کد خبر: ۴۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲

ایران سومین کشور تولید کننده دستگاه مخابراتی/ فرودگاه شیراز مجهز به سیستم ایرانی

پژوهشگران پارک فناوری پردیس دستگاه خشک کن هوا برای مخابرات و صدا و سیما طراحی و تولید کردند که قادر است با گرفتن رطوبت هوا از ایجاد اختلال و کاهش کیفیت امواج الکترومغناطیس جلوگیری کند.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، محمدباقر صابونیان- مجری طرح  با اشاره به نحوه انتقال امواج الکترومغناطیس از فرستنده به گیرنده، گفت: انتقال این امواج با استفاده از ابزاری به نام "موج بر" انجام می‌گیرد و هوایی که داخل موج بر می‌شود باید خشک باشد.

وی با بیان اینکه ورود رطوبت در داخل موج بر موجب امپدانس (مقاومت مدار) می‌شود، اظهار داشت: این ضایعه باعث می‌شود که امواج کمی به آنتن منتقل شود و موجی که برمی‌گردد، ایجاد موج ساکن کند. این امر موجب سوختن فرستنده خواهد شد.

صابونیان، ادامه داد: علاوه بر این رطوبت موجب پوسیدگی موج برها می‌شود در حالی که این دستگاه جزء ابزار بسیار گران قیمت است.

وی از اجرای پروژه‌ای در زمینه خشک کن هوا و جلوگیری از آسیب رسیدن به موج بر خبر داد و در این باره توضیح داد: در این پروژه اقدام به طراحی و ساخت دستگاه خشک کن هوا یا "دیهایدراتور" (Dehydrator) در ظرفیت‌های 4 لیتر هوای خشک در دقیقه تا 300 لیتر در دقیقه کردیم.

مجری طرح با اشاره به عملکرد دیهایدراتور، خاطر نشان کرد: این دستگاه قادر است تا با گرفتن رطوبت هوا، آن را به داخل "موج بر" پمپاژ کند به این ترتیب با گرفته شدن رطوبت هوا امواج به راحتی تشعشع داده می‌شود.

وی به بیان مزایای نمونه ایرانی این دستگاه پرداخت و یادآور شد: نمونه خارجی این دستگاه با مشکلاتی همراه است به گونه‌ای که اگر فیوز آن بسوزد به اپراتور آلارمی داده نمی‌شد و اپراتور همواره تصور می‌کرد که این دستگاه در حال کار کردن است در حالی که کیفیت انتقال امواج کاهش یافته است؛ از این رو ما در این پروژه اقدام به برطرف کردن این نقیصه کردیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان سینا کاوش الکتریک ادامه داد: دستگاه ساخته شده در این شرکت به گونه‌ای ساخته شد که زمانی که قطعه‌ای از آن از کار افتاد به اپراتور هشدار می‌دهد.

وی تعویض آسان قطعات و هزینه کم نگهداری و تعمیرات را از دیگر مزایای دیهایدراتور ساخته شده ذکر کرد و افزود: تنها دو کشور آمریکا و ژاپن تولید کننده این دستگاه هستند و ایران سومین کشور تولید کننده این تجهیزات در حوزه مخابرات است.

صابونیان به کاربردهای این دستگاه اشاره کرد و یاداور شد: این دستگاه در صدا و سیما، رادارها و در فرودگاه‌ها کاربرد دارد.

وی با اشاره به کارکردهای فرودگاهی این دستگاه اضافه کرد: زمانی که رادارها امواج الکترومغناطیس را برای پیدا کردن هواپیمایی ارسال می‌کنند از این دستگاه برای گرفتن رطوبت استفاده می‌شود.

صابونیان با بیان اینکه در حال حاضر تنها تولید کننده دیهایدراتور در کشور است، خاطر نشان کرد: تولیدات این شرکت دانش بنیان توانسته نیازهای بخش مخابرات، صدا و سیما و راداری کشور را تامین کند و اخیرا نیز فرودگاه شیراز مجهز به این سیستم شده است.

وی با تاکید بر نیاز کشورهای منطقه به این سیستم خاطر نشان کرد: کشورهای منطقه علی رغم نیازی که به این سیستم دارند به محصولات کشور اعتمادی ندارند که این امر توجه مسئولان را می‌طلبد.
 
 

نظرات بینندگان