کد خبر: ۳۷۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

زلزله‌های اخیر شیراز، هشداری به مسئولان بود

شهردار شیراز بر ضرورت ایجاد مدیریت بحران در مناطق مختلف شهرداری این شهر با مدیریت شهردار آن منطقه تاکید کرد و گفت: زلزله‌های خفیف روزهای اخیر شیراز، هشداری بود تا مسئولان آمادگی‌های لازم را داشته باشند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، علیرضا پاک‌فطرت بعد از ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز، با تاکید بر ضرورت آمادگی تمام بخش‌ها برای مقابله با بحران‌های مختلف اظهار داشت: شهر شیراز در نقطه‌ای زلزله‌خیز و بر روی چند گسل واقع شده و طی هفته‌های گذشته نیز شاهد وقوع زلزله‌هایی در این شهر بودیم.

وی ادامه داد: هرچند این زلزله‌های خفیف به نوعی در کاهش فشارهای زیرزمینی که ممکن است تجمع آنها به وقوع زلزله‌های قوی‌تر منجر شود اثرگذار بود اما از طرفی نیز می‌تواند یک زنگ خطر و هشدار به تمام مسئولان برای آماده بودن در مواقع وقوع یک بحران باشد.

شهردار شیراز گفت: برخی حوادث از جمله سیل از طریق تجهیزات هواشناسی قابل پیش‌بینی است و امروز به مدد پیشرفت علم پیش‌بینی زمان وقوع زلزله نیز میسر شده است.

پاک فطرت اضافه کرد: دستگاه پیش‌نشانگر زلزله یا زلزله‌سنج با توجه به پیش‌بینی زمان وقوع زلزله می‌تواند تا حد بسیاری به کاهش تلفات احتمالی جانی و مالی و آمادگی نیروها کمک کند.

شهردار شیراز افزود: با توجه به قرار داشتن شهر شیراز بر روی گسل‌های زلزله، ضروری است که این دستگاه در چند نقطه شهر شیراز نیز نصب شود.

وی همچنین بر ضرورت ایجاد مدیریت بحران در مناطق مختلف شهرداری با مدیریت شهردار آن منطقه تاکید کرد.

پاک فطرت ادامه داد: شهروندان از دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری انتظار دارند که در مواقع بحرانی خدمات مناسب و خوبی به آنها ارائه کرده و از آنها پشتیبانی و حمایت کنند.

شهردار شیراز گفت: تمام معاونت‌ها و حوزه‌های شهرداری از جمله آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، معاونت فرهنگی، معاونت برنامه‌ریزی، معاونت اداری و مالی در کنار شهرداری‌های مناطق باید میزان آمادگی خود برای مقابله با بحران‌های احتمالی را تا حد امکان بالا برده و تمام جوانب امر را برای لحظه وقوع بحران در نظر گیرند.

وی اضافه کرد: به منظور افزایش سطح آمادگی و هماهنگی بیشتر برگزاری مانورهای آمادگی نیز در دستور کار مدیریت بحران شهرداری قرار گیرد.

مدیر مدیریت بحران شهرداری شیراز نیز گفت: این مدیریت با هدف کاهش خسارت‌های ناشی از وقوع حوادث طبیعی مختلف تشکیل شده است.

غلامرضا اکبری افزود: به یقین در مواقع بحرانی نمی‌توان انتظار داشت که یک واحد شهرداری به تنهایی آن بحران را مدیریت کند بلکه برای مدیریت و مقابله با آن بحران نیازمند همکاری و تلاش تمام بخش‌ها و حوزه‌ها هستیم.

وی، پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی را چهار اصل مهم در مدیریت بحران دانست و گفت: در مدیریت بحران شهرداری ما برنامه‌هایی از جمله تهیه طرح پهنه‌بندی خطر، شناسایی اولویت‌ها در شهرداری شیراز، آموزش مدیران و کارکنان شهرداری، سازماندهی عوامل انسانی و لجستیک شهرداری برای استفاده در مرحله مقابله، حفظ ارتباطات شهروندان و انتقال به موقع اطلاعات صحیح، حفظ ساختمان‌های آتش‌نشانی، تعمیرگاه‌های موتوری و ساختمان مناطق را دنبال می‌کنیم.

اکبری از مدیران شهرداری شیراز خواست تا در زمینه اجرای این برنامه‌ها، مدیریت بحران شهرداری را یاری رسانند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان