کد خبر: ۴۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس هشدار داد:

توجه به خالکوبی و حجامت به عنوان راههای بالقوه انتقال هپاتیت

حجامت را به عنوان یکی از راههای مؤثر در طب سنتی قبول داریم اما روش صحیح انجام و مراقبت از استریلیتی بسیار مهم است وگرنه یکی از راههای بالقوه انتقال این بیماری محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار شیرازه، رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشستی به مناسبت روز جهانی هپاتیت، گفت: 5 سال است که روز تولد کاشف این ویروس در سراسر جهان به عنوان روز هپاتیت گرامی داشته می شود، این روز فرصتی است تا در خصوص راههای پیشگیری و درمان این بیماری اطلاع رسانی صورت گیرد.

کامران باقری لنکرانی، اعلام کرد: در سراسر جهان از هر 3 نفر، 1 نفر به یکی از ویروس های هپاتیت درگیری پیدا کرده و از هر 15 نفر یک نفر دچار عفونت مزمن است. این آمار در کشور ما به علت وضعیت مطلوب بهداشتی نسبت به جهان بهتر است و از هر 12 نفر 1 نفر آلودگی به هپاتیت پیدا کرده و از هر 35 نفر 1 نفر دچار عفونت مزمن است.

وی افزود: در کشور ما 5/1 تا 2 میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B به صورت مزمن هستند و کمتر از 300 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند. وی با بیان اینکه شیوع هپاتیت B در فارس نسبت به سایر استان ها کمتر بوده، اعلام کرد: در فارس تعداد مبتلایان به هپاتیت مزمن در حدود 50 هزار نفر است که بیش از 80 درصد این افراد را مردان تشکیل می دهد.

باقری لنکرانی، خاطر نشان کرد: هپاتیت، بیماری صعب العلاج و لاعلاجی نیست و به راحتی قابل درمان است البته به شرطی که به موقع تشخیص داده شود وگرنه منجر به نارسایی و یا سرطان کبد خواهد شد. اما مانند سایر بیماری ها طبیعتاً پیشگیری بهتر و مؤثرتر از درمان خواهد بود. چون افرادی که در لیست انتظار پیوند کبد هستند تعدادشان از کبد هایی که در اختیار داریم، بسیار بیشتر است. آمار مرگ و میر بالا در لیست انتظار پیوند نشان می دهد که باید پیشگیری را جدی بگیریم.به علت رواج مصرف فست فودها، سی در صد جمعیت میانسال شیراز کبد چرب دارند،البته شایع ترین علت بیماری کبدی در جهان و در کشور کبد چرب است.

وی با بیان اینکه سی در صد جمعیت میانسال شیراز کبد چرب دارند، شایع ترین علت کبد چرب را چاقی و قند خون و عدم فعالیت بدنی دانست و گفت: در فارس مهمترین ابتلا به بیماری کبد چرب به علت مصرف فست فودها و نوشابه های گاز دار شیرین است.

وی با اشاره به انجام واکسیناسیون هپاتیت از اوایل دهه 70 برای همه نوزادان در کشور، ادامه داد: پوشش این واکسیناسیون در کشور بالای 95 درصد و در استان فارس بالای 97 درصد اعلام شده است در صورتی که پوشش آن در آمریکا به طور متوسط 75 درصد است.

لنکرانی به راههای انتقال جدید این بیماری به عنوان آسیب های بالقوه اشاره کرد و گفت: راههای مانند تاتو و خالکوبی از جمله راههای جدید انتقال است. صرفنظرازخوب یا بد بودن این کارها، باید توجه شود که از وسایل استریل و یکبار مصرف در مراکز مجاز استفاده شود.

وی تأکید کرد: حجامت را به عنوان یکی از راههای مؤثر در طب سنتی قبول داریم اما روش صحیح انجام و مراقبت از استریلیتی بسیار مهم است وگرنه یکی از راههای بالقوه انتقال این بیماری محسوب می شود. علاوه بر آن رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد تزریقی و استفاده از مواد مخدر چون شیشه و کوکائین شانس انتقال این بیماری را افزایش می‍دهد.

وی خبر داد: پنج مردادماه برای همه دست اندرکاران امر بهداشت و درمان به عنوان یکی از گروه های در معرض خطر، جلسه بازآموزی در خصوص هپاتیت در سالن سینا و صدرا برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان