کد خبر: ۴۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۲

تنفس در اشعار حافظ با سامانه6066

برای نخستین بار در کشور سامانه تلفنی 6066 با هدف خوانش اشعار و غزل‌های خواجه راز راه‌اندازی شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، سامانه حافظانه با همکاری جمعی از حافظ‌پژوهان در بستر شبکه شرکت مخابرات استان فارس و طراحی و پیاده‌سازی شرکت دانش‌بنیان ارتباطات‌پژوهان متین واقع در پارک علم و فناوری فارس مرکز شیراز راه‌اندازی شده است.

این سامانه با هدف ترویج فرهنگ صحیح‌خوانی حافظ و آشنا شدن مردم با معانی و معارف شعر حافظ و همچنین ایجاد زمینه‌ای برای تبادل اندیشه در این زمینه برای نخستین بار در کشور در زادروز لسان‌الغیب حضرت حافظ با شماره تلفن 6066 راه‌اندازی شد.

سامانه حافظانه شامل بسته جامع حافظ‌شناسی و حافظ‌خوانی گام به گام و غزل به غزل است که از نسخه بهاءالدین خرمشاهی و هاشم جاوید گردآوری شده است.

از دیگر موارد نرم‌افزاری که در ایام زادروز خواجه راز راه‌اندازی شد نرم‌افزار حافظ است که شب گذشته در جوار آرامگاه حافظ شیرازی مورد رونمایی قرار گرفت.

این نرم‌افزار قابلیت نمایش متن کامل دیوان حافظ شیرازی به خط نستعلیق و فونت‌های ‌رایانه‌ای با قابلیت پخش صوتی ابیات به دو شیوه زیباخوانی و صحیح‌خوانی را دارد.

این خوانش با صدای استاد آهی و ژاله علو جمع‌آوری شده و نسخه قاسم غنی و محمد قزوینی در آن استفاده شده است.

این نرم‌افزار شامل متن کامل 15 عنوان شرح و تفسیر از غزل‌های دیوان حافظ و همچنین متن 9 ترجمه به زبان‌های ایتالیایی، انگلیسی، فرانسه، عربی، تاجیکی، ترکی استانبولی و ترکی آذری است.

امکان بازبینی آیات و روایات مرتبط با ابیات و غزل‌های حافظ به همراه قابلیت ترجمه، تفسیر و صوت آیات قرآن کریم، امکان استخراج آرایه‌های بدیعی هر غزل و بیت و نمایش فهرست آرایه‌های ادبی در هر غزل به همراه ادله آن از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار است.

قابلیت جستجو، فالنامه، نگارخانه (صوت، تصویر و فیلم)، کتاب‌شناسی، یادداشت‌برداری و چاپ در این نرم‌افزار فراهم آمده است.

نرم‌افزار حافظ به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور قم آماده شده و 15 شرح مکتوب و بهترین شرح‌های موجود از جمله شرح تحقیقات علامه طباطبایی و سایر بزرگانی که در این باب نوشته‌اند در این نرم‌افزار وجود دارد.

ارتباط دوسویه آیات قرآن و غزل‌های حافظ در این نرم‌افزار در نظر گرفته شده است که در آن از یک سو با دیدن آیات قرآن می‌توان به هر غزلی که به آن آیه مرتبط است وصل شد و از سوی دیگر با دیدن هر غزل به آیه مورد نظر که در شرح نوشته و از نظر مفهومی و یا مصداقی به غزل رهنمون بوده، دسترسی می‌دهد، به طوری که برای هر غزل چند آیه مرتبط و شرح‌های مختلف در این نرم‌افزار در نظر گرفته شده است.

متن کامل 139 جلد کتاب مرتبط با حافظ، دسترسی به فهرست بیش از 125 هزار فیش موضوعی با قابلیت جستجو، ارائه فرهنگ‌نامه ویژه دیوان حافظ، مشتمل بر شرح واژه‌ها، تعابیر و اصطلاحات آن، بازسازی و بازبینی هوشمند 68 نسخه‌ خطی سده نهم هجری و امکان مقایسه آن‌ها با نسخه‌های موجود از دیگر موارد و قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

بهره‌برداری از سامانه حافظانه و نرم‌افزار حافظ دو اقدام در حوزه تکنولوژی بود که امسال به یادروز حافظ رنگ و بویی مدرن و به‌روز داد و به طور قطع انجام فعالیت‌هایی از این دست در انتقال هر چه بیشتر مفاهیم و آموزه‌های ارزشمند خواجه راز به نسل جوان کاربرد خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان