کد خبر: ۳۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۲

چه کسانی کاندید شورا شوند؟

اگر بخواهیم خود را فریب داده و بگوئیم خدمت ، احساس تکلیف، و ....از واقعیت دور شده ایم ، البته شاید باشند اندک افرادی که به چنین نیتی آمده باشند.

شیرازه، شروع به كار شوراهاي اسلامي از 9 ارديبهشت سال 1378 و همزمان با پيام تاريخي حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پيام ويژه اي از سوي مقام معظم رهبري و سخنان رياست جمهوري آغاز گرديد.از آن زمان تا کنون کشورمان تجربه فعالیت سه دوره شورای اسلامی شهر و روستا را تجربه کرده است.

کارنامه فعالیت این شوراها هر چه بوده و هست امری مفصل و دامنه دار است که بی تردید رویکردی کارشناسانه و دقیق را می طلبد.

اکنون که به زمان انتخابات شورای اسلامی شهر نزدیک می شویم افکار عمومی مهیج تر شده و بنظر می رسد تعداد قابل توجهی از افراد که احساس مسئولیت می کنند یا توان عضویت در شورا را در خود حدس می زنند برای کاندیداتوری برنامه ریزی تا ورود نمایند و از آنجا که تعداد اعضاء شورای شهر در دوره چهارم افزایش یافته پیش بینی می شود کاندیداهای زیادی ثبت نام کنند. تقاضای بازنشستگی، باز خریدی، رفت و آمدها، میهمانی ها، مراسمات و سایر شواهد این را نشان می دهد.

امّا یک نکته کلیدی و این که چه چیز باعث می شود که افراد مختلف در هر رده از توان و تخصص برای ورود به شورای شهر تلاش نمایند؟

اگر بخواهیم خود را فریب داده و بگوئیم خدمت ، احساس تکلیف، و ... از واقعیت دور شده ایم، البته شاید باشند اندک افرادی که به چنین نیتی آمده باشند، به هرحال کسانی که می خواهند ردای خدمت به مردم را در قالب عضویت در شورای شهر به تن کنند، ضمن مطالعه نواقص و نارسایی های شورای اول، دوم و به خصوص سوم و با شناخت کامل از استعدادها و تواناییهای خود، چند نکته زیر را هم مد نظر قرار دهند.

1-از شهر، شهرداری، جایگاه نمایندگی مردم، شهروند و حق شهروندی، تعاریف درستی داشته و بداند که مقصد کجاست و با همین هدف یابی ها، مسیریابی را نیز درست انجام دهد.

2- نگاهش به شهر و توسعه شهری، استانی باشد و از طرح های موفق ملی بعنوان الگوهای بومی استفاده کرده و تا جایی که ممکن است در راستای شکوفائی استعدادهای بالقوه و احیای قابلیت های مهم بکوشد و در این راه از شرایط و امکانات اقلیمی، تاریخی، جمعیتی، قومیتی، جنسیتی، محیطی، درآمدی و فرهنگی بهره گیرد.

3- تجربه یا تجارب موفق و یا طرحهای تجربه شده ای را با خود به شورای شهر بیاورد، نه آنکه بخواهد در شورای شهر به کسب تجربه بپردازد و مهمتر این که بداند شورای شهر، محلی برای آموزش و جایی برای آزمون و خطا نیست، بلکه دقیقاً یک پارلمان کوچک محلی است که در عین حال، با تصمیمات بزرگ و سرنوشت ساز.

4- بهتر است بداند عضویت در شورای شهر، جایی برای مانور رسانه ای عضو یا اعضای شورای شهر برای مصادره فردی نتایج حاصله از یک مجموعه تلاش جمعی نیست، بلکه عضویت در شورا، کمک به تحقق اراده جمعی است.

5- به شدت از انتقام کشی، مطالبات مادی، مانورهای قدرت فردی، انحصارگرائی، تکروی، سوژه سازی برای مخالفان و رسانه ها، اختلاف اندازی، باندسازی، خط بازی، گروکشی و سلسله اتفاقاتی که در برخی شوراها خصوصا در شورای سوم به دروغ و یا به درستی نقل شده، بپرهیزد!

6- ارائه طرحهای فضائی، بازی با احساسات و آرزوهای مردم، دادن نشانی های غلط، تخریب رقبا، تحقیر عملکردهای گذشته و دادن شعارهای فراتر از اختیارات اعضای شورا نباید در نطق ها و مصاحبه ها و تیترهای تبلیغاتی اش باشد چرا که یقیناً چنین بار کجی به منزل نخواهد رسید.

7- از اعتبار دیگران خرج نکند ونشان دهد که وامدار کسی نبوده و اعتبارش نیز قرضی و عاریتی نیست و عملکردش نیز در صورت انتخاب، متاثر از ایماء و اشاره کسی انجام نپذیرفته و کلاً با واسطه عمل نکرده و لابی گری های حزبی و جناحی ندارد.

و...

هر چند در این دوره انتخابات شوراها، پس از تمدید سه ساله مدت دوره شورای قبلی ، همزمان با انتخابات حساس ریاست جمهوری برگزار می شود که باعث به حاشیه رفتن این انتخابات در سطح شهرها شده، اما مردم نیز باید ضمن جدی گرفتن این انتخابات و با آگاهی از این که در شهرشان قحط الرجال هم نیست، مطالعه دقیق روی اهداف و برنامه ها و افکار نامزدها، به دور از قوم گرایی و رابطه را در دستور کار خود قرار داده و نامزد اصلح را انتخاب و تصمیم سازی چهارساله محیط خود را به آنها بسپارند، چرا که غفلت از انتخاب افراد شایسته راه را برای حضور افراد نالایقی فراهم خواهد کرد که نه تنها به توسعه شهر کمکی نخواهد کرد بلکه تیشه بر ریشه هویت دینی، فرهنگی و اقتصادی شهر خواهند زد.

انتهای پیام/523

نویسنده :
محمد حسین برجی
نظرات بینندگان