کد خبر: ۳۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱

مراسم محرم در روستای دوان کازرون و صحرارود فسا ثبت ملی می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ارسال دو پرونده آیین‌های عاشورایی فارس به همایش سراسری ثبت آیین‌های عاشورایی کشور خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فریدون فعالی اظهار داشت: مراسم محرم در روستای دوان کازرون و مراسم تعزیه در صحرارود فسا از جمله مهمترین آیین‌های عاشورایی فارس بوده که پرونده آن برای ثبت در میراث معنوی کشور ارسال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به ثبت دیگر آیین‌های عاشورایی فارس در این فهرست گفت: پیش از این آیین‌های چهارچو گردانی، چک چکو و عمه کوار (کویار) در شهرستان‌های استبهان و خرمبید، آیین‌های تعزیه‌خوانی در شهرستان‌های سروستان، کازرون، خرم بید و مرودشت در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

فعالی با اشاره به اینکه تاکنون 18 میراث معنوی استان فارس در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، اضافه کرد: ثبت این آیین‌ها در معرفی، احیا و ماندگاری شاخصه‌ها و توانمندی‌های فرهنگی این استان تاثیر بسزایی دارد.

همایش سراسری ثبت آیین‌های عاشورایی، امروز و فردا در مازندران برگزار می‌شود و در این همایش 150 پرونده آیین‌های عاشورایی استان‌های مختلف کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان