کد خبر: ۳۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱

طرح ترافیک، هدف90 و انتخابات شورای چهارم

میان شکست هدف- 90 و طرح ترافیک شیراز با انتخابات شورا ی چهارم چه ارتباطی وجود دارد ؟ آیا سراسیمگی درتهیه طرح محدوده ترافیک در شرائطی که بسیاری از الزامات آن مهیا نشده به منظور پوشاندن شکست سنگین هدف – 90 نبوده است؟ دراین صورت  بسترحضور چه جریاناتی درانتخابات آینده شورای شهررا مهیا می نماید ؟

شیرازه - خرداد 92، انتخابات شورای شهر همراه با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. از سوی دیگر دوباره زمزمه‌هایی مبنی بر شروع طرح ترافیک در شیراز شنیده می‌شود و از همه‌ این‌ها که بگذریم، هدف 90 و از آن مهم‌تر تفکر حامی این طرح در شیراز هم‌چنان زنده است و فعال. این‌که حالا میان این سه یعنی انتخابات، هدف 90 و طرح ترافیک چه ارتباط معنایی‌ای می‌تواند وجود داشته باشد، دغدغه یکی از خوانندگان شده است. مطلب این شهروند دل‌سوز که برای شیرازه ارسال شده است، عینا در ادامه می‌آید:

 

شورای سوم شیرازدرشروع فعالیت درسال 86 به منظور بهبود درمشکلات شهر، حل معضل ترافیک راهدف خود قرارداده و با برنامه احداث 20 پل وتقا طع غیرهمسطح درچارچوب طرح " هدف 90 " نوید حل ترافیک را به شهروندان شیرازی داد. مطبوعات محلی به ویژه درسال های 86 و87 مملو از مطالبی است که حکایت ازبه زانودرآمدن غول ترافیک شیرازبا انجام این طرح ها می داد.

برای اجراءاین پروژه ها تاکنون بیش ازصدها میلیارد تومان هزینه شده وتا تکمیل آن هم چنان نیاز به صدها میلیارد تومان دیگرمی باشد. (کافی است رقم پروژه هاراکه درتابلوآنها درج شده ویا درآگهی مناقصه، یا مراسم کلنگ زنی وافتتاح آن هاآمده با یکدیگرجمع کنید تا معلوم شود باچه ارقا می روبروئیم).

نتیجه طبیعی این که باصرف صدها میلیاردتومان جهت ساخت پل ها و تقاطع های غیرهمسطح انتظارآن بودکه به هدف شورای محترم شهرکه هماناکنترل ترافیک و بهبودرفت آمد شهروندان است نزدیک شویم .

دراین شرایط ودرسال91 که اولین سال بعد ازهدف90 می باشد نه تنها شاهدترافیک روزافزون هستیم بلکه درکمال تعجب طرح محدوده ترافیکی شهردردستور اجراء قرارمی گیرد .

       اکنون چند نکته :

1-      پس ازاجراء پل ها وتقاطعات غیرهمسطح و تبلیغات سنگین سال های اخیردرزمینه باز نمودن گره ترافیک شیراز، آیا اجرای طرح محدوده ترافیکی جز اعتراف به شکست " هدف 90 " معنای دیگری دارد؟

2-      دراین حال پاسخ گوی صدها میلیاردتومان بودجه شهرکه این چنین هزینه شد به عهده چه کسی است؟

3-      این نتیجه ازهمان ابتدا قابل پیش بینی بود وبارها تذکرداده شدکه راه حل مشکلات شهر وازجمله ترافیک شیرازاین نیست ، ولی گوئی شورائیان محترم پنبه درگوش خود نموده وهرپیشنهادی را رویاروئی با خود تلقی کردند ، وحال این حاصل کاراست .

4-      بارها گفته شدآزموده را آزمودن خطاست. این روش حل مشکل ترافیک نیست ، چه اگراین روش جواب می داد20 سال ساخت پل و تقا طعات چند طبقه باید تهران را به بهشت ترافیک تبدیل نموده باشد.

