کد خبر: ۳۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱

جنگ اقتصادی از قرارگاهی مشترک مدیریت شود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی تشکیل شورایی با حضور نمایندگان سه قوه برای مدیریت مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش شیرازه، جعفر قادری امروز در حاشیه افتتاح نیم‌سال اول سال تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اگر به درستی از فضای تحریم استفاده کنیم توطئه‌کنندگان را از کار خود پشیمان خواهیم کرد.

وی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد مدتی سفرهای خارجی را کنسل و مجموعه‌های مختلف را با هم کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: برخی اعتقاد داشتند که باید قرارگاه جنگ اقتصادی در کشور راه‌اندازی شود و مدیریتی یکپارچه مشکلات را رصد و به صورت هدفمند مجموعه‌های مختلف را برای کاهش اثرات هماهنگ کند.

قادری ابراز کرد: مشکل بازار ارز را نباید با راهکارهای ارزی حل کرد بلکه در شرایط فعلی بهترین راهکار فروش اوراق مشارکت و سهام قابل تبدیل به اوراق مشارکت است.

وی در بیان راه‌هایی که دولت باید به آن بیاندیشد اظهار داشت: در صورتی که یک‌هزار میلیارد تومان به پالایشگاه خلیج فارس تزریق کنیم 350 هزار بشکه نفت را روزانه پالایش می‌کند و منشا صادرات نیز می‌شود.

به گفته وی نیروی انسانی از اصلی‌ترین سرمایه‌های یک کشور است که باید برای به شکوفایی رساندن آن برنامه‌ریزی دقیق داشت.

این نماینده مجلس اضافه کرد: دولت باید از فعالیت‌های علمی حمایت قوی‌تری داشته باشد و روند تبدیل علم به محصول را تسریع بخشد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت علمی کشور باید فراتر از سیستم فعلی آموزش و پرورش و آموزش عالی به سمت زیر و زبر کردن تمام ابعاد کشور مبتنی بر نظریات آینده‌پژوهانه تدوین شود.

قادری تصریح کرد: نیازی نیست که دولت به طور مستمر به امور عمرانی و ساخت جاده بپردازد.

وی ادامه داد: دولت باید فعالیت‌هایی را تعریف کند که منافع افراد با منافع جامعه هم‌راستا شود و 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود به سمت شکوفایی هدایت شود.

به اعتقاد قادری، دولت می‌تواند ساخت جاده و خطوط ریلی را به بخش خصوصی واگذار کند و خود فعالیت‌های راهبردی‌تری را هدایت کند.

سخنگوی کمیسیون تولید ملی بیان کرد: بخش خصوصی از احداث آزادراه استقبال می‌کند چرا که سرمایه‌گذاری سود‌دهی است و در مواردی حتی می‌توان بزرگراه‌های فعلی را نیز به آزادراه بدل کرد.

وی در مورد طرح سئوال مجلس از رئیس جمهور نیز گفت: من برای پرهیز از افزایش اختلافات طرح سئوال از رئیس جمهور را امضا نکردم.

قادری افزود: با وجود آن که فارس را استانی دانشگاهی و دانشجوپذیر معرفی می‌کنند، بنابر شاخص‌ها در آموزش عالی رتبه بیست و نهم را در بین 32 استان دارا هستیم.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: توسعه کمی رشته‌های دانشگاهی و ظرفیت پذیرش دانشجو اگر برای برخی استان‌های کشور توصیه نشود برای فارس با توجه به عقب‌ماندگی فعلی هنوز نیز توجیه دارد و البته باید این توسعه با محوریت دانشگاه‌های غیردولتی پیش برود.

به گفته این نماینده مجلس، با توجه به محدودیت‌های فعلی متولیان امر آموزش در دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی و علوم قرآنی باید با تکیه بر منابع غیر دولتی برای توسعه آموزش عالی در این استان پیشگام شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی باید در حوزه فناوری‌های نوین پزشکی به صورت جدی وارد شود و دانشگاه شیراز باید در حوزه داروهای گیاهی و تولیدات گیاهی و صنایع غذایی گام‌های محکم‌تری بردارد.

قادری تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت خیرین برای تامین و راه‌اندازی رشته‌های جدید دانشگاهی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در مناطق آزاد و منطقه ویژه سلامت، باید منطقه ویژه دانشگاهی نیز در فارس اجرایی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم در ادامه گفت: زمین برای احداث منطقه ویژه دانشگاهی اختصاص داده شده و باید استاندار و معاونان برای فعال شدن آن اهتمام جدی داشته باشند تا امکانی برای توسعه مراکز بین‌الملل دانشگاهی و یا راه‌اندازی شعبه بین‌الملل در استان فارس فراهم شود.

 

نظرات بینندگان