کد خبر: ۴۱۷۰۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
به مناسبت مولود نیمه رمضان

سند کدام شهر فارس به نام «امام مجتبی» خورده است؟

تنها صحابه پیامبر اعظم(ص) که در ایران مدفون است دحیه کلبی انصاری می باشد که مرقدش در کنار شهر قدیم دارابگرد زیارتگاه مومنین است.
شیرازه- پس از بعثت نبی مکرم اسلام و فتح ایران به دست مسلمانان مردم موحد و یکتاپرست این خطه از جنوب غرب آسیا با همان روح خداجویانه و حقیقت طلب خود تمایل و گرایش خاصی را به اهلبیت پیامبر پیدا کردند. ارادت و علاقه مردم ایران زمین به خاندان نبوت ریشه در جان این مردم دارد.
استان فارس و شهر شیراز با میزبانی از فرزندان و نوادگان رسول خدا در این بین جایگاه بسزایی دارند.

این علاقه و محبت که به صورت دو طرفه و متقابل از دیرباز وجود داشته و دارد، شیراز را به جایگاه سومین حرم اهلبیت علیهم السلام در ایران و بعد از شهرهای مقدس مشهد و قم رسانیده است.
نه تنها شیراز بلکه شهرستان های این استان پهناور هر کدام با تعلق خاطر ویژه به ساحت یکی از معصومین، نام آن عزیز را به عنوان پسوند شهر و دیار خود یدک می کشد.

به عنوان مثال شهرستان داراب گوشه ای از این سرزمین پر از برکت است که با انتصاب به امام مجتبی علیه السلام در میان شهرهای ایران می درخشد.


تاریخ داراب زمانی به اوج شکوفایی می رسد که امام حسن مجتبی (ع) در صلحنامه خود با معاویه، جایگاه ویژه ای برای داراب قائل می شوند.

امام دوم شیعیان در جریان صلح با معاویه در بند 4 عهدنامه، خراج دارابگرد - نام قدیم داراب) را برای بازماندگان شهدای جمل و صفین قرار می دهند و بر همین اساس الفتی ویژه میان اهل بیت عصمت و طهارت و مردم به وجود آمد که در طول تاریخ تداوم یافت و این منطقه در راستای اشاعه اسلام، بزرگانی به عالم دین و دانش تقدیم نمود.


ماده چهارم عهدنامه امام حسن مجتبی(ع):
 بیت المال کوفه که موجودی آن پنج میلیون درهم است مستثنی است و تسلیم حکومت شامل آن نمی شود و معاویه باید هر سال دو میلیون درهم برای حسین(ع) بفرستد و بنی هاشم را از بخشش ها و هدیه ها بر بنی امیه امتیاز دهد و یک میلیون درهم نیز در میان بازماندگان شهدایی که در رکاب امیرالمومنین در جنگ های جمل و صفین کشته شده اند تقسیم کند و این ها باید از محل خراج دارابگرد تادیه شود.

دحیه انصاری کیست؟

دحیه انصاری تنها صحابه پیامبر اكرم(ص) است كه در ایران مدفون است و مرقد مطهرش در كنار شهر قدیم دارابگرد و در فاصله شش كیلومتری داراب زیارتگاه مومنین است.

این بزرگوار یكی از شش نفری است كه قبل از دیگران به دین اسلام ایمان آورد ودر تمام جنگ ها بجز جنگ بدر همراه پیامبر بود.

آرامگاه جناب دحیه انصاری در شهرستان داراب

پس از پذیرش صلحنامه معاویه توسط امام حسن مجتبی (ع)، در سال 41 هجری قمری دحیه انصاری بعنوان نماینده امام به داراب آمد تا سالانه دو میلیون درهم از خراج دارابگرد را برای بازماندگان جنگ های صفین و جمل نزد آن حضرت بفرستد و در سال 45 هجری قمری در این مكان به شهادت رسید.

