کد خبر: ۴۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۲

برداشت انجیر از قطب تولید انجیر خشک جهان آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برداشت انجیر دراستان فارس، با پیش بینی 35 هزار تن آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار شیرازه از استهبان، مهرزاد خرد افزود: بارندگی مناسب،استفاده از توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی و انجام عملیات های اصلاحی باغات انجیر موجب افزایش 15 درصدی انجیر در استان فارس شده است.
وی ادامه داد: 425 هزار هکتار زمین ویژه درخت انجیر در سطح جهان وجود دارد که 55 هزار هکتار آن در ایران و در استان فارس با 47 هزار هکتار باغ انجیر بزرگترین استان دارنده این محصول از میان 16 استان کشور است.
مدیر جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: شهرستان استهبان با 23 هزار هکتار باغ انجیر، علاوه بر اینکه از لحاظ سطح زیر کشت مقام نخست را دارا بوده، از لحاظ کیفیت نیز بی‌رقیب است.
خرد گفت: از اول شهریور ماه کار برداشت انجیر آغاز می‌شود و تا نیمه مهر ماه پایان می‌یابد و انجیر به صورت پراکنده در پنج مرحله برداشت می‌شود.
وی ابراز داشت: پیش‌بینی می‌کنیم صادرات انجیر 30 هزار دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد و همچنین در استهبان چهار واحد فرآوری و بسته‌بندی انجیر به صورت کارگاهی محصولاتی نظیر شربت، مربا، سرکه، مسقطی، بیسکویت، کیک، کلوچه و پودر انجیر تولید می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: 40 درصد از انجیر خشک استهبان به کشورهای چین، هند، مالزی، ژاپن ،ارمنستان و تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و مابقی در داخل کشور مصرف دارد.

خرد در پایان به مشکلات موجود در صادرات انجیر اشاره کرد و گفت: طولانی شدن زمان نگهداری انجیر استهبان در گمرک و کند بودن زمان انتقال موجب شده است تا با مشکلات فراوانی در امر صادرات انجیر روبه‌رو باشیم.

گفتنی است: انجیر دارای ارقام مختلفی است که 98 درصد آن رقم سبز و 2 درصد نیز ارقام متی (matti)، سیاه، شاه انجیر و رونو (rono) است.
میوه انجیر که در قرآن به آن قسم یاد شده، شیرین، گوشت‌دار، زرد یا بنفش‌رنگ، دارای ویتامین‌های A ،B ، C، قند، پروتئین، مواد ازته، چربی، آهن، منگنز و کلسیم است.

شهرستان استهبان قطب تولید انجیر جهان در 175 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/523
نظرات بینندگان