کد خبر: ۴۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۲
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

قانون وزارت خارجه را به روز می کنیم/نهاد پرحاشیه شورای عالی ایرانیان فرصت سوزی کرد

به دلیل پرحاشیه بودن و سیاسی شدن شورای عالی ایرانیان، فرصت از وزارت خارجه برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور گرفته شد.

به گزارش شیرازه، سید‌احمد‌رضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خانه ملت، درباره عملکرد دستگاه سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد، تصریح کرد: هدف از بررسی عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور نقدی راهگشا و آسیب‌شناسانه است تا دولت یازدهم برای بهبود عملکرد این دستگاه آن را راهنمای عمل قرار دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی در دولت نهم و دهم دارای فرصت‌های زیادی بود که نتوانست به طور شایسته‌ای مورد بهره‌برداری قرار دهد، ادامه داد: یکی از نقایص محسوس در دستگاه دیپلماسی کشور، استفاده محدود از افراد زبده و متخصص در این عرصه است و سُفر‌ای ایران تغییر محسوسی در راستای ماموریت‌های خود انجام نمی‌دهند، به طوری که در جذب برخی موقعیت‌ها و فرصت‌ها کمرنگ ظاهر شدند.

دستغیب، تاکید کرد: شخصیت و ادبیات احمدی‌نژاد با توجه به اینکه رویکرد و ماهیتی ضد استکبار‌ی و ضد امپر‌یالیستی داشت، برای مردم دیگر کشورها جذابیت داشت که دستگاه سیاست خارجی نتوانست از این ظرفیت‌ استفاده بهینه کند.

نهاد پرحاشیه شورای عالی ایرانیان فرصت سوزی کرد

وی با اشاره به جمعیت ۴.۵ میلیون نفری ایرانیان خارج از کشور که در اقصی‌ نقاط جهان سکونت دارند، گفت: به دلیل پرحاشیه بودن و سیاسی شدن شورای عالی ایرانیان، فرصت از وزارت خارجه برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور گرفته شد.

نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه فعالیت وزارت خارجه کشور در دولت نهم و دهم مقارن با افزایش تحریم‌های بین‌المللی ضد ایران شد، ادامه داد: متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما مجهز و آموزش دیده برای مقابله با تحریم‌ها نبود و وزارت خارجه باید در زمینه کاهش تحریم‌ها و مشکلات روز کشور تجهیز می‌شد که این اتفاق نیفتاد و بر این اساس شاهد فعالیت کمرنگ دستگاه دیپلماسی در این عرصه بودیم.

وی گفت:  نگاه جزیره‌ای درباره تحریم‌ها، مذاکرات هسته‌ای و  نحوه مواجهه با کشور‌های معارض غربی، دیگر عوامل ضعف دستگاه دیپلماسی در دوره احمدی‌نژاد است، به گونه‌ای که بخشی از این مباحث در وزارت خارجه و بخشی در شورای عالی امنیت ملی دنبال می‌شود.

دستغیب تصریح کرد: مردم ایران زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در کنار چهره‌هایی مانند وزیر خارجه، سخنگو و معاونان وزارت خارجه، با چهره‌های دیگری خارج از وزارت خارجه مواجه شدند که این چند‌وجهی شدن تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی در حوزه سیاست خارجی ضمن ایجاد کاستی در عملکرد دستگاه دیپلماسی، قدرت نظارتی مجلس را نیز کاهش داد چون وزارت خارجه مفری یافت تا از پاسخگویی درباره برخی موضوعات شانه خالی کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس، گفت: شورای عالی امنیت ملی باید به صورت ستادی عمل کند به طوری که سیاست‌های کلی در عرصه سیاست خارجی را بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، سند چشم‌انداز و اسناد بالا‌دستی تبیین و ترسیم کند و به نوعی راهبردها را تدوین کرده و راهکار‌ها و امور اجرایی را به وزارت خارجه واگذار کند تا این وز‌اتخانه در عرصه سیاست خارجی حضور عملیاتی یابد.

انتخاب معاونان منطقه‌ای باید با محوریت وزیر خارجه باشد نه رئیس جمهور

دستغیب، درباره فعالیت نمایندگان ویژه رئیس جمهور در عرصه سیاست خارجی، گفت: تعیین معاونان منطقه‌ای که به مناطق مختلف جهان اشراف دارند و به رئیس جمهور مشاوره دهند، اقدام صحیحی است و به تحکیم ارتباطات یاری می‌رساند اما به شرطی که با محوریت وزارت خارجه و نه رئیس جمهور باشد و در غیر صورت به جزیره‌ای شدن دستگاه دیپلماسی می‌انجامد.

وی با اشاره به شخصیت روحانی به عنوان فردی حقوقدان که دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز بوده، گفت: بر اساس سوابق رئیس جمهور منتخب مردم، به نظر می‌رسد که ایشان دیپلمات هم باشد و این سوابق و شعارها، پشتوانه خوبی برای ایشان فراهم کرده تا سیاست خارجی کشور را به جلو هدایت کند.

نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد:‌ بر این اساس انتظار از دولت یازدهم این است که فردی جامع با ویژگی‌های خاص برای عهده‌دار شدن مسئولیت ریاست وزارت خارجه انتخاب شود تا از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های کشور نهایت استفاده را کند و همچنین ایشان باید دستگاه دیپلماسی را از حالت جزیره‌ای خارج کرده و آن را یکپارچه و یکدست کند.

وی با تاکید بر آمادگی مجلس نهم و به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای همکاری و ارائه مشاوره به دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در مجلس نهم برخی نهادها مانند شورای عالی امنیت ملی، کمترین تعامل را با کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی داشتند که امیدواریم در دولت جدید این تعاملات افزایش یابد.

قانون وزارت خارجه برای ۴ دهه گذشته است

دستغیب، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اولویت کاری خود قرار داده، اصلاح قانون وزارت خارجه است چرا که این قانون مربوط به ۴ دهه گذشته می‌شود و با شرایط پس از انقلاب تطبیق نیافته است و بر این اساس از کمیته روابط خارجی کمیسیون می‌خواهیم تا مقدمات جلسات را فراهم کند تا قانون وزارت خارجه به‌روز‌رسانی شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی در کشور ضعیف است، تاکید کرد: از دولت یازدهم درخواست داریم با توجه به اهمیت دیپلماسی پارلمانی در مناسبات سیاست خارجی، از ظرفیت‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی آن نهایت استفاده را به عمل آورد.

نظرات بینندگان