کد خبر: ۴۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۲

جمعه آخر شعبان و رسم «کلوک اندازون» شیرازی ها

در شيراز نیز مردم آداب و رسومی ویژه ماه مبارک رمضان دارند. یکی از این آداب کهن، "کلوک اندازان" است که مردم شیراز، آخرین جمعه ماه شعبان را به این نام می نامند.

شیرازه- سحاب نیوز نوشت: ماه رمضان از دیدگاه مردم، نه تنها در کشور ایران، بلکه از نظر تمامی‌ مسلمانان جهان ماهی مبارک و مقدس به شمار می‌رود و به واسطه همین تقدس آداب و رسوم و برنامه‌های مختلفی در گوشه و کنار جهان برگزار می‌شود. مسلمانان در جای جای جهان، چند هفته قبل از حلول ماه مبارک رمضان خود را برای آمدن این ماه آماده می‌کنند و بر اساس آداب و رسوم منطقه خود، برای گرامی‌داشت این ماه تلاش می‌کنند و در طول ایام ماه مبارک رمضان نیز برنامه‌های مختلفی را به اجرا در می‌آورند که بسیاری از این برنامه‌ها کم کم به سنت و آیین مردم مناطق مختلف تبدیل شده است.

شهرستان هاي ايران نیز هر كدام سنت ها و آيين هاي ويژه اي براي ماه مبارك رمضان دارند. آدابی چون نقاره زنی، کلوخ اندازون، خاك گيري، بازسازي و نوسازي مساجد و قالي هاي آن ها، ريزه خواني، مناجات خواني و ... . در شيراز نیز مردم آداب و رسومی ویژه ماه مبارک رمضان دارند. یکی از این آداب کهن، "کلوک اندازان" است که مردم شیراز، آخرین جمعه ماه شعبان را به این نام می نامند.

"ابوالقاسم فقيري" محقق فرهنگ عامه در اين مورد به آداب مردم شيراز اشاره مي كند: «شيرازي ها، آخرين جمعه ماه شعبان را كلوک اندازون گويند. در اين روز رسم است كه مردم دسته دسته به گردشگاه هاي اطراف شهر مي روند و آن روز را با شادی و خوشي به شام مي‌رسانند. چون باور دارند كه ماه مبارك رمضان، ماه عبادت است و در اين ماه تنها بايد عبادت كرد.»

اعضای خانواده به سبب در پيش رو بودن آغاز ماه مبارك رمضان، در آخرین جمعه ماه شعبان دور هم جمع مي شدند و به تفریح گاه ها رفته و به خوردن و آشاميدن مي‌پرداختند، زیرا معتقد بودند به مدت 30 روز به دلیل روزه گرفتن نمی‌توانند به تفریح بپردازند و این مراسم تفریحی را کلوک اندازون می گفتند.

 عبدالنبی سلامی، پژوهشگر ارشد فرهنگ مردم، کلوک (koluk) را کوزه دهان گشاد و لعابدار، معنا می نماید. در فرهنگ مردم شیراز، ظروفي که در آن ترشي ها را نگه داري مي کنند تا به اصطلاح جا بيفتد کَلُوک نام دارد و چون مزدم شیراز در آخرين جمعه ماه شعبان، شکم را از غذاهاي متنوع پر می‌کرده اند و شکم شبيه به کلُوک می‌شده است، به دلیل این شباهت این روز را کلوک اندازون گویند.

نظرات بینندگان