کد خبر: ۴۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۸ تير ۱۳۹۲

معاون محيط زيست فارس: بيمارستانهای فارس 13 تن زباله عفوني توليد مي كنند

با بررسي هاي انجام شده بيش از 630 نوع ماده شيميايي و دارويي در بيمارستان ها مصرف مي شود كه در حدود 300 نوع آن ها سمي و خطرناك مي باشند.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره كل حفاظت محيط زيست فارس، كارگاه آموزشي مديريت پسماندهاي پزشكي با حضور بيش از 50 نفر از كارشناسان و روساي ادارات حفاظت محيط زيست شهرستان ها به ميزباني اداره كل حفاظت محيط زيست فارس برگزار گرديد.
 معاون پايش اداره كل حفاظت محيط زيست استان فارس در مراسم افتتاحيه اين كارگاه آموزشي گفت: روند مهارنشدني توسعه شهرنشيني و بهره مندي از سطوح بالاي رفاه همراه با رشد صنعتي دهه هاي اخير در كشور باعث افزايش بار آلودگي هاي زيست محيطي در همه ابعاد شده است و نهايتاً بر سطوح سلامت، رفاه، اقتصاد و اجتماع تاثيرات منفي گذاشته است تا آنجايي كه منجر به ساخت و راه اندازي مراكز درماني متعددي نظير بيمارستان ها و درمانگاه ها شده ايم.

محسن جعفري نژاد با اشاره به ماده یک قانون مديريت پسماند درخصوص اهميت توجه به اصل 50 قانون اساسي، حفاظت از آثار زيان بار آسيب هاي زيست محيطي و پسماندها را از وظايف تمام دستگاه های متولي برشمرد و گفت: به استناد ماده11 قانون مديريت پسماند دستورالعمل اجرايي مديريت پسماندهاي پزشكي تصويب و جهت اجرا ابلاغ شده است لذا ضرورت دارد همكاري لازم براي جلوگيري از توليد و دفن نامناسب آلاينده ها اقدام گردد.

جعفري نژاد گفت: درخصوص حفظ محيط زيست با توجه به افزايش آگاهي عموم جامعه ضرورت دارد از طريق آموزش همگاني از مشاركت مردم بهره برد. وی افزود: گزارشات وزارت بهداشت حاكي از توليد 150تن پسماند پزشكي در كشور است، در همين خصوص در كشورهاي پيشرفته تنها 15 درصد آن ها با توجه به عمليات تفكيك در مبدا خطرناك هستند ولي در كشور ايران اين رقم به حدود 70درصد مي رسد؛ از طرفي با بررسي هاي انجام شده بيش از 630 نوع ماده شيميايي و دارويي در بيمارستان ها مصرف مي شود كه در حدود 300 نوع آن ها سمي و خطرناك مي باشند.

 جعفري نژاد افزود: در استان فارس 61 بيمارستان وجود دارد كه در حدود 13 تن زباله عفوني توليد مي كنند و از اين مقدار بيش از 11تن آن ها بي خطرسازي مي شوند و اين نشان دهنده پيشرو بودن و همكاري دانشگاه علوم پزشكي و مراكز درماني در مديريت مطلوب پسماندهاي پزشكي در مقايسه با كشور است ولي انتظار مي رود با توجه به برنامه هاي پيش بيني شده در سال جاري تمامي مراكز درماني در سطح استان نسبت به تجهيز دستگاهاي بي خطرساز و اعمال مديريت مطلوب پسماندهاي پزشكي خود اقدام نمايند.
نظرات بینندگان