کد خبر: ۶۸۰۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴

باز شدن پای مترو به شمالغرب شیراز؛ رویا یا واقعیت؟

رشد روزافزون جمعیت در شمالغرب شیراز و ترافیک سنگین محورهای تردد در این مناطق، لزوم توجه به توسعه امکانات حمل و نقل درون شهری بخصوص مترو در شمالغرب شیراز را بیش از پیش یادآوری می نماید.

به گزارش شیرازه؛ تاسیس سازمان قطار شهری شیراز در سال 1380 و آغاز عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری شیراز در سال 1381 در حقیقت آغازی است بر پروژه احداث متروی شیراز، پروژه ای که پس از سال ها همچنان ادامه دارد. ناگفته نماند فاز یک از خط یک مترو شیراز پس از 12 سال انتظار سال گذشته افتتاح شد تا شهروندان سایر مناطق شیراز نیز کم کم کمربندهای خود را برای سوار شدن به مترو محکم کنند، در این میان رشد روزافزون جمعیت در شمالغرب شیراز و ترافیک سنگین محورهای تردد در این مناطق، لزوم توجه به توسعه امکانات حمل و نقل درون شهری بخصوص مترو در شمالغرب شیراز را بیش از پیش یادآوری می نماید. بر اساس پیش بینی ها قرار است متروی شیراز در قالب خط سه، به شهروندان شمالغرب شیراز و شهر جدید صدرا خدمات ارائه دهد البته خط سه متروی شیراز پروژه ای است که پایان مشخصی برای آن متصور نیست اما یکی از ویژگی های بارز آن این است که بخش اعظمی از این خط بصورت مسیر همسطح یا مونوریل اجرا خواهد شد. در زمان حاضر عمده تمرکز سازمان های مسئول بر روی تکمیل خط یک متروی شیراز و احداث خط دو متروی این کلانشهر قرار دارد.

عصر شیراز نوشت: خط سوم شبکه حمل و نقل متروی شیراز به طول حدود ۱۶ کیلومتر طراحی شده است که پل معالی آباد را از طریق بزرگراه دکتر حسابی، شهرک ‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال و شهرک گلستان به مرکز شهر جدید صدرا متصل می‌نماید. حدود ۴ کیلومتر از ابتدای این خط بصورت تونل و مابقی مسیر بصورت همسطح یا مونوریل اجرا خواهد شد. در این مسیر تا ابتدای شهرک گلستان ۶ ایستگاه زیرزمینی و همسطح وجود خواهد داشت. البته پیش بینی شده است خط سوم مترو شیراز یک ایستگاه ویژه نیز در محدوده ایستگاه پایانی راه آهن سراسری برای جابحایی مسافرین راه آهن داشته باشد.

شهر جدید صدرا در شمالغرب شیراز در حالی به مرز صد هزار جمعیت ساکن رسیده است که همچنان وضعیت حمل و نقل عمومی در درون این شهر جدید و نحوه اتصال آن به شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری شیراز مورد رضایت شهروندان این شهر جدید نیست، گرچه با تلاش های صورت گرفته طی سال گذشته اندکی کیفیت خدمات سیستم حمل و نقل درون شهری در شهر جدید صدرا بهبود یافته است اما به نظر می آید "رشد جمعیت" در این شهر جدید و سایر شهرک های شمالغرب شیراز به حدی سرعت گرفته است که "رشد خدمات حمل و نقل درون شهری شیراز" در این مناطق را با اختلاف زیادی پشت سر گذاشته است.

تنها طرح جامع موجود و قابل دسترس در مورد اتصال شهر جدید صدرا به شبکه حمل و نقل متروی شیراز، طرح احداث قطار سریع السیر برقی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر است،  بر اساس پیش بینی این طرح شهر جدید صدرا در سال 1396 دارای مترو خواهد بود، گرچه با نگاهی به وضعیت پروژه های اجرایی مترو در شیراز می توان گفت عملا این پیش بینی محقق نخواهد شد اما نگاهی به وضعیت مترو در شهرهای جدید کشور بر اساس این طرح خالی از لطف نخواهد بود؛

"طراحی قطار برقی شهرهای جدید متناسب با اولویت و اهمیت آن ها در سال های مختلف شروع شده است. به این ترتیب برخی از شهرها مطالعات آن ها کامل و یا در حال نهایی شدن می باشد و برخی دیگر در مرحله انتخاب مسیر و انجام سایر مطالعات تکمیلی است. از میان 10 شهری که مطالعات آن ها آغاز شده است، 5 شهر به مرحله اجرا رسیده است که عبارتند از هشتگرد، پرند، گلبهار، بهارستان و فولادشهر. در این میان پیشرفت عملیات اجرایی  شهرهای هشتگرد و پرند بیش از 60 درصد می باشد و در صورت تامین منابع مالی کافی پیش بینی می شود تا یکسال آینده به بهر برداری برسند. پیشرفت عملیات اجرایی در سه شهر دیگر کمتر بوده و در بقیه شهرها عملیات اجرایی تا کنون شروع نشده است. افق مطالعات با فرض 25 سال نسبت به سال 1390 ، در سال 1415 منظور شده است. اطلاعات کلی در مورد این طرح به شرح جدول زیر می باشد."

ردیف

شهر جدید

سقف جمعیت برآورد شده در افق 1415

سفرریلی برآورد شده (مسافردرروز)

برآورد هزینه ساخت

(میلیارد ریال)

پیش بینی سال بهره برداری

1

     پرند

700.000

420.000

5.000

1394

2

   هشتگرد

500.000

250.000

4.500

1393

3

   گلبهار

530.000

210.000

6.000

1395

4

  بهارستان

320.000

160.000

2.000

1394

5

  فولادشهر

350.000

165.000

5.500

1396

6

   سهند

450.000

480.000

4.000

1396

7

   پردیس

560.000

285.000

4.000

1396

8

    صدرا

550.000

170.000

2.000

1396

9

  مجلسی

140.000

90.000

3.000

1396

10

   بنیالود

160.000

18.000

8.000

1396

 

 

اولین بار در سال 1388 هیئت دولت در جلسه سفر استانی که به ریاست معاون اول رییس جمهور (سابق) در شیراز برگزار شد 90 میلیارد ریال برای اتصال قطار شهری شهر جدید صدرا به شیراز اختصاص داد البته این اعتبار هیچ گاه محقق نشد تا در بودجه سال 1393 طرح اتصال قطار شهری شیراز به شهر جدید صدرا یکی از هفت طرح مندرج در جدول ۱۵ لایحه باشد که از محل جزء ۱۰ ردیف ۵۵۰۰۰۰ اعتبار لازم برای آن ها پیش بینی شده بود، البته از چگونگی و نحوه تخصیص این اعتبار در سال گذشته اطلاع چندانی در دست نیست و همان طور که گفته شد پایان مشخصی هم برای پروژه خط سه متروی شیراز متصور نیست. اما آیا سال 1394 سال برآورده شدن آرزوی مترو برای شمالغرب شیراز خواهد بود؟ یا حتی آغاز عملیات اجرایی آن.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
0
سازمان قطار شهری همین که زاییده است را بعد از 15 سال بزرگ کند سایر جاها پیشکش . الان بعد از اینهمه سال باید نیم ساعت منتظر قطار باشیم 20 دقیقه هم در راه است تا این 10 کیلومتر را طی کند اگر با درشکه هم حرکت کنیم زودتر میرسیم