5-      ازسال1367 ( پایان جنگ تحمیلی ) تاکنون بیش ازیک صد هزارمیلیارد تومان معادل یک میلیون میلیارد ریال ( 000/000/000/000/000/1ریال )  به قیمت امروز برای حل ترافیک تهران هزینه شده است ( لطفا یک بار دیگرعدد را ملاحظه نمائید ، وآن را با کل بودجه عمرانی کشورمقایسه کنید ) ، اما نتیحه چه شد؟ تیترارگان شهرداری تهران درسال گذشته خواندنی است: " ترافیک تهران را بلعیده است " ، واین نتیجه تفکرکسانی است که مشکلات شهر را کاریکاتور گونه می خواهند حل نمایند .

و اما در شیراز

6-      ازابتدای تاسیس شهرداری ( نزدیک به یک قرن قبل ) تا اوایل دهه هشتاد درهسته مرکزی شهرشیراز برای  16684  واحد تجاری مجوزصادرشده است. درحالی که تنها ظرف چند سال اخیردرهمین  بخش از شهر برای بیش از 10000 واحد تجاری صدور مجوز صورت گرفته است ، واین درشرائطی است که هرواحد تجاری روزانه ده ها سفردرون شهری تولید می نماید.

جهت استحضار، درهمین بلاد مغرب زمین که کعبه آمال بعضی است و ازجمله درشهر نیویورک هرمترمربع فروشگاه غذای سریع ( فست فود ) 80 سفردرون شهری ایجاد می کند، یعنی یک فروشگاه 100مترمربعی روزانه 8000 سفرایجاد می نماید .

حال ببینید روزی که ده هزارواحد تجاری درمرکز شیراز به بهره برداری برسد چه خواهد شد؟

7- این که با تبلیغات بسیارترافیک را ناشی ازکمبود پل و اتوبان معرفی کنیم و سپس راه حل را درافزایش تقا طع های غیرهم سطح و پل ها اعلام نموده ، آنگاه برای تامین منابع مالی برای ساخت این پل ها دست به دامان تجاری سازان شده و نهضت تجاری سازی راه بیاندازیم و به ویژه مرکزشهررا پایگاه این مراکز تجاری قراردهیم نتیجه همین خواهد شد . موضوع جالب ترمی شود وقتی توجه کنیم ترافیکی که مورد اعتراض مردم است دقیقا ترافیک مرکزشهراست که درسال های اخیر به بارانداز انواع مجتمع های ریز و درشت تجاری تبدیل شده است و با این حجم از واحدهای تجاری روز به روز ترافیک آن سخت ترخواهد شد .

8- هم اکنون به طور جدی این سوال مطرح است :

میان طرح ترافیک شیراز با شکست هدف – 90 چه رابطه ای برقرار است ؟ به عبارت دیگر به نظر می رسد طراحان هدف – 90 که شا هد ناکامی طرح خود در بهبود ترافیک شیراز هستند پیشدستی نموده و قبل از این که مردم از آنان توضیح بخواهند دریک اقدام فرار به جلو با طرح محدوده ترافیک در صددند افکارعمومی را منحرف نموده ، خودرا از پاسخ گوئی برهانند . به راستی طرح موضوع محدوده ترافیک شیراز بلافاصله درنخستین سال پس از هدف – 90 چه دلایلی می تواند داشته باشد ؟

9- و نکته پایانی این که میان شکست هدف- 90 و طرح ترافیک شیراز با انتخابات شورا ی چهارم چه ارتباطی وجود دارد ؟ آیا سراسیمگی درتهیه طرح محدوده ترافیک در شرائطی که بسیاری از الزامات آن مهیا نشده ( و به همین دلیل با مخالفت سایر دستگاه ها روبرو ست ) به منظور پوشاندن شکست سنگین هدف – 90 نبوده است؟ دراین صورت  بسترحضور چه جریاناتی درانتخابات آینده شورای شهررا مهیا می نماید ؟

10 –  با این همه هنوزراه نجاتی هست ، مشروط بر اینکه متولیان شهربپذیرند مسیررا اشتباه رفته اند ، نه این که با تصور" کسی بیدارنیست " هم چنان برطبل خود بکوبند.

 

و کلام آخر

تمام حرف ما این است که بسیاری از مدیران درجامعه ما نه تنها مرعوب تئوری های غربی هستند بلکه ضربه فنی شده اند ! آیا این تفکر می تواند بنای رفیع نظام اسلامی را برپا دارد؟

نظرات بینندگان