وفات دحیه انصاری:
سال وفات دحیه را 45 یا 48 هـ ق نقل کرده اند. اگرچه قول ضعیفی مدفن او را مصر می داند (دائرةالمعارف الاسلامیه). در کتاب مجمع الرجال قهپایی ج2 ص76 به این شکل نقل شده است: «و هو مدفون فی قرب دارابجرد و هی بلدة من اعمال فارس و قبره یزار و یتبرک به» دحیه در نزدیکی دارابجرد به خاک سپرده شده است و دارابجرد شهری در استان فارس می باشد و قبر دحیه در 8 کیلومتری داراب محل زیارت مردم است. اهالی و زوار به آرامگاهش تبرک می جویند.

لغت نامه دهخدا، قلعه دحیه در دارابجرد فارس را منسوب به او دانسته است و همچنین در دائرةالمعارف فارس، آثارالعجم و فارسنامه ناصری به این موضوع اشاره شده که مزار دحیه کلبی در داراب فارس می باشد.

--------------------

منابع:

کتاب داراب، شهر امام حسن مجتبی علیه السلام و دحیه کلبی انصاری
بحار ج2
فارسنامه ناصری
دائرةالمعارف فارسی
آثار العجم


523/1

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
1
امام حسن مجتبی (ع) صحیح است و نه امام مجتبی
جوان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
2
به نظرم جایی شنیدم که جبرئیل به شکل دحیه کلبی (انصاری) بر پیامبر (ص)نازل میشده است!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
0
الفتی ویژه میان اهل بیت عصمت و طهارت به وجود آمد که در طول تاریخ تداوم یافت؟؟؟؟؟
فرید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
2
زنده باد داراب که نام امام حسن مجتبی بر تارک آن می درخشد.
صمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
1
مالیات مردم داراب را ببرند در یک کشور دیگر خرج کنند چه ارتباط دارد با ارزش گذاشتن به مردم داراب یا سند داراب را بنام امام حسن زدن لطفا توضیح دهید.
محی الدین
پرفسور اون زمان ایران هم جزو مملکت اسلامی بوده و به تعبیر امروزی یک کشور و یک مملکت به حساب میومده
سیما
کاش مالیات کوفه را در داراب خرج کرده بودند
عشق است داراب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
2
بله شهرعزیز داراب قدیمی ترین شهراستان هست اما حیف که همیشه موردبی مهری مسولین استان بوده وهیچ کمکی به بازسازی حرم این بزرگوار نمیکنند این شهراگرمسولین نگاه بهتری بهش کنند یک شهرتوریستی خواهدشد امامسولین استان هیچ تلاشی جهت پیشرفت این شهرعزیزنمیکنند واقعامسولین بایداون دنیاجوابگو باشند
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
2
جناب دحیه کلبی انصاری مامور جمع آوری باج و خراج بوده و نه مالیات ! جزیه فقط مخصوص مناطق تصرف شده نظیر ایران بوده. ما جزیه میدادیم و اعراب این جزیه را دریافت میکردند و خودشان زکات میدادند اما نه جزیه ! نهایتا این مبالغ در راه توسعه اسلام مصروف میشد. چون ایرانیان (موالیان) ملزم به پرداخت جزیه بودند حتی به زور شمشیر و در تاریخ است که ایشان خراج فراوانی گرفت و حتی بردگانی ایرانی از این منطقه برای فروش ارسال شد تا از قبل فروش آنها پولی برای توسعه اسلام خدمت صاحبان اصلی مردم یعنی حسنین علیهما سلام ارسال شود. به گمان حقیر نمی رسد که کسی برای ماموری که صرفا خراج جمع میکرده چنین بارگاهی درست کند و به زیارت او برسد و با توسل به او تقاضای شفاعت از درگاه احدیت نماید و یا به او تبرک جوید. حقیقتا بین سلوک ائمه اطهار و این صحابی پیامبر فاصله بسیار است. و ایشان با ائمه هدی قابل مقایسه نیست. موید باشید