کد خبر: ۴۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۲

کمترین حقوق و مزایا برای محیط بانان

سال گذشته در حالی وعده هایی مبنی بر بهبود حقوق و مزایا و جذب نیروهای محیط بانی داده شد همچنان بسیاری از محیط بانان سراسر کشور معتقدند هیچیک از این وعده ها اجرا نشده و ضعف قوانین زندگی آنها را پر از بیم و هراس کرده است...
به گزارش شیرازه، بار دیگر روز محیط بان در حالی فرا می رسد که اگرچه جشن ها و همایش های نمادینی در ادارات محیط زیست سراسر کشور برای تجلیل و قدردانی از این حافظان بی دفاع طبیعت برگزار می شود اما هنوز هیچ یک از وعده هایی که برای افزایش نیروهای محیط بانی در مناطق حفاظت شده ، تجهیز آنها،  افزایش دستمزدها و حتی اصلاح قوانین دست و پا گیری که تا کنون بیش از 100 تن از این دلسوزان طبیعت و حیات وحش کشور را به کشتن داده ، دهها تن را مظلومانه روانه زندان کرده و هزارن نفر را با همه حمیت و غیرتشان در دفاع از محیط زیست دلسرد کرده اجرا نشده است.

محیط بان همچنان اسلحه‌ای دارد که به دلیل ضعف قوانین حتی اجازه استفاده از آن را برای دفاع از خود در برابر شکارچیان متخلف ندارد .

او همچنان به هنگام حفاظت از طبیعت اگر صدایی به گوشش برسد، بیم آن را دارد که تا به پشت سرش نگاه می‌کند، لوله تفنگ شکاری چند شکارچی غیر مجاز که وارد منطقه شکار ممنوع شده اند را روی شقیقه اش لمس کند.

او هنوز هم ناچار است در لحظه رویا رویی با شکارچیان متخلف به‌خاطر آورد که چندین همکار او که از سلاح های خود استفاده کرده‏ و با شکارچیان درگیر شده‌اند در حال حاضر به علت تیراندازی و درگیری با شکارچیان غیرمجاز در زندان به سر می‌برند.

محیط بانان سرزمین ما همچنان باید در مساحتی چندین برابر استاندارد های جهانی در مناطق صعب العبور  گاهی تمام ایام هفته  را برا ی اینکه از پس هزینه های زندگی براید را به صبح و صبح را به شب برساند.

این محیط بان می‌داند اگر در درگیری با شکارچیانی که قصد آسیب رساندن به محیط زیست و شکار غیر مجاز را دارند کشته شود اگرچه عنوان شهید برایش به کار برده می شود اما خانواده اش از مزایای آن برخوردار نمی شوند اما اگر یکی از آن شکارچیان را بکشد باید قصاص شود. مانند همکارش که در درگیری با شکارچیان غیر مجاز یکی از آنها را کشت و همچنان در گوشه زندان از یک سو منتظر اجرای حکم و از سوی دیگر منتظر کاری از طرف مسئولان برای نجاتش است.

آنطور که مدیر دیده بان حیات وحش و محیط زیست ایران می گوید: در طی چند سال گذشته، بیش از 340 نفر از شکارچیان و بیش از 110 تن  هم از محیط بانان کشته شده اند. این رقم، رقم بی نظیری در کل جهان است. یعنی شما تصور بکنید که ایالات متحده امریکا که چندین برابر وسعت ایران مساحت دارد ، در طول هشتادو چهار سال گذشته، تلفات ان جی او هایش یک پنجم ایران بوده است. و افرادی که تلفات داده است به خاطر سقوط از کوه یا حوادث رانندگی بوده است. و در حقیقت درگیری هایی که با شکارچیان در ایران اتفاق افتاده باشد، بسیار نادر است.

به گفته کیوان هوشمند، محیط بانان در خط مقدم حفاظت از تنوع زیستی کشور قرار دارند و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. محیط بانان از حیات وحش سرزمین حمایت می کنند اما در حقیقت هیچ کس از آنان حمایت نمی کند.

او به کمبود نیروهای محیط بانی اشاره می کند:در بسیاری از مناطق یک  محیط بان وظیفه حفاظت از بیش از 10 هزار هکتار عرصه را به عهده را دارد اما با دست خالی چطور می تواند به وظیفه خود عمل کند در واقع محیط بانان  در بسیاری از مواردحتی  سهمیه لباس، کفش و جیره غذایی خود را دریافت نکرده و ناچارند با موتور سیکلت های فرسوده، خودروهای بدون سهمیه بنزین و اسلحه ای که فقط سنگینی حمل آن را به دوش می کشند و جرات استفاده از آن را ندارند  با متخلفین تا دندان مسلح مقابله کنند.

برای قدردانی از این حافظان گمنام طبیعت ایران زمین به سراغ تعدادی از آنها رفته ایم تا مهمترین دغدغه ها و درد و دل هایشان را بشنویم .

حشمت اله کشیری محیط بان منطقه طالقان محيطبان را فردی دلسوز، بريده از ماديات و عاشق مخلوقات خداوند عنوان می کند :  همه کسانی که  به عنوان محيط بان استخدام می شوند شایسته این عنوان نیستند چراکه در راه حفاظت از طبیعت کسانی هستند که شهید، مجروح، قطع نخاع و فلج شده اند ام هنوز ذره ای ز عشق خود یا اطرافیانشان به طبیعت کم نشده بنابرابن افرادی که دست و دلشان در مقابله با شکارچیان می لرزد را نباید محیط بان خطاب کرد.

آنطور که ملاحسینی محیط بان یکی از مناطق حفاظت شده شهرستان قم می گوید:  روز محیط بان امسال هم در حالی سپری می شود که هیچ یک از وعده ها در خصوص افزایش حقوق کارکنان حفاظت محیط زیست به بار ننشست و کارمندان و محیط بانان غیور محیط زیست باید بیش از پیش با تنگ دستی و حقوق کم بسوزند و بسازند چراکه این حقوق و مزایای محیط بانان برای یک زندگی یه زندگی حداقلی هم کفاف نمی دهد.

به اعتقاد  تقی پور محیط بان پناهگاه حیات وحش میانکاله با اینکه محيط بان حافظ عرصه های طبيعی و چشم اندازهای زيبا و حيات وحش اين مرزوبوم است ولی آنچنان كه شايسته است از خدماتش تقدير نمی شود اما همچنان با جان و دل كار می كند.

قادریان محیط بان اصفهان  محیط بانی را در زمره سخت ترین مشاغل می داند: بسیاری از محیط بانان از فعالان زیست محیطی در عرصه های مختلف خبری، پژوهشی، تولیدی و مردمی هستند،که با سر لوحه قرار دادن سنت شفاعت و حمایت امام رضا (ع) از حیات وحش بدون هیچ چشم داشتی تنها به حفظ محیط زیست و طبیعت فکر می کنند.

نادر کرمی محیط بان سمنانی نسبت به روزی که تمام مردم کشور برای حفظ انفال الهی و گونه های در خطر انقراض کشور همراه  خادمان محیط زیست بوده و در حفظ محیط زیست کوشا باشند ابراز امیدواری می کند.

مرتضی کیا محیطبان شهرستان دماوند عدم پرداخت اضافه کار و حق ماموریت، نداشتن تجهیزات دفاع شخصی، کمبود سوخت و وسایل نقلیه مناسب،  نبود ارتباطات رادیویی، حقوق پایین، نداشتن حق مسکن، ندادن حق حمل سلاح، عدم حمایت حقوقی و قضایی، کمبود نیرو و تجهیزات را از مهمترین مشکلات محیط بانان بر می شمارد.

هراتی محیط بان خراسان شمالی افزایش تعداد محیط بانان، بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان، آموزش جوامع محلی پیرامون مناطق محیط زیست، افزایش امکانات حفاظتی، توسعه NGOها و تعامل با آنها در زمینه ترویج فرهنگ زیست محیطی را  مهمترین خواسته محیط بانان و بزرگترین کمک به محیط زیست کشور می پندارد.

محیطبان دیگری به نام اکبر نزاد عمده ترین مشکل محیط بانان را حقوق بخور و نمیر این شغل عنوان می کند: . حتی حق مأموریت ما چندین سال است که سهمیه بندی شده لذا  با دریافتی 580  هزار تومان در ماه حرفی برای گفتن نداریم و بهتر است به جای گفتگو با محیط بانان از مسوولان بخواهید که فکری برای این قشر زحمت کش  کنند.

خزری محیطبان سردشت رسيدگی به وضعيت معيشت، بومی گزينی و عدم مدرک گرايی را  بسترهای حل مشكلات محيطبانان كشور می داند. ،

مصطفی نژاد دیگر محیط بان سردشتی ، به ضرورت كاهش ساعت كاری محيط بانان متناسب با ديگر ارگان ها اشاره می کند:  تبديل وضعيت محيط بانان تحصيل كرده از دیگر الزامات است.

آنطور که میری محیط بان شیرازمی گوید: دستورالعمل خدمتى گارد محیط زیست  با هيچ یک از قوانين از جمله قانون كار مطابقت ندارد و محيطبانان از نظرحقوق و معيشت تحت فشار هستند. همچنین قوانین حفاظت از محيط زيست بروز و كارامد نیست و از این رو در مناطق تحت حفاظت خسارات جبران ناپذیری  پیش می اید.

پوررضوان محیط بان خراسان شمالی و آذر پور محیط بان سمنان نیز معتقد اند: با توجه به سختی کار و مشکلات فراوان محیط بانان حقوق و مزایای آنها کم است. محیط بانان و پرسنل محیط زیست بشدت از لحاظ مالی تخت فشار هستند  در حال حاضر دریافتی پرسنل محیط زیست پایین ترین میزان در بین تمامی ارگانهاست.

به اعتقاد موسوی محیط بان بافق، در حال حاضر اصلی ترین نیاز محیط زیست کشور اصلاح و تکمیل سازنده قوانین محیط زیست و حمایت مادی و معنوی مسئولان کشور از محیط بانان و تقویت سازمان و ادارات با کارشناسان دلسوز است.

رستمی محیط بان  لرستان: داشتن هواپيمای مخصوص محیط بانی و حفاظت از محیط زیست را یک نیاز مبرم عنوان می کند.

بی شک محیط بانان، جنگلبانان، و دیگر پاسداران زیست بوم این سرزمین ناگفته های بسیاری دارند که در اینجا مجال برای بازگو کردن تمام دغدغه ها و تشویش هایی که در زندگی این حافظان از خود گذشته و با اخلاص طبیعت وجود دارد، نیست اما آنچه از گفته های  این 15 محیط بان در سراسر کشور بر می آید این است که با تمام مشقت و زحماتی که این قشر بلند طبع ، برای سرزمینمان می کشند انتظار چندانی به جز فراهم شدن زمینه برای داشتن زندگی  ساده اما بدون بیم و هراس از ضعف های مالی و قانونی ندارند لذا امیدواریم مسئولان سازمان محیط زیست در براوردن انتظارات حداقلی این همراهان همیشگی طبیعت تعلل نکنند و  مردم هم  زندگی خود را جزیی از کل چرخه  زندگی بدانند تا اینده بهتری را هم برای محیط زیست و هم  برای این افراد فداکار رقم بزنند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان