کد خبر: ۳۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
جشنواره استانی داستان کوتاه «واژگان راز» به پایان رسید

جای خالی آثار هنرمندان محبوب بومی در جشنواره استانی

گفتنی است در این جشنواره که در جای خود فعالیتی قابل تقدیر بود علاوه بر هدیه نقدی و لوح تقدیر یک جلد کتاب هم به برگزیدگان اهدا می‌شد که در این میان، جای آثار مطرح کشوری نویسندگان خوش ذوق استانی خالی بود.
اختتامیه نخستین جشنواره داستان کوتاه استانی، تحت عنوان «واژگان راز» با حضور نویسندگان مطرح استان، در کشور برگزار شد. به گفته دبیر این جشنواره 458 اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که به علت استانی بودن جشنواره تنها 355 اثر مورد داوری قرار گرفتند و آثاری که از خارج از استان به دبیرخانه ارسال شده بود، حذف شدند. میثم محمدی، دبیر جشنواره اعلام کرد: از این تعداد آثار داوری شده 155 اثر مربوط به شیراز بود. وی افزود: در این مراسم از 8 برنده اصلی در دو بخش داستان کوتاه و داستانک تقدیر خواهد شد. علاوه بر آن در شش بخش انقلاب و عاشورایی، داستان طنز، داستان بومی، زبان و نثر داستانی، روایت داستانی و دفاع مقدس دو اثر شایسته تقدیر معرفی شدند. مديركل نهاد كتابخانه هاي فارس در این مراسم ابراز داشت: حوزه علمیه کشور که یک حوزه شیعی است در رابطه با ادبیات درس‌هایی از قبیل علم بلاغت و فصاحت، علم معانی، علم بیان و... دارد که درخور توجه است.
حجت الاسلام اسماعیل پور با اشاره به سبک داستانی قابل توجه در قرآن، خاطرنشان کرد: اگر در احسن القصص قرآن دقت کنیم درمی‌یابیم که گزاره‌های قرآنی در عین سادگی مراد و مقصود عمیقی را می‌رساند. وی اولین شرط لازم برای یک ادیب را عدم رضایتمندی از وضع موجود دانست و گفت: طلب باید در ادیب زنده باشد چرا که این طلب مقدمه تمرکزاست و حساسیت ایجاد می‌کند و این حساسیت مقدمه شعور خواهد بود. اسماعیل پور تاکید داشت: آنچه شعر و ادبیات را از زبان ساده و عامیانه متفاوت می‌کند وزن‌ها نیستند بلکه همین شعور و احساس نهفته در آن هاست که مایه این تفاوت است. وی ضمن بزرگداشت یاد ادبای پرافتخار قدیم شیراز تصریح کرد: امروز نباید فقط به ادبای گذشته افتخار کنیم این توانمندی هم اکنون هم در شیراز وجود دارد و باید شکوفا بشود. این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر 48کانون ادبی بامحوریت نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس در استان  ثبت شده است، افزود: اخیرا شاهد جهش خوبی درعرصه ثبت کانون‌های ادبی بودیم. این کار تکه ای از  پازل بزرگ ادبیات فارس است.
نخستین جشنواره داستانی واژگان راز برگزیدگان خود را شناخت
با حضور مدیران و مسئولان فرهنگی استان فارس، برگزیدگان نخستین جشنواره استانی داستان کوتاه واژگان راز معرفی شدند. به دلیل کیفیت آثار برگزیدگان به جز در دو بخش اصلی داستان کوتاه و داستانک، در بخش های زبان و نثر داستانی، روایت داستانی، داستان های بومی، داستان های طنز، داستان انقلاب و عاشورایی دو نفر شایسته تقدیر و برگزیده اعلام شدند. بر اساس این گزارش در بخش داستانک داستان ویار اثر سارا صحت، داستان یک قدم اثر معصومه کلانتری و داستان به نام بابا اثر نگار دهقانی مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. در بخش داستان کوتاه نیز داستان آقای دال اثر زهرا حسن زاده، داستان تایو اثر رضا بهاری زاده و داستان دو اثر سیروس جمشیدی اول تا سوم شدند. همچنین در بخش داستانک داستان بازگشت اثر
فاطمه باقریان و در بخش داستان کوتاه داستان ما نظامی نیستیم اثر سمیرا مهدی یار شایسته تقدیر شدند. در بخش زبان و نثر داستانی نیز داستان ماهی ها اثر
همایون نوری پناه تقدیر و داستان باد وحشی اثر محمدرضا پیران به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
در بخش روایت داستانی هم داستان منسوخ اثر محمد جوانبخت تقدیر و داستان هنوز هم باد می آید اثر علی کلانتری فرد جایگاه برگزیده را به خود اختصاص دادند.
در بخش داستان های بومی داستان تقاص اثر حسین محمدی و داستان توی گوشم
هق هق می کند اثر اعظم سبحانیان به ترتیب تقدیر و برگزیده معرفی شدند.
در بخش داستان های طنز نیز احسان عبدلی با داستان املای خط اول تقدیر و
فاطمه عباس پور با داستان عروسک زهرماری برگزیده شدند.
علی اکبر رحمتی با داستان بلند بالا مثل سایه و مهدی زارع با داستان خلسه با طعم باروت نیز مقام های تقدیر و برگزیده بخش داستان انقلاب و عاشورایی را به خود اختصاص دادند
جای خالی آثار هنرمندان محبوب بومی در جشنواره استانی
گفتنی است در این جشنواره که در جای خود فعالیتی قابل تقدیر بود علاوه بر هدیه نقدی و لوح تقدیر یک جلد کتاب هم به برگزیدگان اهدا می‌شد که در این میان، جای آثار مطرح کشوری نویسندگان خوش ذوق استانی خالی بود. این جشنواره که به خوبی توانسته بود استعدادهای نویسندگی را از سراسراستان دور خود جمع کند، می توانست محفل خوبی برای توزیع و معرفی آثار ارزشمند و بنام کشوری نویسندگان زبردست استان چون اکبرصحرایی وبیژن کیاو حمید اکبرپور و... به این نویسنگان جوان و خوش آتیه باشد. البته پیداکردن این آثار در بازارکتاب شیراز زیاد راحت نیست. در همین راستا ازمسئولین مربوطه انتظار می رود جهت سهولت دسترسی به آثاراین عزیزان تدابیری بیاندیشند. نکته قابل توجه دیگر در این جشنواره رقم پایین جوایز نقدی بود. باتوجه به آرم های متعدد دستگاه‌های مختلف فرهنگی که روی پوسترهای جشنواره خودنمایی می کرد، انتظارمی رفت رقم هدایا کمی متناسب با زحمات نویسندگان جوان شرکت کننده در جشنواره باشد. اکبر صحرایی، از جمله نویسندگان استان از مسئولین حاضر تقاضا کرد که به این امر در جشنواره های آینده بیشتر توجه کنند.


برچسب ها: جشنواره ، داستان ، شعر ، شیرازه
نظرات بینندگان