کد خبر: ۴۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۲
رئيس نهاد نمايندگی ولی فقيه در استان فارس:

چهار شنبه اول ماه مبارک رمضان است/ فارس از استان‌های پيشتاز و موثق در امر رصد ماه بوده است

از نظر شرعی، ملاک اعلام زمان اولین روز ماه مبارک رمضان رصد ماه با تجهیزات نجومی است نه دیدن نور و هلال؛ لذا معمولا در کنار گروههای رصدی برخی از روحانیون که در علم نجوم مهارت دارند، حاضر خواهند بود که مطمئن شوند چیزی که رویت می شود نور نیست و ماه است
به گزارش خبرنگار شیرازه، با توجه به رصد های سال گذشته  و قرار گرفتن وضعیت ماه،  پیش بینی ها حاکی از آن است که  چهارشنبه  بطور قطعی اول ماه مبارک رمضان  است  و شک در مورد روز سه شنبه به عنوان اول ماه مبارک رمضان  بستگی به استهلال ماه و مساعد بودن هوا  و وضعیت افق  دارد.
رئيس نهاد نمايندگی ولی فقيه در استان فارس با بیان این مطلب در جمع خبر نگاران، گفت : از نظر شرعی،  ملاک اعلام  زمان اولین روز  ماه مبارک رمضان رصد  ماه  با تجهیزات نجومی است نه دیدن نور  و  هلال؛  لذا معمولا در کنار گروههای رصدی برخی از روحانیون که در علم  نجوم  مهارت دارند،  حاضر خواهند بود  که مطمئن شوند چیزی که رویت می شود نور نیست و ماه است

حجت‌الاسلام سيد محی‌الدين طاهری، افزود: به  دیدن یک لحظه ای هلال  ترتیب اثر داده نمی شود بلکه باید تمام گروهها استهلال ماه را دیده باشند  و گزارشات مردمی  در خصوص رصد ماه  توسط گروههای استهلال ماه مورد بررسی  قرار می گیرد و بعد از جمع آوری اطلاعات در ستاد استهلال ماه استان، گزارشات همراه با مستدات به تهران ارسال می شود.



وی بیان داشت: تعداد 250 گروه رصد ماه رمضان و شوال را در سراسر كشو بر عهده دارندکه از این تعداد 10 الی 11 تیم در نقاط مختلف فارس کار رصد ماه مبارک رمضان را از غروب روز دوشنبه آغاز خواهند کرد. وی  خاطر نشان کرد: مركز رصدخانه آستان مقدس حضرت سيد علاءالدين حسين(ع) يكی از مراكزی است كه در فارس وظيفه رصد ماه را برعهده دارد. اين رصدخانه از سال 89 به‌صورت رسمی فعاليت خود را آغاز كرده است.

فارس همواره يكی از استان‌های پيشتاز و موثق در امر رصد ماه بوده است
دبير جامعه روحانيت شيراز به سابقه رصد ماه در استان فارس اشاره كرد و گفت: فارس همواره يكی از استان‌های پيشتاز و موثق در امر رصد ماه بوده است به‌طوری‌كه در دو سال اخير نخستين استانی كه هلال ماه شوال را رصد كرده و به دفتر مقام معظم رهبری اعلام كرد، اين استان بود به علاوه اينكه رصد ماه در اين استان به‌ صورت دقيق صورت می‌گيرد.

حجت‌الاسلام سيد محی‌الدين طاهری، خاطر نشان کرد: استهلال ماه در فارس به شرایط وضعیت آب و هوا  و غبار موجود بستگی دارد و بعد از  استهلال ماه  و  و جمع آوری اطلاعات مردمی در خصوص  رویت ماه  گزارشات به ستاد استهلال ماه  در تهران ارسال خواهد شد.
وی  اضافه کرد: در رصد هلال ماه يكی از سنت‌هايی است كه در طول تاريخ خصوصاً در طول تاريخ اسلام تكيه زیادی بر آن شده است.

طاهری با يادآوری اينكه تا قبل از پيروزی انقلاب اسلامی رصد ماه توسط مراجع تقليد صورت می‌گرفت، گفت: پس از پيروزی انقلاب اسلامی اين امر با نظر امام راحل(ره) و پس از آن نيز با نظر مقام معظم رهبری بحث رصد ماه اعلام می‌شود.

 دبیر جامع روحانیت بیان داشت: در ایام ماه مبارک رمضان، نماز ظهر و عصر در حرم مطهر  سید علا الدین حسین (ع) با اقامه امام جمعه شهر شیراز برگزار می شود و همچنین هر روز یک جزء از قران نیز تلاوت خواهد شد.

 حجت الاسلام طاهری ضمن اشاره به پخش قرائت قران در ماه مبارک رمضان از حرم مطهر شاهچراغ در ساعت های 10 صبح و 4 عصر از شبکه های سراسری ابراز داشت: سال گذشته پخش قرات قرآن از حرم شاهچراغ در ساعت های مرده بود و این مسئله با کاهش استقبال مردم روبرو شد.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان