کد خبر: ۴۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۲
مدیر کنترل کیفیت سازمان قطار شهری شیراز:

استانداردهاي روز دنيا در ساخت تونل هاي مترو رعايت شده است/ تونل های مترو بهترین گزینه برای پدافند غیرعامل می باشد

تونل‌های قطار شهری در عمق ۱۰ تا ۲۸ متری زمین احداث شده است و در زمان بارش باران و یا سیلاب، امکان آب گرفتگی در حد بسیار کم وجود دارد که تدابیر خاص برای مقابله با این حوادث پیش بینی شده
شیرازه - به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز، مدیر کنترل کیفیت و مستندسازی سازمان قطار شهری شیراز گفت: ارزیابی استحکام تونل‌های احداث شده مترو در خط یک با استاندارد‌های روز جهان از جمله اولویت هایی است که نظر کار‌شناسان امر را به خود جلب می‌نماید.
محمدحسن رضایی با اعلام این که برای عایق کاری تونل‌های احداث شده در خط یک از آخرین متد و استاندارد‌های جهانی استفاده شده است، افزود: موضوع عایق بندی تونل‌های زیرزمینی به دو روش قابل اجراست. در مرحله نخست بهره گیری از بتن سازه آب بندی شده و در مرحله دوم استفاده از ورق‌های عایق شده که امروز در تمام دنیا متداول است.
این کار‌شناس تاکید کرد: ورق‌های عایق بندی شده از جنس پلاستیک خاص به نام Geomembrane و لایه‌های حفاظتی Geotextile می‌باشد. این در حالی است که متخصصان سازمان قطار شهری شیراز در زمان اجرا با توجه به ورود مصالح جدید به بازارهای جهانی بلافاصله نسبت به خرید محصولات جدید تحت برند Naue اقدام نموده و عایق کاری تونل‌های مترو را وارد فاز جدیدی از استحکام نمودند.
رضایی در عین حال تاکید کرد: در زمان بهره برداری هر پروژه ممکن است نواقصی به چشم بخورد از جمله نشت آب که خوشبختانه در تونل‌های خط یک به طول حدود ۲۰ کیلومتر این مشکل کمتر به چشم می‌خورد اما در برخی ایستگاه‌ها به دلیل تراز بالای سطح آب زیرزمینی منطقه و نواقص اجرائی، گاهی شاهد نشت آب هستیم که با شیوه‌های فنی در حال حاضر در حال رفع این معضل می‌باشیم. در این رابطه پست‌های تخلیه آب پیش بینی شده تا به سرعت نسبت به تخلیه آب اقدام شود.
این کار‌شناس مسئول افزود: تونل‌های قطار شهری در عمق ۱۰ تا ۲۸ متری زمین احداث شده است و در زمان بارش باران و یا سیلاب، امکان آب گرفتگی در حد بسیار کم وجود دارد که تدابیر خاص برای مقابله با این حوادث پیش بینی شده تا ضریب احتمال خسارت را به شدت کاهش دهد. رضایی در ادامه گفت: در بعضی نقاط وقتی خاک برداری ایستگاه انجام می‌شود زیر تراز آب‌های زیر زمینی قرار می‌گیریم که آب با پمپاژ به خارج ایستگاه هدایت می‌گردد. وی به چند منظوره بودن تونل‌های مترو اشاره نمود و گفت: در امر احداث تونل‌های مترو به موضوع پدافند غیرعامل توجهی مضاعف شده است. این تونل‌ها را می‌توان به عنوان جان پناه در زمان وقوع بحران به لحاظ مقاومت بالا و نفوذنا‌پذیری مورد توجه قرار داد.
به گفته این کار‌شناس در جریان طراحی و ساخت تونل‌های مترو از وجود مشاورین ذی صلاح استفاده شده تا در تمامی مراحل و زمان بهره برداری استاندارد‌های لازم رعایت شده باشد. مدیر کنترل کیفیت و مستندسازی سازمان قطار شهری شیراز یادآور شد: حفاری خط یک با سه روش کاملاً استاندارد انجام شده است، حفاری مکانیزه با استفاده از دستگاه «تی بی‌ام»، ساخت تونل به روش اتریشی و اجرای خاک برداری روباز که در هر سه روش آخرین استانداردهای روز جهان رعایت شده است.
وی گفت: در بولوار شهید مدرس به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی از ایستگاه گل سرخ تا ایستگاه شهید آوینی از روش مکانیزه استفاده شده است و از ایستگاه شهید آوینی تا ایستگاه شهید مطهری از روش تونل‌های اتریشی و از ایستگاه شهید مطهری تا میدان احسان با روش کند و پوش و روباز اقدام به ساخت تونل شده است.
این کار‌شناس افزود: کار حفاری واحداث تونل‌ها با توجه به شرایط زمین وزمان اجرا به بهترین شیوه انجام شده است. گفتنی است احداث تونل‌های قطار شهری شیراز در طول مسیر خط یک از حداقل ۱۰ متر و حداکثر ۲۸ متر عمق برخورداراست که در مورد امکان نفوذ آب از جداره‌های آن تمهیدات لازم به عمل آمده و نقاط محدودی که دارای نشت می‌باشد نیز در حال ترمیم است.
نظرات بینندگان