کد خبر: ۳۸۳۴۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
بازخوانی پرونده بمب گذاری فروردین ماه 87 در شیراز

سه نکته ای که باید از حادثه انفجار حسینیه سیدالشهدا آموخت

صداي انفجار به قدری شدید بود که تا شعاع 1/5 كيلومتري اين حسينيه صدای انفجار شنیده شد. شدت انفجار دست و پای برخی حاضران نزدیک محل انفجار را قطع کرد و تعدادی هم در شعله های آتش سوختند و به شهادت رسیدند و برخی نیز به خاطر پرتاب اشیاء مجروح شدند.
به گزارش شیرازه، روز شنبه 24 فروردین سال 1387 انفجار یک بمب دست ساز قوی در حسینیه شهدا، وابسته به کانون رهپویان وصال در شیراز به وقوع پیوست که در آن 14 نفر شهید و 208 نفر مجروح شدند.

اکنون از آن شب جانسوز 5 سال می گذرد و کماکان یاد و خاطره تلخ آن حادثه در اذهان مردم شیراز باقی است. شیرازه ضمن طلب آمرزش و غفران برای شهدای حادثه، در ایام سالگرد این انفجار به بازخوانی آن می پردازد.


انفجار ساعت 9 شب در قسمت مردانه حسينيه شهداء در حالی که حجت الاسلام انجوی نژاد در حال مداحی بود به وقوع پیوست و صداي انفجار به قدری شدید بود که تا شعاع 1/5 كيلومتري اين حسينيه صدای انفجار شنیده شد. شدت انفجار دست و پای برخی حاضران نزدیک محل انفجار را قطع کرد و تعدادی هم در شعله های آتش سوختند و به شهادت رسیدند و برخی نیز به خاطر پرتاب اشیاء مجروح شدند.


چیزی طول نکشید که صدای آژیر‌های آمبولانس در شهر شیراز به‌ صورت مداوم شنیده می‌شد و مجروحین را به بیمارستانها منتقل می کردند.

همه شهر غرق در تشویش و نگرانی بود و حال مسئولین هم به نوبه خود دیدنی بود. از آمارشهدا و مجروحین تا علت حادثه، هرچه از زبان مسئولان شنیده می شد، اندکی بعد نقض می شد.


در این بین در حالی که رسانه ملی در غفلت به سر می برد رسانه های خارجی نظیر الجزیره، بی بی سی، آسوشیتدپرس، سی ان ان، العربیه، فرانس پرس و ... با سیاست هایی جریان سلطه رسانه ایی به ابعاد گوناگون اتفاق می پرداختند

10ساعت گذشت تا صدا و سیما هم به انعکاس خبر انفجار پرداخت، اما دیر شده بود و جوسازی رسانه های معاند و بیگانه در کنار اظهارنظرهای بعضا غیرکارشناسی بعضی مسئولین بر نگرانیها و شایعات دامن می زد.


25 فروردین ماه، یکی از مسئولین شهر با حضور در جمع خبرنگاران احتمال انفجار بمب را رد کرد و گفت بر اساس بررسی های اولیه انفجار احتمالا علت های دیگری داشته است.

در علت وقوع این حادثه از انفجار ادوات و مهمات جنگی تا انفجار کپسول و پیک نیک ذکر شد بجز انفجار بمب، تا جایی که 26 فروردین 87 نتیجه نهایی تحقیقات، انفجار ناشی از موادنظامی نمایشگاهی مستهلک که برای مدتی در انبار حسینیه سیدالشهدا برای استفاده های نمایشگاهی نگهداری می شده عنوان شد.

مردم شیراز با چشمانی خون بار، آیین تشییع جنازه 12 جان باخته حادثه را در حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (شاهچراغ ع) برگزار کردند.


28 فروردین ماه، دبیرخانه شورای امنیت کشور در اطلاعیه ای با صدور بیانیه ای بر نتیجه تحقیقات صحه گذاشت و علت اصلی این حادثه دلخراش را انفجار ناشی از وجود برخی اقلام جنگی در نمایشگاه یادمان شهدا در محل حسینیه سیدالشهدا اعلام کرد. غلامرضا هاشمی به علت سوختگی 70 درصد و راضیه کشاورز هم به دلیل شدت جراحات وارده به جمع شهدا می پیوندند و آمار شهدای حادثه به 14 تن افزایش یافت.

اما کمتر از یک ماه بعد در 19 اردیبهشت، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات گفت: انفجار شیراز بمب گذاری بوده و برخی عوامل اصلی این فاجعه دستگیر شده اند. در این جریان بر اساس اقدامات صورت گرفته پنج تا شش نفر دستگیر شدند و عامل اصلی که سر پل ارتباط با خارج از کشور محسوب می شود عصر امروز هنگامی که قصد فرار از کشور را داشته در مازندران دستگیر شده است.

بيش از 7 ماه پس آن حادثه جانسوز براي بیش از 220 خانواده شيرازي و مردم ايران، رسیدگی به پرونده عاملان انفجار حسینیه رهپویان وصال شیراز در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد و در آستانه یکمین سالگرد حادثه در 21 فروردین ماه سال 88 سه تن از متهمان به نامهای محسن اسلامیان، علی اصغر پشتر و روزبه یحیی زاده عضوگروهک تروریستی تندر وابسته به انجمن پادشاهی ایران به جرم محاربه و افساد فی الارض، عضویت در گروه انجمن پادشاهی ایران و طراحی طرح براندازی نظام، در زندان عادل آباد با حضور خانواده های شهدا به دار مجازات آویخته شدند.

جابر بانشی دادستان وقت شیراز بعد از اعدام مجرمان کفت: وسعت فعاليت هاي اين باند تنها به استان فارس خلاصه نمي شد بلکه آنها در تهران، گيلان، قم و بعضي شهر هاي ديگر هم برنامه هايي داشتند كه انفجار در حرم امام خميني (ره)، نمايشگاه بين المللي کتاب و مجلس شوراي اسلامي، بمب گذاري در مدارس حوزه علميه قم و حرم مطهر حضرت معصومه (س) از جمله برنامه هاي آنها بود.

دادستان عمومي شيراز بمب گذاري در مصلاي نماز جمعه رشت، حوزه علميه اين شهر و کنسولگري روسيه و همچنين ترور شخصيت هاي سياسي اين استان را از جمله برنامه هاي اين باند تروريستي برشمرد.

در قباحت و توحش جریان های ضد انقلاب و ضد اسلام شکی نیست. لااقل پرونده سیاه آنان در موضوعات ترور، بمب گذاری، کشتن انسان های بی گناه ثابت می کند که علیرغم ادعاهای گزافشان هیچ بویی از انسانیت نبرده اند. اما آنچه می بایست درون کشور به آن توجه شود:

1-در این حادثه، غافلگیری، ناهماهنگی ، اظهار نظرهای عجیب و غریب، آمارهای متناقض مسئولین شهر باعث تشویش خاطر و به نوعی جریحه دار شدن احساسات مردم به خصوص خانواده ای شهدا و مجروحین شد. لذا حفظ هوشیاری کامل و آمادگی همیشگی مسئولین برای مواجه با چنین انفاقات و بحرانها انتظار به حق و بجایی است.

2- منفعل عمل کردن رسانه های ما با چنین اتفاقاتی جای تعجب دارد. هنوز فتنه 88 و حوادث آن یادمان نرفته است. قریب به 6 ماه تمام تهران درگیر آشوب و خرابکاری عده ای معاند و فتنه گر بود، در حالی که صدا و سیما با موضع انفعال واکنش در خور توجهی نسبت به این حوادث از خود نشان نمی داد و پربیننده ترین زمان تلویزیون در قبضه یانگوم بود و هم وطنش رسانه های بیگانه با موج سواری بر التهاب آفرینی درکشور دامن می زدند. سوال اینجاست، حتما می بایست عکس حضرت امام (ره) توسط ارازل اوباش طرفدار جمهوری ایرانی پاره، یا به عاشورای امام حسین(ع) هتک حرمت می شد تا صدا وسیما به روشنگری بپردازد؟ کما اینکه همگان براین نکته واقفیم که با روشنگری رسانه ملی و پرداختن به ابعاد و پشت پرده های چنین اقدامات معاندانه و آشکار کردن هویت واقعی فتنه گران حماسه 9 دی بوجود آمد. پس باید صدا وسیما با پی بردن به نقش بسیار مهم و تعیین کننده خود در روشنگری، هدایت صحیح اذهان مردم و تنویر افکار عمومی، با حضور به موقع در اتفاقات و بحرانهای این چنینی نقش بی بدیل خود را ایفا نماید.

3- می بایست رسانه های داخلی و دلسوز نظام از جمله رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاریها و سایتها، اکنون که در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری، جریانات ورشکسته فتنه و انحراف که همگی دو لبه یک شمشیر علیه نظام و ارزشها هستند و علیرغم تسویه حساب مردم با آنان در 9 دی 88 و 22 بهمن 91 با سرنوشت کشور و نظام بازی می کنند، با حضور مجاهدانه خود در میدان روشنگری، هویت واقعی و اهداف خرابکارانه آنها را افشا نمایند، به طوری که تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات باعث غفلت از تحرکات چنین جریانات معاند و منحرف نشود.

انتهای پیام/523

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
زین العابدین شفیعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
3
با سلام
مطالبی که در خصوص نقش رسانه ها درج کرده ايد درست است، اما در مورد اظهار نظرهای متناقض مسوولين در مورد علت انفجار بايد بگويم مسوولين امنيتی وقتی پس از بررسی، متوجه شدند علت انفجار بمب گذاری بوده است، عمداً موضوع را رسانه ای نکردند تا جنايت کاران عامل انفجار کمی خيالشان از تعقیب راحت شود و تلاش زيادی برای مخفی شدن و فرار زودهنگام ننمايند تا دستگيری آنان میسر شود! فکر کنم همان موقع هم وزير اطلاعات چنين مطلبی را بيان داشت.
با درود به روح شهدای اين اقدام تروريستی
محمد
با سلام خدمت دوست عزیز
در سایت رهپویان میتوانید خاطرات بخشی از مسئولین رو بخونید و متوجه بشید که تحلیل شما به هیچ وجه واقعی نیست و متاسفانه سهل انگاری و اشتباهات فاحش برخی مسئولین آن مشکلات را بوجود آورد.
در ثانی بر فرض که این تحلیل درست باشید، آیا به نظر شما این منطقی ترین شیوه برخورد با اینچنین مسئله ای است؟ آیا این یک قتل ساده است که بخواهیم با راحت کردن خیال قاتل از تحت تعقیب بودن او را دستگیر کنیم.
در این سی سال که از انقلاب می گذرد صدها عملیات تروریستی انجام شده، در کدام یک از آنان شیوه ای مشابه آنچه شما فرموده اید اتخاذ شده؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
3
سلام

جو را متشنج نکنید.
مسئولین امنیتی می دونن دارن چی کار می کنن.
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
1
سلام با رین العابدین موافقم