کد خبر: ۳۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱

مبارزه غیرشیمیایی با آفت کرم‌های قوزه و خاردار پنبه

برای نخستین بار در کشور مبارزه غیرشیمیایی با آفت کرم‌های قوزه و خاردار پنبه با به کارگیری تله‌های فرمونی fermoni در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب صورت گرفت.

به گزارش شیرازه به نقل از داراب آنلاین مسئول بخش گیاه‌پزشکی ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب امروز در داراب اظهار داشت: کرم‌های قوزه و خاردار پنبه از مهم‌ترین آفات این محصول استراتژیک است که سالانه علاوه بر پنبه به ذرت، خیار سبز، فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان و سبزیجات بین 30 تا 50 درصد خسارت وارد می‌کند.

سرفراز امین با بیان اینکه روش‌های معمول مبارزه با آفت کرم‌های قوزه و خاردار پنبه، سم‌پاشی و مبارزه شیمیایی است اضافه کرد: به دلیل مشخص نبودن زمان دقیق سمپاشی کرم‌های قوزه و خاردار پنبه سالانه خسارات بسیاری به مزارع کشور وارد می‌کند.

وی افزود: محققان ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب برای نخستین بار در کشور از روش غیرشیمیایی با استفاده از فرمون‌های جنسی که وسیله ارتباط بین حشرات است برای مبارزه با کرم قوزه و کرم خاردا پنبه استفاده کرده‌اند.

مسئول بخش گیاه‌پزشکی ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب با بیان اینکه اصل این طرح بر اساس شکار انبوه حشرات نر است خاطرنشان کرد:‌ در این روش کپسول آغشته به فرمون‌های جنسی حشره ماده درون محفظه تله‌های فرمونی قرار می‌گیرد و با وزش باد و نسیم، بوی حشره ماده در مزرعه گسترش می‌یابد.

امین ادامه داد: حشره نر که به دنبال بوی حشره ماده است قبل از جفت‌گیری و ازدیاد نسل توسط تله‌های فرمونی شکار شده و در نتیجه نسل آنها منقرض می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای ساده و آسان، ارزان بودن، کارآیی بیشتر نسبت به سموم، سازگاری با انواع روش‌های مبارزه و محیط زیست، افزایش دو برابری مدت زمان کارآیی نسبت به روش‌های شیمیایی از مزایای این روش است.

مسئول بخش گیاه‌پزشکی ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب با بیان اینکه مطالعات نخستین این طرح از سال 84 تا 86 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب صورت گرفته است ابراز داشت: در حال حاضر این طرح در سطح 10 هکتار از مزارع پنبه این ایستگاه آزمایش می‌شود که نتیجه بسیار خوبی داشته است.

امین ادامه داد: به کارگیری تله‌های فرمونی در کشت پنبه و مزارع دیگر یکی از اجزای مهم کشاورزی حفاظتی است.

وی تصریح کرد: ‌مدت زمان اثرگذاری کپسول‌های فرمون جنسی 40 تا 50 روز بوده در صورتی که در مبارزه شیمیایی مدت زمان موثر اثرگذاری سموم حداکثر 20 روز است.

 شهرستان داراب با 4 هزار و 200 هکتار سطح زیر کشت پنبه بزرگترین تولید کننده این محصول در جنوب کشور است و سالانه بذر پنبه مورد نیاز کشاورزان تمام شهرستان‌های استان فارس و قسمتی از استان گلستان را تامین می‌کند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان