کد خبر: ۴۱۱۱۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۲
به مناسبت سالگرد انتقال سازمان میراث فرهنگی به فارس

ماجرای ناکامی اسباب کشی 8 میلیاردی به شیراز

چند روز بیشتر از انتشار مطلبی تحت عنوان «چهار میلیارد، مفت از کف استان رفت» نمی گذرد که ورق زدن تقویم، "شیرازه" را به سالروز یک اتفاق دیگر که نشان از به هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی در استان و کشور است، رساند.
شیرازه- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نخستین سازمانی بود که پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه اکثر کارمندان دولت باید از پایتخت به شهرستان‌ها بروند در سال 89،‌ آستین‌ها را بالا زد و کارمندان خود را به سایر استان‌ها انتقال داد. نخستین نهادهای وابسته به این سازمان، در تابستان سال 89، از تهران به استان‌های فارس و اصفهان رفتند.در حالی که کارمندان معترض این سازمان در مقابل مجلس نیز تحصن کردند، حمید بقایی رئیس وقت این سازمان، معاونت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و پژوهشگاه باستان‌شناسی، وابسته به این سازمان را به شهر شیراز انتقال داد.

البته عمر این انتقال اجباری آنچنان طولانی نشد و با وجود این که زمانی که کارمندان این مجموعه به شیراز منتقل شدند تمام امکانات در اختیار آنان قرار گرفت ، حدود یکسال بعد، از اوایل تیرماه 91 بازگشت کارمندان این سازمان به تهران آغاز شد، همچنین جالب است بدانید امسال و در سالگرد این بازگشت، کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از انتقال مجدد پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شیراز به تهران بار دیگر گشایش یافت. این کتابخانه با بیش از 70 هزار جلد کتاب و نشریه تخصصی آماده خدمت‌رسانی به استادان، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان میراث فرهنگی است!

پژوهشکده باستان‌شناسی به‌عنوان یک نهاد دولتی مسئول سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای پژوهش و کاوش در کل کشور است. این پژوهشکده همچنین مسئولیت مهم مطالعه و تعیین عرصه و حریم محوطه‌‌ها و تپه‌های باستانی را بر ‌عهده دارد. اطلس باستان‌شناسی کشور نیز زیر نظر این نهاد تهیه می‌شود. در سال ۱۳۸۹ و با اعلام طرح جدیدی از سوی دولت برای انتقال تعدادی از دستگاه‌های دولتی از تهران به شهرستان‌ها و همچنین طرحی به نام طرح دورکاری، بخش‌های مهمی از سازمان میراث فرهنگی از تهران به شهرستان‌ها انتقال یافت. در این میان پژوهشکده باستان‌شناسی نیز به شیراز منتقل شد.

اما از سوی دولت در آغاز بودجه‌های پژوهشی این مجموعه کاهش یافت و پس از آن فعالیت‌های میدانی فاقد روش کار سیستماتیک افزایش یافت، فعالیت هیات‌های مشترک تقریبا متوقف شد و استقلال و محدوده اختیارات پژوهشکده باستان‌شناسی کمتر و کمتر شد، تا جایی که با انتقال این پژوهشکده به شیراز و خانه‌نشین‌کردن بسیاری از پژوهشگران این پژوهشکده با عنوان «دورکار»، وجود این نهاد خدشه‌دار شد. پس از گذشت دوسال ‌و اندی و نمایان‌ترشدن اثر این انتقال بیهوده، باری دیگر این پژوهشکده که این‌بار تنها نامی از خود را یدک می‌کشید به تهران بازگشت و نه ‌تنها استقلال فیزیکی خود را بازنیافت، بلکه تبدیل به دو اتاق و یک راهرو در ساختمان میراث فرهنگی استان تهران شد.

ماجرای یک انتقال 8 میلیاردی ناموفق به شیراز

طرح انتقال پژوهشکده باستان‌شناسی به شیراز عملاً این مرکز را تعطیل کرد و باعث سرگردانی کارمندان آن شد و در نهایت به‌عنوان یک طرح غیر کارشناسی شکست خورد. البته این شکست هزینه‌های فراوانی بر جای گذاشت. اما اجراکنندگان آن هرگز در این مورد توضیحی قانع‌کننده ارائه نکردند. به تازگی کامیار عبدی ، سردبیر مجله باستان ­ شناسی و تاریخ در نشست خبری جامعه باستان‌شناسی کشور، پرده از هزینه ی باورنکردنی این شکست برداشته است.

عبدی گفته است: "در دولت‌های نهم و دهم روسای میراث فرهنگی تاراجی مانند تاراج مغول ایجاد کردند که فقط ماجرای آثار باستانی نبود به عنوان مثال امارت مسعودیه، چند اداره در این سازمان مستقر بود که یک روز کامیون می‌آید و به آنها می‌گوید که شما باید به شیراز بروید و این ساختمان را به شرکت خصوصی می‌دهند."

سردبیر مجله باستان ­ شناسی و تاریخ یادآور شد: "اگر راننده یک شرکت دولتی با تصادفی موجب شکسته شدن چراغ اتومبیل آن شرکت شود یا از حقوق او کسر می‌کنند و یا به او گفته می‌شود که این چراغ را به حالت اولیه برگردان. اما در موضوع انتقال پژوهشکده به شیراز خودشان اعلام کردند که 8 میلیارد تومان هزینه شد. حال متوجه شدند که اشتباه کردند پس چرا هیچ کس یقه آقای بقایی را نمی‌گیرد که این 8 میلیارد تومان هزینه به دلیل تصمیم شخصی شما اتفاق افتاده است و آن را به سازمان برگردانید."

عکس العمل نامناسب نمایندگان وقت استان فارس

از میان نمایندگان استان فارس و شهر شیراز تنها قادری نسبت به این بازگشت عکس العمل نشان داد و گفت: "در صورتی که معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده میراث به تهران انتقال یابد از تمام توان خود استفاده می‌کنیم تا بحث تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه به نتیجه برسد."

البته این اظهار نظر در حد حرف باقی ماند تا پس از ماجرای "چهار میلیارد ، مفت از کف استان رفت !" یک ماجرای هشت میلیاردی هم با نام شیراز گره بخورد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حیاتی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
یادش بخیر اون سال سه روز تعطیلی پشت سر هم بود از پنجشنبه تا سه شنبه ، بهمون گفتند که سه شنبه صبح تهران کارت بزنید این شد که سه روزه جمع کردیم رفتیم
کارمند میراث
United States of America
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
1
وقتی اومدیم شیراز یک ساختمان کامل داشتیم الان که برگشتیم دوتا اتاق ! نتایج دورکاری !
sahar
Netherlands
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
6
به تو چه شیرازی فضول برگشتیم که برگشتیم دلمون خواست اسباب کشی کردیم
ناشناس
سحر مودب باش
مگر مال پدرت هست که دلتان بخواهد
بیت المال است
مریم
United States of America
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
1
از عکس العمل مناسب نمایندگان استان و شیراز کمال تشکر را داریم ، بووووووووووق
مقداد
Romania
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
یادمون باشه سال دیگه همین موقع ها براشون تولد بگیریم
کارمند سازمان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
گناه ما چیه ؟ ما هیچ کاره بودیم توی این انتقال به ما گفتند طبق طرح دورکاری برید شیراز بهتون مزایا تعلق می گیره بهتر که نشد هیچ دست از پا درازتر برگشتیم از اون موقع تا حالا سه بار رئیس سازمان عوض شده این جا شده پیاده رو مسئولین
مخاطب
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
با تشکر از شیرازه
وحید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
وقتی همه چیز در استان در حد بوق هست نتیجه همین میشه دیگه ، اگر اصفهان بود ...
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
سلامت باد چشم بیدار و گوش شنوا...
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
شیرازه چی از جون این مردان پاکدست می خوای ؟ این دولت پاکدست ترین دولت تاریخ بوده ،
فرزانه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
از این اسباب کشی های میلیاردی توی این استان زیاد پیش میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲
0
کاش ما هم مثل اصفهانیها و تبریزیها اعتماد به نفس داشتیم