کد خبر: ۳۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱

امتحانات بر مبنای محفوظات نباشد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: بنا بر سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش روش آزمون از محفوظات ذهنی دانش‌آموز باید تغییر کند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمدحسین روزی‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره کارگاه آموزشی تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: در پژوهش‌محوری روش آزمون نیز تغییر می‌کند و به جای امتحان گرفتن از محفوظات دانش‌آموز توانایی حل مسئله او سنجیده می‌شود.

وی افزود: بعد از شهید رجایی یکی از وزرای ارزشی و پرتلاش که به طور مستمر در تعامل با مجلس شورای اسلامی و دولت بوده و برای ارتقای امور آموزش و پرورش از جان مایه گذاشته وزیر فعلی آموزش و پرورش است.

روزی‌طلب ادامه داد: با اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش سد محکمی در برابر تهاجم فرهنگی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش را براساس تعلیم و تربیت مبتنی بر مبانی اسلامی بنا کنیم سدی ایجاد می‌شود که هیچ تهاجمی نمی‌تواند در آن رخنه‌ کند.

به گفته روزی‌طلب، با ایجاد این سد اگر دشمنان بخواهند پروژه براندازی نرم خود را پیش ببرند باید آموزش و پرورش را دچار اختلال کنند.

این مسئول ادامه داد: در مقاطعی سعی شد با حذف تربیت معلم و امور تربیتی، ورود معلمان جدید شرکتی و حق‌التدریسی بدون گزینش‌های لازم و بدون تناسب رشته و جنسیت، در عملکرد آموزش و پرورش اختلال ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: تاسیس دانشگاه فرهنگیان و اینکه معلمان از ابتدای ورود به این دانشگاه استخدام می‌شوند باعث جذب و تربیت بهترین نیروها می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: در جمع 5 هزار نفری فرهنگیان فارس قول دادیم امسال را با تمام مشکلات بهتر از هر سال آغاز کنیم که این کار انجام و بخش بزرگی از نیاز به کلاس ناشی از اجرای سیستم جدید در استان رفع شد.

وی اضافه کرد: مهرماه امسال مدارس زودتر آغاز به کار کردند لذا کیفیت کار نیز به تدریج ارتقاء می‌یابد.

روزی‌طلب تصریح کرد: در شورای آموزش و پرورش سه شعار برای امسال در نظر گرفته شد که اقامه نماز، پژوهش‌محوری و نظم فردی و انضباط اجتماعی است.

وی اظهار داشت: اینکه تنها نماز را در مدارس برگزار کنیم کافی نیست، بلکه باید نماز را اقامه کنیم و آن را مانند علم بر افرازیم و تمام فعالیت‌ها را حول نماز پیش ببریم.

این مسئول تصریح کرد: در طرح تحول بنیادین محتوای مطالب آموزشی از رویکرد حافظه‌محور به آموزش پژوهش‌محور تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در این رویکرد جدید معلم نباید تنها ارائه‌کننده مطالب باشد بلکه باید با طرح پرسش ذهن دانش‌آموز را به سمت حل مسئله سوق دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به آموزه‌های استاد شهید مرتضی مطهری گفت: معلم باید به جای اندیشه‌ها اندیشیدن را به دانش‌آموز بیاموزد.

 

نظرات بینندگان