کد خبر: ۴۱۸۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۲

احمد همتی خبر داد: برگزاری مراسم مشق شب قدر در حرم شاهچراغ(ع)

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس، بااشاره به اینکه شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل ، گفت: مراسم مشق شب قدر در سوگ شهادت بزرگ مرد وامام ومولای متقیان حضرت علی (ع) با موضوع کتابت قرآن کریم و با حضور هنرمندان واساتیدانجمن خوشنویسان فارس در حرم مطهرحضرت احمدابن موسی(ع) برگزار می شود.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، احمدهمتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس؛ اعلام کرد: خوشنویسان استان فارس در رده‌های خوب، ممتاز و فوق ممتاز در شب 21 رمضان و مصادف با شب قدر شهادت بزرگ مرد وامام ومولای متقیان حضرت علی (ع) در حرم احمد ابن موسی (ع) به خلق آثارخوشنویسی قرآنی می پردازند.

مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی فارس گفت: کتابت قرآن تنها عمل مقدسی است که هنرمند با حس خاص روحانی به آن می پردازد و تلاش‌های صورت گرفته در اداره کل بر آن بوده که با ترویج فرهنگ قرآنی به وسیله کتابت قرآن ببسترسازی لازم برای هنرمندان جوان نیز انجام شود.

همتی افزود: هیچ هنری جز خوشنویسی در طول تاریخ تاکنون نتوانسته با قرآن به این حد هم‌نشین شود چراکه تنها از طریق این هنر سنتی می توانیم به کتابت قرآن بپردازیم، بنابراین شأن این هنر سنتی نیز خاص است.

وی ادامه داد: سال گذشته با همکاری صورت گرفته از طرف حرم حضرت احمد ابن موسی (ع) و انجمن خوشنویسان شیراز این مراسم با شکوه خاصی برگزار شد و آثار خلق شده به حدی نفیس بود که تصمیم بر چاپ کتابی با همین عنوان گرفته شدکه امیدواریم امسال نیزبایاری خدای مهربان و مدیریت حرم مطهر و انجمن یادشده این مهم محقق شود.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: مراسم کتابت قرآن کریم بعد از افطار شروع و تا سحر ادامه دارد که علاقمندان به شرکت با مراجعه به انجمن خوشنویسان شیراز می‌توانند آمادگی خود را در این زمینه اعلام کنند.

احمدهمتی با بیان این که کتابت قرآن باعظمت خود و درجه‌ والای معنویش ظرفیت سترگی را در عرصه هنر سنتی خوشنویسی داراست، تصریح کرد: رشد هنر سنتی خوشنویسی و خلق آثار با مضامین مذهبی، قرآنی و نیز کتابت قرآن پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و توجه به کتابت قرآن از سوی هنرمندان خوشنویسی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

همتی گفت: این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم. دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس بابیان اینکه ؛ ائمه اطهار (علیهم السلام) در مقام تفسیر و تبیین آیات قرآن، دلیل این برتری حیران کننده را، برتری عبادت و انجام عمل صالح برای بندگان در این شب دانسته‌اند ، گفت: اگر لحظه‌ای درنگ کنیم و کمی با خود بیاندیشیم خواهیم دید که در میان 365 شب سال تنها شبی از شبها‌ست که این چنین مورد عنایت و توجه قرار گرفته و چنان اثراتی بر آن مترتب شده است. بنابراین با اندکی تأمل به این نتیجه خواهیم رسید که باید این فرصت را غنیمت شمرد چرا که در این شب پر‌خیر و برکت فرصتی بسیار استثنایی آن هم در ماه میهمانی خدا برای ما فراهم شده است که می‌توانیم با توجه و همتی که به کار می‌بندیم بهره بسیار زیادی از آن ببریم.

این مقام مسئول؛افزود: با پرداختن به این افکار می‌توانیم مقدمه استفاده بیشتر از این شب را مهیا کنیم. از خداوند تقدیر بهتری را در سال آینده طلب کنیم. از او بخواهیم که ما را در پیمودن مسیری که مورد پسند اوست کمک کند. همچنین از او که وعده آمرزش در این ماه و به خصوص در این شب به ما داده است در مورد کوتاهی‌های خود طلب مغفرت و آمرزش کنیم و تصمیم بگیریم او را بیش از پیش اطاعت کنیم.

همتی به زنده نگه داشتن یاد خداوند در دل، دستگیری از محرومان و مظلومان و دعای خیر برای سایرین به عنوان اعمال سفارش شده اشاره کردو اظهارداشت: بدین ترتیب است که هر انسان آگاه و بیدار دل در حدی که در توان و شایسته اوست، می‌تواند هر چه بیشتر خود را مشمول عنایت و توجه خداوند قرار دهد. به این امید که بتوانیم از این فرصت استثنایی و خیرات بی‌منتهای این شب بهره و استفاده‌ای شایان ببریم.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس؛تصریح کرد: در طول سال، ساعات، روزها، شبها و ماهها و اساساً زمانهای متفاوتی وجود دارد. اما در میان همگی این زمانها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمانها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آنها روی داده یا می‌دهد، دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند. یکی از این زمانها شب قدر است. در آیین اسلام، این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است. اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سور قرآن کریم درمورد خصوصیات این شب نازل شده، بلکه سوره‌ای مستقل نیز به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد.

احمدهمتی با دعوت ازتمامی اصحاب فرهنگ وادب وهنر ورسانه ها ومسئولان ومدیران استان ومردم شریف ومومن فارس برای کسب فیض ازاین حرکت هنری ،اعلام داشت: در این مراسم و با حضور هنرمندان عرصه خوشنویسی پس از کتابت درمشق شب قدر آتار قرآنی خلق شده به صورت نمایشگاهی برپامی شود و به برگزیدگان لوح تقدیروهدایایی اهداشده و همچنین درصورت اخذ بودجه های لازم کتاب ویزه قدرنیزبه چاپ می رسد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اختصاصی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۲
0
تیتر همه خبرهای استان فارس در خبرخوان اختصاصی استان فارس.
همه فارس را در یک نگاه بخوانید.
farssnews.rzb.ir