کد خبر: ۴۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
هشدار به خانواده ها؛ عادت پیرمردها، تفریح جوانان شده است

قُل قُل قلیــان های میوه ای، جوانان را قلـقلک می کند

به تبع افزایش مصرق قلیان، اراده هایی هر چند اندک برای مبارزه با آن بوجود آمد. شاید بتوان شاه عباس صفوی را مهم‌ترین دشمن قلیان نامید یا میرزای شیرازی که با فتوای معروفش باعث شد قلیان ها شکسته شود.
شیرازه - به گواه تاريخ، سنت ها و عادت های غير ايراني كه به ايران وارد شده اند، يا بعضا تحميل گرديداند، پس از مدتي آنچنان با ذوق هنر و خصلت زیبا پسند ایرانیان درهم آمیخته می شده که  صاحبان اصلي آن، توانائي شناختن آنرا نداشته اند.

توتون و تنباکو در قرن 14 و 15 میلادی توسط اروپاییان به ایران وارد شد، اما به سرعت با دوق ایرانیان نحوه مصرف آن تغییر کرد. پس از چندی آنها وسیله‌ای را ابداع کردند که با گذراندن دود حاصل از سوختن تنباکو از روی آب عملا دودی متفاوت را وارد ریه‌های خود می‌کردند.

به تبع افزایش مصرق قلیان، اراده هایی هر چند اندک برای مبارزه با آن بوجود آمد. شاید بتوان شاه عباس صفوی را مهم‌ترین دشمن قلیان نامید یا میرزای شیرازی که با فتوای معروفش باعث شد قلیان ها شکسته شود.

اما بعد از میرزا دیگر کسی به این میدان وارد نشد. با گذر سال‌ها عادت مصرف قلیان نه تنها به کنار نرفت، اندک اندک به جایی رسید که اکنون به تفریح اصلی جوانان نیز تبدیل شده است.

این روزها نه محیط‌‌‌‌ ‌های خانوادگی، بلکه عرصه‌های اجتماعی نیز در تسخیر قلیان است و قهوه‌خانه‌های سطح شهر و پارک‌ها اماکنی است که جوانان با خیالی آسوده در آنجا نشسته و ساعت‌ها به قلیان پک می‌زنند.

معلوم نیست قلیان‌کشی چگونه به عنوان سرگرمی جوانان جا باز کرد و قلیانی که تا 30 -20 سال قبل سرگرمی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها بود، چگونه مقبول جوانان و تفنن اصلی آنها شد؟
تقریبا همه از امراض و عوارض حاصل از استفاده از قلیان باخبرند، از این که نیکوتین موجود در قلیان 10 برابر بیشتر از هروئین اعتیادآور است. مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف 20 تا 50 نخ سیگار است. قلیان عامل هزاران نوع سرطان است و غیره.

اما چه عاملی باعث افزایش روزافزون تمایل به مصرف قلیان در بین نسل جوان می شود؟
باورهای غلط، شکسته شدن قبح و زشتی ویژه قلیان دربین خانواده ها، کاهش قدرت نه گفتن به تعارفات گروه همسالان، به اثبات رساندن استقلال و بزرگی بخشی از عوامل هستند.

 در این بین نمی توان نبود تفریحات سالم، برخوردهای سلبی برخی نهادهای مسئول، بی برنامگی و عدم وجود سرگرمی های جذاب را نیر نمی توان در بوجود آمدن چنین وضعیتی بی تاثیر دانست.

به هر حال تفریح اصلی جوانان امروز، قدمی به سوی مرگ است نه فرصتی برای شاد ماندن و خوش گذرانی، نسل ما دارد دود را جایگزین همه تفریحات سالمش می کند. اثبات این نکته تحقیقات خاصی نمی خواهد، اکنون قهوه خانه ها شلوغ است، گیشه های سینماها، سالن های تئاتر، کتاب خانه ها و اماکن ورزشی خالی تر از خالی است.

اکنون ضروری به نظر می رسد تا روانشناسان، جامعه‌شناسان، جرم‌شناسان و دلسوزان این مرز و بوم این موضوع را تحقیق، پیگیری و درمان کنند.

انتهای پیام/523/2
نظرات بینندگان