کد خبر: ۴۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

پس از 40 سال اراضی متعلق به تالاب بین المللی پریشان بازپس گرفته شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: برای نخستین بار و پس از سپری شدن 40 سال تمام ، اراضی متعلق به تالاب بین المللی پریشان کازرون فارس باز پس گرفته شد.
به گزارش شیرازه، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در حاشیه بازدید از عملیات پایانی احداث کمربند حفاظتی تالاب پریشان در گفت و گو با ایرنا افزود:باهمکاری دادستان و منابع طبیعی شهرستان کازرون ، برای نخستین بار سند این تالاب مهیا و بر اساس آن حدود این مکان مشخص شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان داشت:با توجه به این حدود و برابر نقشه ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با ایجاد خاکریز مبادرت به تعبیه کمربند حفاظتی اطراف این تالاب کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: به سبب خشک شدن تالاب پریشان ظرف چند سال اخیر به مرور تعدی به اراضی و تصرف غیرقانونی این مکان ها در حاشیه این تالاب به نحو چشمگیری صورت گرفت لیکن با اجرای طرح کمربند حفاظتی،اراضی از دست متصرفان خارج و به تالاب ملحق شد.

ابراهیمی کارنامی افزود:اجرای عملیات کمربند حفاظتی تالاب پریشان به طول 50 کیلومتر از سال 90 آغاز شد و امروز این عملیات به طور کامل به انجام رسید.

وی اضافه کرد: با اجرای این کمربند حفاظتی که با هزینه پنج میلیارد ریال صورت گرفت، افزون بر این که یکهزار و 85 هکتار از اراضی از تصرف کشاورزان حاشیه تالاب خارج و به تالاب الحاق شد از شور شدن زمین های کشاورزی اطراف تالاب نیز جلوگیری به عمل آمد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: از این میزان اراضی بازپس گرفته شده حدود 588 هکتار آن را از 40 سال قبل محیط زیست وقت خریداری کرده بود اما در تملک کشاورزان حاشیه این تالاب قرار داشت.

ابراهیمی کارنامی بدون ذکر رقم گفت: برای لایروبی بخشی از کانال هایی که سیلاب ها را به تالاب هدایت می کند به اعتبار نیاز است اما هنوز این اعتبار تخیص نیافته است.

دریاچه پریشان که یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است درفاصله 14 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون واقع شده و به نام های مور ، پریشان ، شوریون ، موز ، توز ، پریشم ، فزشویه ، کازرون و فامور نیز شناخته شده است.

این دریاچه که چهار هزار و 700 هکتار وسعت دارد درسال 1355خورشیدی به عنوان تالاب بین المللی درفهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) آن را به عنوان ذخیره گاه زیست کره نیز معرفی کرد.

این تالاب در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست نیز ثبت شده است و با عنوان منطقه حفاظت شده ارژن پریشان مدیریت می شود.

شهرستان کازرون در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.//34"

 

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان