کد خبر: ۳۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱

جهت گیری های زودهنگام انتخاباتی بلای جان مدیریت !

هشت ماه به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و رهبر انقلاب اسلامی ایران در ششمین روز سفر خود به استان خراسان شمالی بر این موضوع تاکید داشته اند که ورود زودهنگام بعضی افراد به انتخابات برای کشور مضر است واین حرکت برخی جریانهای سیاسی کشور به صلاح اداره امور کشور نخواهد بود.

به گزارش شیرازه این صحبتها از رهبر انقلاب اسلامی در شرایطی مطرح می شود که در چندماه اخیر گمانه زنی هایی از سوی جریانات مختلف سیاسی درباره انتخابات صورت گرفته،به گونه ای که حتی برخی از این گمانه زنی ها به تیتر اول روزنامه ها مبدل شده است.

اما دراین میان برخی از کارشناسان با نگاهی تحلیل گرایانه به صحبتهای آیت الله خامنه ای درمورد انتخابات، با تایید این صحبتها براین مسئله تاکید دارند که نگرانی رهبری از صحبتها درمورد انتخابات از چند جهت قابل بررسی خواهد بود.

در مرحله اول اینکه صحبت برخی جریانات درباره حضور درانتخابات  درحالی که نزدیک به هشت ماه به انتخابات مانده است باعث تحت الشعاع قرار گرفتن فضای مدیریتی آن هم در دوران تحریمها می شود.این مسئله می تواند اجزای گوناگون وبخشهای مختلف جامعه را به جای برنامه ریزی برای کارهای عملیاتی به فضای برنامه ریزی واختصاص وقت به انتخابات بکشاند .برنامه ریزی که هر گونه روند رشد کشور را با اختلال روبه رو خواهد کرد.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که روحیه دولت فارغ از هر گونه عملکردی که داشته است برای اداره کشور وتحویل آن به رئیس جمهور بعدی از نظر روانشناسی سیاسی بسیار مهم است.نباید فضا به گونه ای شکل بگیرد  که بخشهای مختلف دولت حس کنند که همه مقامات کشوری وجناحهای سیاسی تنها به انتظار پایان دوره آنها هستند.در صورت رخ دادن چنین موضوعی باید منتظر رها کردن امور در بخشهایی از دولت بود.

اما نکته دیگری که مهم وقابل توجه به نظر می رسد نیاز کشور به فضای آرام وبدون تنش است تا درآن  کارشناسان به حل مشکلات بپردازند.حضور زودهنگام چهره ها وجریانات می تواند فضا را به شدت سیاست زده وهمراه با تنشی غیر قابل کنترل کند که درآن بحثهای مدیریتی وکارشناسی فراموش می شود.برفرض مثال وقتی ازهمین حالا گمانه زنی هایی درباره کاندیدا شدن افرادی از شهرداری یا مجلس شورای اسلامی ویا دیگر نهادهای دارای رسانه شنیده می شود به تدریج فضای کشور به سمت گمانه زنی ها محض دراین باره سوق پیدا می کند وبه این ترتیب هر روز باید شاهد تبلیغات وجوابیه های سیاسی هر جناح وگروهی بود.

همچنین باید توجه داشت  که سیاست زده شدن جو جامعه وانتخاباتی شدن فضای افکار عمومی آن هم در این فاصله تا انتخابات می تواند باعث خستگی شهروندان از این همه گمانه زنی وتبلیغات انتخاباتی شود که این مسئله ممکن است در مشارکت تاثیر بگذارد.مشارکتی که رهبر انقلاب اسلامی بالا بودن آن را مثل دوره های پیش از نکات مهم انتخابات آینده برشمرده اند.

دراین میان کارشناسان با نگاهی به همین مسائل براین موضوع تاکید دارند که حضور زودهنگام جریانات وگمانه زنی های انتخاباتی وجهت گیریهای تبلیغاتی باعث انحراف فضای مدیریتی کشور از مسیر اصلی خود خواهد شد.

انتهای یادداشت/ص

نظرات بینندگان