کد خبر: ۳۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱

همکاری از راه دور با دانشگاه های آباده

پروفسور کاظم شهریاری یکی از مفاخر شهرستان آباده است. وی در سالهای گذشته به عنوان جوانترین پروفسور دنیا معرفی شد و هم اکنون در یکی از موسسات تحقیقاتی در آمریکا مشغول به فعالیت است

به گزارش شیرازه به نقل از آباده نما جناب آقای پروفسور شهریاری لطفا خودتان را معرفی کنید و خلاصه ای از بدو تولد تاکنون بفرمایید

من در سال 1330 در آباده به دنیا آمدم و دوران دبستان و دبیرستان را در آباده بودم و در سال آخر دبیرستان را به شیراز رفتم و در آنجا موفق به اخذ دیپلم شدم.

بعد از این دوران در رشته مهندسی شیمی وارد دانشگاه صنعتی شریف تهران شدم. بعد از اتمام این دوران در دانشگاه صنعتی شریف جهت ادامه تحصیل عازم آمریکا شدم و این دوران مصادف بود با دو سال قبل از انقلاب. در بدو ورود به آمریکا وارد واشنگتن شدم و مشغول به تحصیل در مقطع مستر (Master) شدم و پس از سه سال مهندسی شیمی را کسب کردم و پس از آن دوران دکتری من شروع شد و (P.H.D)  را در همان دانشگاه واشنگتن در رشته علوم مواد (Materials Science)گرفتم.

فوق تخصص و فوق دکتری خودم را در همان دانشگاه در رشته فیبرهای نوری هوشمند به اتمام رساندم. سپس دوران فوق تخصص (Postdoctoral) خودم را که حدود سه سال بطول انجامید در یک موسسه تحقیقاتی در واشنگتن گذراندم و طی همین سه سال نیز روی فیبرهای نوری و فیبرهای نوری هوشمند مشغول به تحقیق و پژوهش بودم.

بعد از این دوران به عنوان استاد تحقیقاتی وارد دانشگاهی در نیوجرزی (New Jersey) بنام دانشگاه راتگرز نیوجرسی (Rutgers University New Jersey) شدم و تحقیقات و تدریس خودم را در این دانشگاه شروع کردم و حدود 12 سال در این دانشگاه بودم و طی این 12 سال بر روی فیبرهای نوری هوشمند و کاربرد آنها تحقیق می کردم و بیش از 80 مقاله علمی در مجله های معتبر آمریکا و دنیا چاپ کردم و چندین اختراع (patent) را به ثبت رساندم.

از فعالیت های و تحقیقاتی که انجام می دادیم به خصوص در زمینه پزشکی، موسسات مختلف آمریکا استفاده می کردند مثل ناسا.

بعد از 12 سال تحقیق و تدریس در دانشگاه راتگرز تدریس را ترک کردم و به فلوریدا رفتم و ضمن اینکه با دانشگاه های این ایالت در ارتباط بودم در موسسه تحقیقاتی فعالیت می کردم. در این موسسه بر روی فیبرهای نوری و طیف سنج (spectrometer) به منظور استفاده های پزشکی و علی الخصوص فضایی تحقیق و فعالیت می کردم و هنوز هم به صورت پاره وقت (part time) در آنجا هستم.

- (آباده نما) تحقیقات فعلی شما هم اکنون در چه زمینه هایی است

تحقیقات فعلی من در دو زمینه است یکی در زمینه صنعتی و فضایی و دیگری در زمینه پزشکی. کار من بیشتر تحقیقات و توسعه هست یعنی کارهایی که شروع می کنیم پس از اتمام بخش تحقیقات تا مرحله تولید و پس از طراحی (desing) به بخش تولید (production) واگذار می کنیم و تا این مرحله نظارت وجود دارد. تولیدات مختلفی تاکنون ساخته شده مخصوصا در زمینه پزشکی و فضایی و به عنوان مثال یکی از کارهای خودم ساخت فیبرهای نوری هوشمند به منظور اندازه گیری اکسیژن هست که این می تواند (collider) مریض قرار بگیرد و اکسیژن، گلوکز، CO2، CO را به صورت همزمان (Online & Realtime) اندازه گیری کند.

- (آباده نما) آیا پیشنهاداتی از طرف کشور ایران داشته اید

خوب پیشنهاد که برای تدریس زیاد است. در چند سال گذشته نیز پیشنهاداتی برای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و یا علم و صنعت داشتم اما بنا به عللی شخصی نپذیرفتم و ترجیح داده کارهای خودم را در آمریکا ادامه بدهم.

در مورد شهرم (آباده) هرکاری که از دستم بربیاید کوتاهی نخوام کرد هرچند هنوز پیشنهاد خاصی نداشتم ولی اگر پیشنهادی داده شود با کمال میل می پذیرم. اگر دانشگاه هایی در آباده مایل باشند حتی از راه دور یا بصورت موقتی می توانم همکاری کنم.

- (آباده نما) رباط کنجکاوی که چند سال گذشته توسط سازمان هوافضا ناسا به سیاره مریخ فرستاده شد آیا هنوز در حال فعالیت است؟ شما در این پروژه بزرگ چه نقشی داشتید

بله همچنان فعال است و در جلو این رباط یک طیف سنج (spectrometer) قرار دارد که این طیف سنج بدون نیاز به خاک برداری توسط رباط می تواند از طریق نور این خاک را تجزیه کند.

- (آباده نما) از سایر پرفسورهای ایرانی در آمریکا و سازمان هوافضا این کشور بفرمایید

 البته در ابتدا لازم هست بدانید من مستقیما کارمند سازمان ناسا نیستم اما پروژه هایی که می پذیریم مربوط به این سازمان می شود. اما در مورد ایرانیان مقیم در آمریکا، آمریکایی ها به بیشترین پروفسورهای مهم و تاثیرگذار ایرانی اذعان دارند و موفق ترین سرمایه گذاران نیز ایرانی هستند.

- (آباده نما) توصیه شما به جوانان آباده ای و ایرانی چیست

البته به دلیل اینکه من خودم آباده ای هستم و تا 17 سالگی اینجا بودم توصیه من این است که ضریب هوش و استعداد (IQ) جوانان آباده ای بسیار بالاست اما با اینکه بچه های بسیار باهوشی هستند باید ارتباطات را قوی کرد تا بهتر بتوانند از منابع علمی استفاده کنند و استفاده مثبت از آنها داشته باشند.


انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان