کد خبر: ۳۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱

حفاظت از تخت جمشید الکترونیکی می‌شود

مدیر اجرایی تخت جمشید با بیان اینکه حفاظت از این مجموعه تمام الکترونیکی می‌شود، گفت: طرح تجهیز و ساماندهی گیت ورودی این میراث جهانی به شکل مکانیزه و الکترونیکی وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، مسعود رضایی منفرد بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه از جمله برنامه‌هایی که در چند سال اخیر در دستور کار پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد قرار گرفت، بحث ساماندهی ورودی تخت جمشید بود، اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح ضمن دستیابی بازدید کننده به خدمات و امکانات رفاهی فرهنگی از جمله سالن نمایش، بلیط فروشی الکترونیکی، سالن معرفی، اتاق امانات و مواردی از این قبیل، در یک مجتمع متمرکز، موجبات تسهیل در روند بازدید از آثار تاریخی تخت جمشید را نیز به همراه دارد.

وی یکی از اهداف این طرح را ارائه خدماتی متمرکز به بازدیدکنندگان دانست و ادامه داد: از دیگر اهداف اجرای این طرح به افزایش ضریب امنیت و حفاظت از آثار تاریخی این مجموعه می‌توان اشاره کرد که بدون شک با راه‌اندازی گیت الکترونیکی و تجهیز آن به دستگاه‌های مدرن اسکن و ایکس ری (x-ray)، هرگونه ورود و خروج به سایت تاریخی تخت جمشید، کنترل شده و این امر در نهایت، حفاظت الکترونیکی آثار را به همراه دارد.

رضایی منفرد در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد؛ با ساماندهی ورودی تخت جمشید و راه‌اندازی این گیت، بتوان مشکلاتی را که تاکنون در بخش مدیریت بازدید گردشگر، به دلیل عدم یکپارچگی خدمات وجود داشت را به حداقل رساند.

در ادامه مهدی کلیایی، مسئول عمران و سامان‌دهی تخت جمشید، به تشریح طراحی و اجرای سازه گیت ورودی تخت جمشید پرداخت و گفت: در جلسات مختلف شورای فنی، این نکته حائز اهمیت بود که سازه گیت ورودی ضمن داشتن استحکام لازم، به گونه‌ای طراحی شود که موقت بوده و در زمان ضرورت، امکان برداشتن و یا جابه‌جایی آن امکان‌پذیر باشد، به همین منظور در مراحل نهایی، سازه گیت ورودی به شکل سازه اتصالی، طراحی و وارد مرحله اجرا شد.

وی همچنین با اشاره بر ضرورت جانمایی مناسب سازه گیت ورودی، افزود: در طراحی این سازه سعی بر آن شده است از مصالحی استفاده شود که همگن با محیط بوده و ضمن حفظ اصالت و منظر بنا، بتواند ارائه دهنده خدمات به بازدیدکننده باشد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با ایجاد این گیت، خدمات فرهنگی و رفاهی ویژه گردشگران در این مجموعه، به مقیاس‌های جهانی نزدیک‌تر شود.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان