کد خبر: ۴۴۸۳۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
حجت‌الاسلام رصاف خبر داد:

تدریس درس خارج وفقه برای اولین بار در حوزه علمیه شیراز

در نامه‌اي كه به آيت‌الله مكارم شيرازي تقديم شده است درخواست شده كه در سال دوره‌اي جهت حضور در شهر خود داشته باشند و اميدواريم كه اين مهم با درخواست مردم و رسانه‌ها از ايشان محقق شود.
به گزارش شیرازه، سخنگوی جامعه مدرسين حوزه‌های علميه استان فارس گفت: افق پيش‌روي توسعه حوزه‌هاي علميه در شيراز و فارس بسيار روشن است.
حجت‌الاسلام امين رصاف در يك كنفرانس خبري با اشاره به سفر آيت‌الله العظمي مكارم‌شيرازي به شيراز، گفت: برخي بزرگان علم و اخلاق اهل فارس هستند كه حضور آن‌ها در شيراز تأثيرگذاري فراواني دارد و هم‌اكنون در قم مشغول به فعاليت‌ هستند و در اين راستا تلاش مي‌كنيم تا زمينه حضور آنان را در شيراز فراهم شود.

وي به تبيين دستاوردهاي سفر آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي پرداخت و تصريح كرد: اصل حضور يك مرجع تقليد جهت افتتاح يك حوزه علميه نقطه عطفي در حوزه‌هاي علميه فارس است كه براي آن افق روشني را مشاهده مي‌كنيم و قطعاً مسير پيشرفت حوزه‌هاي علميه اين استان هموار خواهد شد.

حجت‌الاسلام رصاف با يادآوري اينكه در حوزه مركزي شيراز درس خارج آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي به صورت آنلاين جهت طلاب پخش مي‌شود، گفت: تا پيش از سفر ايشان حوزه علميه مركزي شيراز مجوز درس خارج را نداشت كه بحمدالله پس از سفر وی اين درس به عنوان درس رسمي اين حوزه علميه تثبيت شد و از اين به بعد درس مذكور به عنوان سابقه تحصيلي طلاب مشغول به تحصيل حوزه مركزي شيراز محسوب مي‌شود كه البته قابل ذكر است چنين رويدادي براي نخستين بار در كشور در شيراز رخ داده است.

 وي تقويت جايگاه ولايت را از ديگر دستاوردهاي سفر آيت‌الله مكارم شيرازي دانست و افزود: اينكه ايشان يك حوزه علميه را احداث و به نماينده مقام معظم رهبري تحويل دهند خود مصداق و نشان دهنده اهميت و تقويت جايگاه ولايت است.

حجت‌الاسلام رصاف خاطرنشان كرد: اين حركت ايشان يك درس اخلاقي بزرگ بود كه در نوع بسيار كم‌نظير است كه فردي حوزه‌اي را با هزينه‌هاي سنگين آماده كرده و آن را به امام جمعه تحويل دهد كه اميدواريم متوليان فرهنگي اين را درنظر بگيرند كه متولي هستند نه مالك.
 سخنگوي جامعه مدرسين حوزه‌هاي علميه فارس از تشكيل كارگروه علماي اين استان در قم جهت حضور در فارس خبر داد و گفت: علاوه بر اين كارگروهي در قم متشكل از 20 نفر از علماي بزرگ استان فارس شكل گرفته كه اين علما بتوانند در سال حداقل يك مرتبه با مردم شيراز و شهرستان‌هاي فارس ديدار داشته باشند و اميد است كه اين مهم در آينده محقق شود.

معاون روحانيت و حوزه‌های علميه نهاد نمايندگی ولی فقيه در استان فارس بر ضرورت حضور مستمر يك مرجع تقليد در سومين حرم اهل بيت(ع) تأكيد و خاطرنشان كرد:‌ در نامه‌اي كه به آيت‌الله مكارم شيرازي تقديم شده است درخواست شده كه در سال دوره‌اي جهت حضور در شهر خود داشته باشند و اميدواريم كه اين مهم با درخواست مردم و رسانه‌ها از ايشان محقق شود.

 وي تأكيد كرد: حضور يك مرجع در استان قطعاً مي‌تواند تحولي را در حوزه فرهنگ ايجاد كند كه بدين‌منظور از مردم نيز درخواست مي‌شود كه تقاضاي خود را به صورت كتبي به اين مرجع عاليقدر تقديم كنند.

 حجت‌الاسلام رصاف در ادامه سخنان خود به فعاليت‌هاي حوزه‌هاي علميه فارس اشاره كرد و گفت:‌ در استان فارس 50 حوزه علميه زيرنظر مركز مديريت حوزه‌هاي علميه اين استان فعاليت‌ مي‌كنند كه از لحاظ كمي اين استان بعد از استان‌هاي قم، تهران و مشهد رتبه بالايي دارد.
 رئيس حوزه‌هاي علميه تحت اشراف نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در فارس به حوزه‌هاي موجود در حوزه علميه مولي‌الموحدين اشاره و اظهار كرد: حوزه علميه نخبگان با هدف تربيت مدرس طلبه مي‌پذيرد كه در اين حوزه پس از انجام آزمون كتبي و مصاحبه طلاب دوره 4 ساله را طي مي‌كنند و 4 سال نيز تعهد تدريس دارند اما در حوزه علميه سفيران هدايت كه دوره 5 ساله است و با هدف تربيت مبلغ ديني ساليانه 30 نفر طلاب مي‌پذيرد.

وي در ادامه با اشاره به وضعيت ساختماني حوزه‌هاي علميه شيراز كه در بافت قديم شيراز قرار دارد، گفت:‌ اين نشان دهنده مظلوميت جامعه روحانيت است كه متأسفانه بعد از گذشت سي و چهار سال وضعيت ساختماني حوزه‌هاي علميه اينگونه باشد.

حجت‌الاسلام رصاف خاطرنشان كرد: در سال گذشته حوزه علميه نخبگان يك با حضور 100 طلبه در شهرك گلستان شيراز راه‌اندازي شد و امسال نيز حوزه علميه مولي‌الموحدين آغاز به كار كرد و به علاوه اين زميني به متراژ 50 هكتار در شهرك انجيره جهت احداث حوزه مركزي شيراز خريداري شده كه زمينه‌هاي حضور طلاب 3 استان كشور فراهم شود.

 وي اضافه كرد: زميني نيز جهت احداث حوزه علميه خواهران به متراژ يك هزار و 800 متر مربع در شهرك گلستان خريداري شده است و علاه بر اين حوزه علميه موسي‌بن جعفر در بلوار رحمت نيز احداث خواهد شد.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دانشجو
-
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲
0
سلام.درس خارج فقه صحیح است نه خارج وفقه.لطفا اصلاح کنید
سيد طلبه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲
0
شيراز از قديم مهد پرورش روحانيون بوده وهست
هميشه درس خارج فقه در شيراز توسط فقهاي بزرگ انجام ميشده
و هم اكنون نيز توسط بزرگان تدريس ميشود واين براي اولين بار نيست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲
0
شرمنده ولی درس خارج را چه معنا می کنید؟
هر درسی که در قم ثبت شود درس است و هر درسی که نشود نیست؟
از قدیم دروس زیادی چه خارج و چه غیر خارج در شیراز بوده
و آقای سید علی محمد دستغیب و چندین نفر دیگر درس در حد مراجع می دهند