کد خبر: ۴۵۸۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲
از ژنو تا جلسه رای اعتماد به وزرا در مجلس

مردم همچنان برای دولت راستگویان نامحرمند/ فشار برای لغو پخش زنده جلسه رای اعتماد

در همین حال، خبرنگاران حاضر در مجلس از استقرار تجهیزات مربوط به پخش زنده در مجلس خبر داده اند اما ظاهرا بنا به درخواست هیات رییسه این موضوع منتفی شد.
شیرازه، رفتار سیاسی دولت در هفته های اخیر نشان داده است که ظاهرا مردم برای دولت، محرم تلقی نمی‌شوند، چنانکه پس از ماجرای مخفی نگه داشتن محتوای مذاکرات هسته‌ای، امروز خبرها حاکی از جلوگیری از پخش زنده جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت روحانی توسط شبکه خبر است.
به گزارش رجانیوز، در حالی که قرار بود جلسه امروز رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان به صورت زنده از شبکه خبر پخش شود، این موضوع منتفی شده است و این در حالی است که پیش از این هم جلسات رای اعتماد وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه یازدهم از شبکه خبر زنده پخش شده بود. 
 
در همین حال، خبرنگاران حاضر در مجلس از استقرار تجهیزات مربوط به پخش زنده در مجلس خبر داده اند اما ظاهرا بنا به درخواست هیات رییسه این موضوع منتفی شد. 
 
این مساله با اعتراض برخی از نمایندگان مواجه شد و آنان این اقدام را در خلاف با ادعاهای دولت در زمینه صداقت و راستگویی ارزیابی کردند. مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس از جمله افرادی بود که در یک تذکر، خواستار رسیدگی به این مساله توسط هیات رئیسه مجلس شد. 
 
دکتر کوچک‌زاده گفت: «آقای سبحانی‌نیا و دیگر اعضای هیئت مجلس گفته بودند که این جلسات به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش می‌شود امروز شاهد بودیم که تمهیدات و ابزار آلات لازم برای این کار فراهم شده بود اما بر اساس شنیده‌ها گویا آقای رئیس جمهور به شما فرموده بودند که ما صلاح نمی‌دانیم که پخش شود.» 
 
وی افزود: «مردم در مذاکرات ژنو نامحرم‌اند، در مذاکرات مجلس نامحرم‌اند، خوب بفرمایید این شفافیت شما و مردم کجاست؟ نمی‌شود که شما شعار دهید مردم محرم‌اند اما این گونه شود. شما می‌خواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید اما امروز ویزای مالزی را نمی‌دهد به نظر من این ناشی از عدم صداقت است چرا تابلوهای صداقت آمریکایی که به زحمت شهرداری نصب شده بود برچیدید. چه می‌خواهید بکنید با این سخت‌کاری‌ها با ملت و نظام چه می‌خواهید بکنید.» 
 
اما در طرف مقابل، علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، این مساله را به مسئولان رسانه ملی مرتبط دانست و پاسخ داد: «صدا و سیما دفعه قبل خودش تصمیم گرفت و این دفعه خودشان آوردند و خودشان هم جمع کردند، ربطی به ما نداشته است نه آقای رئیس جمهور به ما چیزی گفتند و نه من به صدا و سیما چیزی گفتم و هیئت رئیسه هم در این مسئله دخالتی نداشته است از رادیو هم مذاکرات در حال پخش شدن است بنابراین اصل آن مطلب خلاف است.» 
 
هر چند رئیس مجلس در سخنان خود تلاش کرده است منتفی شدن پخش زنده جلسه رای اعتماد را به مدیران سیما مرتبط کند اما شواهد موجود نشان می دهد که مدیران صدا و سیما نه تنها مخالف این امر نبوده اند بلکه پخش زنده جلسات رای اعتماد را به عنوان یک موفقیت رسانه ای برای خود قلمداد کرده و ساز و کار فنی لازم برای استمرار این شیوه را نیز برای جلسه امروز رای اعتماد فراهم کرده بودند.
 
این موضوع زمانی جدی تر می شود که بدانیم با توجه به موفقیت سیما در جذب مخاطب میلیونی به دنبال پخش زنده جلسات رای اعتماد، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما بار‌ها و بار‌ها از آن به عنوان یکی از افتخارات رسانه ملی در سال‌های اخیر نام برده و همین امر موجب شد تا رسانه ملی اقدام به تهییه گزارش‎های مختلفی برای تایید حرکت خود در پخش زنده جلسات رای اعتماد بپردازد. 
 
از سوی دیگر، استقرار تجهیزات پخش زنده جلسه رای اعتماد تا صبح امروز در مجلس نیز از اراده مدیران سیما برای تکرار پخش زنده حکایت دارد که بر همین اساس به خوبی واضح است که جمع آوری ناگهانی این تجهیزات با برنامه‌ریزی مدیران صداوسیما نبوده و ماجرا به فشارهای پشت پرده از سوی برخی مسئولین دولتی برمی‌گردد. 
 
مشخص نیست دولت آقای روحانی چرا از بیان واقعیات و حقایق به مردم و شفاف شدن رویکردهای دولت به شدت واهمه دارد و این مساله سبب شده تا بسیاری از اقدامات نهادهای دولتی، پشت پرده و بدون اطلاع مردم و افکار عمومی انجام گیرد؛ رویکردی که به طور صریح برخلاف شعارهای شخص رئیس‌جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی است. 
 
آقای روحانی در جلسه تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود، با بیان اینکه «توانمندی دولت در تقویت پایگاه اجتماعی آن و وفاداری به عهد و پیمان خود به مردم است»، خاطرنشان کرد: «لازمه این پایبندی، صداقت و راستگویی است. ما اساس دینداری، ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان می‌دانیم. امیر مومنان علی (ع) گفته است؛ اصل دینداری امانت و وفا به عهد است. دولت می‌کوشد که داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگنا‌ها از کمک قوای دیگر و مردم استمداد بجوید.» 
 
با این حال، فعلا صداقت و صراحت دولت در پشت «مذاکرات مخفیانه» و «جلسه رای اعتماد بدون پخش زنده» پنهان شده و مشخص نیست این آفتاب صداقت و راستگویی که در پشت ابرهای پنهان‌کاری، مخفی شده، چه زمانی رخ می‌نمایاند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
احمد
-
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۲
1
واقعاً سايت شما با شبكه ها و رسانه هاي زرد مانند بي بي سي يكي شده . مطلب رو همون طور كه خودشون ميخوان تفسير مي كنند نه اونطور كه بوده. بابا نه تقصير دولت بوده نه مجلس بلكه تصميم صدا و سيما بوده و هيچ كس نمي تونه روي برنامه هاي صدا و سيما تاثير بذاره پس اين آقاي به اصطلاح گزارشگر عنوان " مردم همچنان براي دولت راستگويان نامحرمند" تصحيح كنه. بابا خسته شديم از بس براي اصلاح مطالب سايتتون كامنت زديم........!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۲
0
خدایا همه ی ما رو به راه راست هدایت کن ، بابا شما رو به خدا اینهمه غرولند نکنید ، تا کی می خواهید ایراد و اشکال بگیرید تا کی می خواهید ایراد بگیرید بس کنید دیگه مملکت به باد رفت و شما هنوز در حال غر زدن هستید