کد خبر: ۳۶۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱

آمارهایی برای نخواندن/ رشد طلاق در استان فارس

آمارها نشان‌دهنده رشد طلاق و کاهش ازدواج در سال 90 می‌باشد.

شیرازه - اگرچه تلا‌ش‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف برای تسهیل امر ازدواج صورت گرفته و می‌گیرد اما آمارهای نسبی ازدواج و طلاق در استان فارس چندان خوشایند نیستند.

ناهید شمس مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری فارس عصر یکشنبه گذشته ( 30 آبان) در همایش پیوند آسمانی که با حضور فعالان حوزه ازدواج برگزار شد قسمتی از این آمارها را بیان کرد. او گفت که در سال 90 نسبت به سال 89 یک درصد کاهش ازدواج و 3 درصد افزایش طلاق در فارس گزارش شده است و در سال گذشته، 5/13 درصد از طلاق‌های واقع شده در فارس طی یک سال اول زندگی و 50 درصد از طلاق‌ها طی پنج سال اول زندگی رخ داده داده است که در این زمینه آمار فارس با میانگیم کشور تقریبا برابر است.

اما این‌ها فقط بخشی از آمار مربوط به ازدواج و طلاق است که از سوی شمس بیان شد. به نظر اما وضع ناخوشایند‌تر از این حرف‌ها است. آمارها نشان دهنده رشد نسبت طلاق به ازدواج طی سال‌های 85 تا 90 می‌باشد. طبق آمار‌های مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال در سال 85 این نسبت در استان فارس 11 درصد بود در حالی‌که در سال 90 به 15 درصد رسیده است.

این رشد معنادار 4 درصدی نسبت طلاق به ازدواج در استان فارس باید زنگ خطر جدی‌ای باشد برای مسئولین استان.

بدون شک جدای از مسائل فرهنگی، بیکاری یکی از عمده‌ترین موانعی است که ازدواج را برای جوانان سخت می‌کند.

اگر تا چند سال قبل در میان طیف سنتی استان، سن دختران جوان از 20 و یا 22 می‌گذشت و متاهل نمی‌شدند، با نوعی نگاه منفی از سوی نزدیکان مواجه می‌شدند، همینک میانگین سن ازدواج دختران در فارس 24 سال و برای پسران 28 سال است که به هیچ وجه با ازدواج در سنین ابتدایی دوران جوانی که در منابع دینی به آن تاکید شده است، هم‌خوانی ندارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ني ريز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۱
0
یاد اون موقع ها بخیر پول نداشتیم شبها گوشت و مرغ نداشتیم بخوریم، اما نون پنیر را با دلی شاد می خوردیم

همش فکر پول نبودیم همیشه قبل دعوا یکیمون کوتاه می یومدیم