کد خبر: ۴۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۲

پیشرفت 30 درصدی پروژه نیکان در بافت قدیم شیراز

هدف این پروژه که در آن از معماری اسلامی ایرانی کمک گرفته شده تبدیل بافت قدیم و تاریخی شیراز به قطب گردشگری و تجاری است که تا دو سال آینده به اتمام می رسد.
شیرازه- بافت قدیم و تاریخی شیراز که می تواند به عنوان قلب گردشگری و محل سرمایه گذاری محسوب شود، بحثی قدیمی است که با طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نگاه ها را به سمت خود کشانده است اما در این میان  چگونگی بهسازی و نوسازی این بافت‌ها همواره به عنوان یک دغدغه دوستداران بافت های قدیمی و ارزشمند مطرح بوده است چرا که با تجاری سازی و ساخت وساز بر اثر سرمایه گذاری این بافت ها هویت خود را از دست می دهند و باید ساخت و ساز به گونه ای سازگار با بافت تاریخی و قدیمی تعریف شود.

جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب طرح های گردشگری و تفریحی در شهری مانند شیراز که جاذبه های فراوان دارد کمک به رونق اقتصاد این استان می کند که با برنامه ریزی و نظارت صحیح و به دور از افراط و تفریط می توان این مناطق را تبدیل به قطب گردشگری کرد و البته با ساخت و ساز بدون اصول معماری مطابق با بافت تاریخی این مکان با ارزش را به دلیل ساخت و سازهای بی رویه از بین نبریم.

پیشرفت 30 درصدی پروژه نیکان در بافت قدیم شیراز
مدیرعامل شرکت عمران و توسعه فارس در گفتگو با خبرنگار «سبحان» گفت: پروژه نیکان در بافت تاریخی، فرهنگی شیراز پیشرفت 30 درصدی داشته است.

حسن ممتحن اظهار داشت: سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در بافت های قدیمی و فرهنگی شیراز می تواند مشکلات این منطقه را حل کند و با ایجاد فرصت سرمایه گذاری باعث پیشرفت این منطقه شود.

 وی بیان داشت: سرمایه گذاری در پروژه های تجاری، فرهنگی و رفاهی نیکان در بافت قدیم شیراز که توسط این شرکت در حال اجرا است، کمک به تحول بافت فرسوده شیراز می کند.

 مدیرعامل شرکت عمران و توسعه فارس تاکید کرد: هدف این پروژه که در آن از  معماری اسلامی ایرانی کمک گرفته شده تبدیل بافت قدیم و تاریخی شیراز به قطب گردشگری و تجاری است که تا دو سال آینده به اتمام می رسد.

 ممتحن ادامه داد: در این پروژه بالغ بر 180 واحد مسکونی و تجاری در بافت فرسوده و تاریخی خریداری و تخریب شد و طراحی جدید آن در پروژه نیکان مطابق با بافت این منطقه انجام و در حال حاضر 30 درصد پیشرفت کرده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه ای حدود 126میلیارد تومان برای این پروژه برآورد شده، گفت: فضاهای فرهنگی، اقامتی، تجاری، پارکینگ و معابر در پروژه نیکان  در نظر گرفته شده که امیدواریم با اجرای چنین طرح هایی بتوان بافت قدیم شیراز را از حالت انزوا بیرون آورد.
نظرات بینندگان