کد خبر: ۴۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۲

افشای نحوه تاسیس آل‌سعود+فیلم

اکران فیلم «پادشاهی شن» که به شکل‌گیری پادشاهی سعودی در عربستان و حمایت مالی و تسلیحاتی انگلستان از موسس رژیم آل‌سعود می‌پردازد، امروز مصادف با 11 سپتامبر، در لندن آغاز می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، فیلم سینمایی «پادشاه شن» ساخته «نجدت اسماعیل انزور» کارگردان سینمای سوریه است که به شکل‌گیری پادشاهی سعودی در عربستان و نقش جاسوسان انگلستان می‌پردازد.

این فیلم در سال 2012 تولید شد اما با تهدیدات متعدد رژیم آل‌سعود روبرو شد به گونه‌ای که اکران و حضور جشنواره‌ای این فیلم بارها به تاخیر افتاد.

آخرین بار فوریه(اسفند) گذشته بود که نجدت اسماعیل انزور از اکران قریب‌الوقوع این فیلم در لندن و نیویورک خبر داد اما این اتفاق شش ماه به طول انجامید و به نوشته پایگاه خبری المنار قرار است این فیلم امروز و مطابق با 11 سپتامبر در لندن به صورت ویژه اکران شود.

انزور گفته است: فیلم «پادشاه شن» را درباره «ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل‌سعود» موسس پادشاهی عربستان سعودی تولید و کارگردانی کردم چراکه آنچه که حدود 100 سال پیش رخ داد با آنچه که امروز در جهان عرب رخ می‌دهد و قصد دارد آن را به کشورهای کوچک، بدون اراده و مبتنی بر تفکرات مذهبی و قومی تقسیم کند.

وی افزود: این فیلم را به زبان انگلیسی و با کمک بازیگران جهانی ساختم چراکه می‌دانستم این فیلم حق خود در اکران و موفقیت در جهان عرب را نخواهد یافت در حالی که فرصت بزرگی برای توزیع در جهان را داشت.  دانلود


این کارگردان سوری با بیان اینکه این فیلم به تاریخ ترور و ریشه‌های آن و رابطه‌اش با حوادث امروز می‌پردازد، تصریح کرد: در طول‌های سال‌های گذشته فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را درباره تروریسم ساخته‌ام که از جمله آنها سریال «حور العین»(2005) درباره یک انفجار در ریاض، سریال «مارقون» درباره نمونه‌های ترور در جهان عرب و غرب و سریال «ما ملکت ایمانکم»(2009) درباره جریان‌های تندوری دینی در سوریه است.

وی با اشاره به داستان فیلمش، افزود: در «پادشاه شن» همکاری بین بریتانیا و سلطان عبدالعزیز و حمایت مالی و تسلیحاتی موسس رژیم آل‌سعود توسط انگلیسی‌ها در مقابله با حکومت «آل‌رشید» است که آن زمان بر ریاض حکومت می‌کردند.

انزور ادامه داد: در این فیلم تلاش‌ها برای جدایی عربستان و شبه جزیره عرب از حکومت عثمانی و آماده سازی منطقه برای اشغالگری انگلستان و بسط نفوذ غرب که منجر به قرارداد «ساکس ـ پیکو» بین فرانسه و انگلیس برای تقسیم منطقه بود، نشان داده شده است.

وی با بیان اینکه در این فیلم جزئیات روابط مستحکم بین انگلستان و عربستان ارائه می‌شود، تاکید کرد: در این فیلم همچنین بخشی از تفاهم بین آل‌سعود و وهابی‌ها در تقسیم حکومت و قوای اجرایی و قانونگذاری و مناطق مختلف عربستان سعودی ارائه شده است؛ تفاهمی که آثار تندروانه آن تا امروز ادامه دارد.

نجدت اسماعیل انزور درباره چرایی انتخاب 11 سپتامبر به عنوان روز اکران این فیلم، گفت: آنچه که به عنوان تروریسم القاعده مطرح است چیزی جز دوری از اسلام واقعی نیست و غرب متاسفانه از همین امر برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان استفاده کرده است.

وی با اشاره به تولید مخفیانه «پادشاه شن» به دلیل حساسیت آن و امکان جلوگیری از ساختش، افزود: اکران امروز قبل از اکران عمومی آن در لندن، نیویورک و مسکو است و در جشنواره متعدد حاضر خواهد شد و پس از اکران به بیش از 100 شبکه تلویزیونی فروخته خواهد شد.

قرار است مراسم فرش قرمز این فیلم در سالن «سینما ورلد» در منطقه «هایمارک» در لندن و با حضور ستاره‌های ایتالیایی فیلم چون «مارکو فوشی» و «فابیو تستی» و «بیل فیلوز» بازیگر انگلیسی آن انجام شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان