کد خبر: ۳۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱

کارت زرد مجلس به وزیر ورزش در پی سوال نماینده شیراز

محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت احمدی‌نژاد اولین کارت زرد خود را به دلیل اجرایی نشدن برنامه 5 ساله در ارتباط با حوزه جوانان از مجلس نهم دریافت کرد.

شیرازه،سؤال سید احمدرضا دستغیب از محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

محور اصلی سؤال دستغیب از عباسی دلیل عدم اجرایی شدن تکلیف برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حوزه جوانان بود.

وکلای ملت پس از استماع سخنان وزیر ورزش و همچنین توضیحات دستغیب، با 66 رأی موافق، 124 رأی مخالف و 23 رأی ممتنع از 229 نماینده حاضر در جلسه، از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشدند و بدین ترتیب عباسی اولین کارت زرد خود را از خانه ملت دریافت کرد.

دستغیب: امور جوانان نیازمند برنامه‌ریزی جامع است

احمدرضا دستغیب در جلسه سوال از وزیر ورزش و جوانان پرسید: دلیل اجرایی نشدن تکالیف برنامه پنجم توسعه در ارتباط با حوزه جوانان چیست؟

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: می‌خواهیم در حوزه ورزش و جوانان به نقش جوانان توجه جدی‌تری شود، اما چرا اسناد ملی مرتباط با این حوزه اجرایی نشده است. سند ملی دوازده‌گانه، برنامه‌های هویت ملی، اشتغال، مسکن، ازدواج و سایر برنامه‌های هویتی تهیه شده است پس این برنامه‌ها چه زمانی اجرا خواهد شد؟

وی تاکید کرد: ‌نمی‌شود بدون برنامه کاربردی و اجرایی حرکت کرد، همان‌طور که دشمن در حال برنامه‌ریزی برای جوانان‌مان است دستگاه‌های متولی امر ورزش و جوانان باید در مقابل آن برنامه‌ریزی کنند.

وی خطاب به وزیر ورزش و جوانان خواستار استفاده وزارت ورزش و جوانان برای حذف کارهای موازی شد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ای کاش می‌شد در عنوان وزارتخانه به جای ورزش و جوانان، جوانان و ورزش ذکر شود تا مسائل مربوط به جوانان مورد توجه متولیان قرار گیرد.

دستغیب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خراسان شمالی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در حوزه مربوط به جوانان و سبک زندگی مواردی را تبیین کردند که حداقل کار این بود که دستگاه‌های اجرایی باید به ایشان لبیک می‌گفتند.

نماینده مردم شیراز در مجلس تاکید کرد: سوال امروز فقط از وزیر ورزش و جوانان نیست، اثر سوال مجلس از وزیر به عملکرد این وزارتخانه‌ در حوزه نظارت بر سایر دستگاه‌های اجرایی منتهی می‌شود. به عبارت دیگر سوال فرصتی است برای وزارت که به شدت مطالبه‌گر نیاز جوانان از دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی افزود: امیدوارم پایان بحث مربوط به جوانان به نفع جوانان تمام شود. این سوال را یک حق نمی‌دانیم بلکه یک فرصت تلقی می‌کنیم.

وی افزود: اصلاح و تجدیدنظر در روند جمعیتی کشور اخیرا مطرح شده است؛ بنابراین باید خود را در حوزه جوانان آماده کنیم. بحث جوانان بخش‌های مختلفی دارد و دستگاه‌های مختلف باید به وظایف‌شان به درستی عمل کنند. شورای عالی جوانان، دستگاه‌های متولی و وظایف آن‌ها را مشخص کرده است. ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه تکالیف این دستگاه‌ها را به روشنی مشخص کرده است. به صراحت گفته‌ایم دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی مکلف به انجام امور مربوط به جوانان هستند.

دستغب خاطرنشان کرد: منشور زیستی، تبیین و به تایید مقام معظم رهبری رسیده است. خلاء قانونی وجود دارد و دستگاه‌های اجرایی می‌خواهند از وظایف‌شان در امور جوانان فرار کنند. از وزیر انتظار ایجاد اشتغال و مسکن را ندارم ولی انتظار دارم مسائل مربوط به جوانان توسط این وزارتخانه رصد شود. وضع مسکن و جوانان در هیچ یک از گزارش‌های وزارت ورزش و جوانان نیست.

وی در پایان تاکید کرد: لایحه ساماندهی را چرا پس از دو سال که از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه می‌گذرد به مجلس ارائه نداده‌اید؟

عباسی: لایحه مربوط به جوانان را به دولت ارائه داده‌ایم

محمد عباسی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس در پاسخ به سوال احمدرضا دستغیب که پرسیده است دلیل اجرایی نشدن تکلیف برنامه پنجم توسعه در ارتباط با حوزه جوانان چیست؟ گفت: نیازمند به تدوین قوانین هستیم تا دغدغه مردم برای جوانان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در ضوابط و قوانین، ورزش و جوانان از نسخ یکدیگر نیستند. ورزش مسائل متعددی دارد و کار عملیاتی جدی است. امسال در طول تاریخ ورزش ایران درخشان‌ترین سال ورزش کشور بود.

وی افزود: در قانون وظایف ستادی وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های مرتبط به روشنی مشخص نیست و به همین دلیل دستگاه‌های اجرایی در این‌باره پاسخگو نیستند. در قانون آمده است دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی کشور که از بودجه کشور استفاده می‌کنند بر اساس سند توسعه ملی و ساماندهی امور جوانان، متولی امور جوانان هستند و بخشی از بودجه‌های این دستگاه‌ها باید به امور جوانان اختصاص یابد.

وزیر ورزش و جوانان گفت: تنظیم شاخص‌های مصوب برای دستگاه‌ها انجام و به آن‌ها ابلاغ شده است، جلسات تخصصی نیز در این‌باره تشکیل شده است. همچنین کمیته بازرسی وظایف دستگاه‌ها و کمیته بازنگری شاخص‌های امور جوانان و آیین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز تدوین و به دستگاه‌های مدنظر ابلاغ و تاکنون هفتاد جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: شبکه‌سازی جوانان در امور اجرایی مثل شبکه اجتماعی ترویج اندیشه‌های استاد مطهری و شبکه اجتماعی ترویج اندیشه‌های امام خمینی(ره) و سایر وظایف مرتبط کاملا محقق شده است. هر چند که توقع این است اشتغال، مسکن و سایر نیازهای جوانان توسط وزارت ورزش و جوانان محقق شود ولی باید پاسخ داد که همه دستگاه‌ها مسوول انجام این کارها هستند و وزارت ورزش و جوانان وظیفه ستادی دارد.

وی پیشنهاد داد: اقدامات سازمانی مورد توجه قرار گیرد و خلاءهای قانونی پوشش داده شود.

عباسی با بیان این‌که «لایحه‌ای در این زمینه آماده کرده‌ایم که به دولت ارائه شده است» تاکید کرد: مطابق ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه عمل کرده‌ایم اما در بسیاری دیگر از حوزه‌های مربوط به جوانان باید اقدامات بیشتری انجام شود.

وی تصریح کرد: انجام علمی شاخص‌هایی که بتواند بهترین پایش در امور جوانان را انجام دهد مورد تایید وزارت ورزش و جوانان است.

وی افزود: هجده محور نهایی و به استان‌ها ابلاغ شده است. ساماندهی جامع اطلاعات طراحی شده با همکاری مرکز آمار را محقق کرده‌ایم، علاوه بر آن مرکز مطالعات راهبردی در وزارت ورزش با همکاری دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است.

وزیر ورزش و جوانان در پایان تاکید کرد: امیدوارم دلسوزی‌ها زمینه رشد و ارتقای جوانان کشور را به وجود آورد.

نظرات بینندگان