کد خبر: ۴۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

مدیر کل بهزیستی فارس: 12/5 درصد معتادان به شیشه زنان هستند

فارس با دارا بودن تعداد 185نفر فوتی به دلیل مصرف مواد مخدر رتبه سوم تعداد فوت شدگان مواد مخدر در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار شیرازه، مدیرکل بهزیستی فارس در شورای هماهنگی مواد مخدر استان فارس گفت: از میان این تعداد افراد معتاد 18 درصد تزریقی و 7 درصد دارای رفتار پر خطر هستند.

عبدالحمید کشاورز ضمن اشاره به اینکه در دنیا 200 میلیون نفر معتاد وجود دارد که از این تعداد 1 میلیون و 261 هزار نفر معتاد حرفه ای در ایران ساکن هستند، افزود: از میان معتادان در ایران 800 هزار نفر معتاد تفننی هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زنان معتاد حرفه ای در ایران 320 هزار نفر است، خاطرنشان کرد: 9درصد از معتادان در ایران را زنان تشکیل می دهند. مدیرکل بهزیستی درخصوص تعداد تعداد افراد بیماران ایدزی در فارس گفت: در اسفند سال گذشته تعداد 4 هزار و 933 نفر مبتلا به ایدز در فارس شناسایی شده اند.

کشاورز ابراز داشت: فارس با دارا بودن تعداد 185نفر فوتی به دلیل مصرف مواد مخدر رتبه سوم تعداد فوت شدگان مواد مخدر در کشور را دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه حدود 70درصد از زنان معتاد قربانی همسران معتاد خود هستند، اظهار داشت: طی پژوهشی مشخص شد از تعداد 200نفر مصرف کننده شیشه حدود 78درصد مرد و 12/5 درصد زن بودند که در این خصوص میانگین کشوری زنان معتاد به شیشه 9 درصد است.

کشاورز افزود: از جمله فعالیت هایی که در سال گذشته انجام شد. جمع آوری سرنگ در مکان هایی بود که معتادین در آنجا زندگی می کردند که در خصوص، 655 هزار سرنگ آلوده جمع آوری شد و در مکان های مراقبت از معتادین 536 هزار سرنگ به آن ها تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه توجه به زنان معتاد در اولویت فعالیت ها قرار گرفته است، گفت: شش مرکز گذری، چهار سرپناه و 11 تیم سیار در شیراز و فارس وجود دارد که اولویت هایی برای حضور زنان در آن ها مدنظر قرار داده شده است.

مدیرکل بهزیستی فارس تصریح کرد: خطر زنان معتاد در جامعه به مراتب بیشتر از مردان است زیرا زنان به طور مستقیم با خانواده در ارتباط هستند و عدم توجه به آن ها باعث بروز مشکلات اجتماعی فراوان می شود.

کشاورز یادآور شد: الگوپذیری دختران از مادران مصرف کننده مواد مخدر و به دنیا آمدن فرزندانی که به حال خود رها می شوند، افزایش طلاق و فحشا از جمله چالش های زنان معتاد در جامعه است.

وی ادامه داد: سال گذشته هفت میلیارد ریال توسط سازمان بهزیستی به مراکز کاهش آسیب های اجتماعی داده شده است.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان