته است.
 
رييس ستادكل نيروهاي مسلح همچنين با بيان اينكه "دانشجويان نيز بايد معترض و منتقد و مثل ابوذر و ميثم تمار باشند"، گفت: اين انتقادها موجب رشد جامعه مي‌شود و تا وقتي قله‌هاي افكار عمومي در جهت انقلاب و ارزش‌ها خود را نشان دهد و در اين راستا حركت كند، نبايد نگران آنچه كه در متن مي‌بينيم باشيم.
 
نظرات بینندگان