کد خبر: ۳۷۹۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱

از مهر ماندگار تا بی مهری مسئولین!

میراث فرهنگی مدعی خواهد شد که این میراث گرانبها و ارزشمند که عمری دهها ساله دارد، باید به عنوان پروژه ای جاودان به نسل های آینده برسد!

به گزارش شیرازه، سال 1375 و در دولت هاشمی رفسنجانی کلنگ ورزشگاهی در شیراز به زمین زده شد که همه جوانان و ورزشکاران استان فارس را خوشحال کرد. قرار بود آرزوی آنها را برای داشتن ورزشگاهی بزرگ و مجهز برآورده کند. اما امروز پس از گذشت بیش از 15 سال از مراسم نمادین کلنگ زنی، افتتاح این ورزشگاه همچنان یک آرزو باقی مانده است؛ آرزویی که گویا قرار نیست برآورده شود. رؤیای داشتن ورزشگاهی بزرگ و درخور شأن مردم و جوانان فارس و شیراز که می تواند ورزش این دیار را متحول نماید.

قولی که در دور اول ماند

در همین راستا بود که هیئت دولت در دور اول سفرهای استانی قول مساعد داد که ساخت ورزشگاه میانرود را در اولویت کاری خود قرار دهد و روند ساخت آن را تسریع بخشد. اگرچه عمده پیشرفت صورت گرفته هم در دولت احمدی نژاد بود اما دور دوم و سوم سفرهای استانی دولت نهم و دهم هم رسید و عملیاتی شدن این قول تنها به شکل یک مصوبه در دور اول ماند. معلوم نیست هیئت دولت چند دور سفر استانی دیگر باید انجام دهد تا این پروژه به سرانجام برسد.

 http://shiraze.ir/sysnews_img/photos/2012-12-03-1157061.jpg

 

http://shiraze.ir/sysnews_img/photos/2012-12-03-1157062.jpg

 

اما مشکلاتی که در روند ساخت این پروژه بزرگ بوجود آمد مسئولان را برآن داشت تا آن را جزء طرح های مهر ماندگار بگنجانند، که البته لطف مهر ماندگار نیز تا کنون نتوانسته بی مهری های گذشته را جبران کند.

به گزارش اداره کل ورزش و جوانان فارس، معاون شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان در تاریخ 13 آبان 91 ضمن بازدید از ورزشگاه میانرود شیراز قول مساعد داد که در صورت تامین اعتبار ورزشگاه 50 هزارنفری میانرود شیراز تا پایان شهریور ماه سال 92 به بهره برداری خواهد رسید.

 http://shiraze.ir/sysnews_img/photos/2012-12-03-1157063.jpg

همچنین حمید عبدی اظهار داشت که این پروژه از طرح های مهرماندگار است که ابتدا قرار بود در دهه فجرسال جاری به بهره برداری برسد که اعتبارات لازم تخصیص داده نشد و به همین سبب بهره برداری از آن به شهریورماه سال آینده موکول شد.

وی در ادامه افزوده  که برای تکمیل و بهره برداری از ورزشگاه میانرود 160 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و فلزات مورد نیاز این ورزشگاه خریداری شده و مشکلی از بابت تحریم های اقتصادی وجود ندارد.

 http://shiraze.ir/sysnews_img/photos/2012-12-03-1157074.jpg


عابدی همچنین مدعی شده که اکنون ورزشگاه میانرود بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و روند ساخت آن مطلوب است. اما آنچه عیان است چه حاجت به بیان است!

از نظر كارشناسان، اجراي طرح ورزشگاه ميانرود علي رغم آن كه به عنوان يكي از نيازهاي شيراز و فارس بسيار ضروري بوده اما مكان يابي و حتي طراحی و نقشه و اجراي آن چندان كارشناسي نبوده است. به گونه ای كه بخشي از ديوار اصلي اين ورزشگاه در ميان يكي از معابر اصلي ورودي به شهرك ميانرود قرار داشته و مدتي است پرونده حل این مساله روی میز مسئولان شهرداري و ورزش و جوانان استان خاک می خورد. طراحان پروژه حتي در زمان طراحي، راه دسترسي به قسمت شرقي اين ورزشگاه را پيش بيني نكرده و تنها به فكر شروع كاري بوده اند كه فاصله زماني بين زدن كلنگ آن تا اجرا و تا امروز، از دست خارج شده است.

شنبه 11 آذر 91  بود که صادق عابدین، استاندار فارس در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت که وزارت ورزش و جوانان بابت ورزشگاه میانرود بدهی قابل توجهی دارد که باید کار مدیریت شود و تنها در این صورت می‌توان این طرح را سرعت بخشید و تمام کرد و این کلام موید این بود که برخلا ادعاها گویا این پروژه حال و روز خوشی ندارد.

البته استاندار فارس بیان داشته که طرح‌های مهر ماندگار در فارس براساس اعتبارات تخصیص داده شده اجرا شده است و اعتبارات جدیدی برای مجموعه طرح‌های مهر ماندگار و به‌ ویژه ورزشگاه میانرود شیراز توسط دولت تخصیص داده شده است.

البته با توجه به تصمیمات دولت و گفته های معاون شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان و استاندار فارس و دیگر مسئولین امیدواریم که افتتاح این پروژه به تاریخ های دیگری موکول نگردد و کار به دولت های آینده نکشد که در غیر اینصورت میراث فرهنگی مدعی خواهد شد که این میراث گرانبها و ارزشمند که عمری دهها ساله دارد، باید به عنوان پروژه ای جاودان به نسل های آینده برسد!

 

 

{$old_album_37968}
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
United States of America
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱
0
همون بدن به میراث فرهنگی بهتره
کودک
United States of America
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱
0
انشاالله بچه هامون میرن ورزشگاه رو میبینن

شهروند
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱
0
ابتدای کار قرار بر استفاده از متخصصین کره‌ای بود که تضمین کرده بودند کار چهار ساله تمام می‌شود ولی احتیاج به دستگاههای مخصوص داشتند که حمل آنها از کره به ایران متحمل هزینه‌ای برابر با خرج خود ورزشگاه فوتبال بود که دولت زیر بار این هزینه نرفت و قرار شد همان طرح کره‌ایها با متخصصین ایرانی انجام شود و کار به شرکتهای تهرانی و تبریزی سپرده شد با بودجه دومیلیارد تومان اولیه.



بهتر نبود از همون اول میدادیم کره لا اقلش این بون که 4 ساله تحویل می گرفتیم الان 17 سال گذشته
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱
0
قرار بود مثلا اینجا بشه دهکده المپیک

فرض کنید اون موقع جند قرن طول می کشید تا این دهکده ساخته بشه