کد خبر: ۳۸۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
یک سوال بنیادین از شورای سوم شیراز

تطبیق «هدف 90» با «موازین اسلام» بر عهده چه کسی بوده است؟

سوال جدی از شورای شهر سوم این است که چه کسی مطابقت تصمیمات شورا با موازین اسلام را انجام داده است؟ همین سوال را در خصوص رشد قارچ گونه مجتمع های تجاری در شیراز نیز می‌توان پرسید.

شیرازه - از آن‌جا که لفظ اسلامی در«شورای اسلامی شهر و روستا» همواره مورد تاکید است، باید میان تصمیمات این شوراها و موازین اسلامی نسبت مشخص و موثقی وجود داشته باشد. این مساله در اصل صد و پنجم قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است:

 

«تصمیمات شورا نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد»

 

این مساله از آن‌جا ضرورت می‌یابد که برخی از تصمیمات شورای شهر می‌تواند عمق اجتماعی و فرهنگی بالایی داشته و در نوع نگاه مردم به کارآمدی نظام اسلامی تاثیرات مثبت و منفی قابل توجهی داشته باشد. اگرچه تکنوکرات‌ها عمدتا علاقه‌ای به این نوع بحث‌ها ندارند و صرفا در پی عمران شهر! هستند اما در یک جامعه اسلامی نه تنها نمی‌توان مباحث بنیادین دینی را نادیده گرفت که باید با محوریت آن‌ها، عمران شهرها را سامان داد.

 

تطبیق «هدف 90» با «موازین اسلام» بر عهده چه کسی بوده است؟

بر این اساس به نظر می‌رسد در شرایطی که هم‌چنان بسیاری از اعضای شورای شهر، «هدف 90» را به عنوان یک نقطه قابل افتخار در دوران عضویت خود در این شورا می‌دانند، باید از آن‌ها پرسید مطابق با عقلانیت دینی و هم چنین براساس اصل صد و پنجم قانون اساسی، چه کسی و یا چه مرجع مشخصی، «هدف 90» را با «موازین اسلام» مطابقت داده است؟ آیا اثرات این طرح کلان شورای سوم که به نوعی محور آسیاب این شورا و شهرداری بود و هست، از این منظر که چقدر می‌تواند در نوع نگاه مردم «پائین‌شهر نشین» شیراز به کارآمدی نظام اسلامی که مسئله‌ای بسیار مهم است، در چارچوب فقه حکومتی مورد بررسی مرجع دینی‌ صلاحیت‌داری قرار گرفته است؟ آیا این استدلال یکی از اعضای شورای شهر (که برخی دیگر از اعضا نیز تلویحا آن را تکرار کرده‌اند) در دانشگاه شیراز که گفته بود: آباد کردن هر منطقه از مناطق شهرداری مستلزم دریافت عوارض از همان منطقه است و در همان منطقه هم مصرف می شود! مورد تائید اسلام است؟ جالب این است که این استدلال از سوی آیت‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز که واجد درجات علمی بالایی نیز هستند، رد شده و ایشان در این خصوص فرمودند: این استدلال جامعیت اسلام را زیر سوال می‌برد چرا که در اسلام، اصل بر گرفتن از اغنیا و دادن به مستضعفین است.

حال سوال جدی از شورای شهر سوم این است که چه کسی مطابقت تصمیمات شورا با موازین اسلام را انجام داده است؟ همین سوال را در خصوص رشد قارچ گونه مجتمع های تجاری در شیراز نیز می‌توان پرسید.

 انتهای پیام/523

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
10
اول از هر چیز خودتون بگید نظرتون از اینکه اسلامی هست یا نه یعنی چی؟ با کلی حرف زدن نمی شه زندگی کرد اما می شه مقاله نوشت که سایت پربشه! دقیق و مورد به مورد صحبت کنید. همه اینها پل و تقاطع هست. در جاهایی هم بوده که ترافیک زیاد بوده یا زیاد می شده در آینده و کار کارشناسی پژوهشگاه شریف هم پشته. اول مبانی را توضیح بدید بعد دنبال اجراش باشید. شدید مثل اونا که اول می کشن بعد می شمارن. عدالت ورزی شما بنیان فکری نداره فقط یکسری آمال و آرزو و پند اخلاقی هست، برای همین هم تا حالا ناموفق بوده.شما اول بنبان فکری درست کنید برای خودتون بعد بیاد یقه شهردار و بقیه رو بگیرید.
اگر هم بحثتون اینه عدالت رعایت بشه در سهم پروژه ها که اسلامی و مسیحی و یهودی و مارکسیست نداره. یکی می گه پل اینجا باشه یکی می گه اونجا باشه دیگه اینو اصول علمی تعیین می کنه نه خواست بالاشهر و پایین شهر. اینهه هم کار کرشناسی می خواد نه شعاردادن.
احساس من اینه که شما یکسری جوان دانشحو یا کم سن و سال حداکثر 25/26 ساله و بی تجربه از لحاظ عملی و کاری که اینطوری تیتر می زنید و مقاله چاپ می کنید. اگر تجربه داشتید اینطوری نبود.