کد خبر: ۴۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

شور حسینی در جهان به روایت تصویر

مراسم محرم هر ساله در اقصی نقاط جهان برگزار می شود. در این مطلب تلاش شده تا گوشه‌ای از این عشق و ارادت جهانیان به امام حسین(ع) به تصویر کشیده شود:

انگلستان

شيعيان انگليس در عاشوراي حسيني با شرکت در آيين‌هاي ويژه سوگواري دهمين روز محرم، حماسه نهضت امام حسين(ع) و يارانش را در کربلا گرامي می دارند. مرکز اسلامي انگليس و مجمع اسلامي جهاني، بنياد خويي و دهها هيات و اماکن مذهبي در لندن و ساير شهرهاي انگليس همچون منچستر، گلاسکو، کارديف، برادفورد، شفيلد، لوتون و بيرمنگام در شب‌هاي محرم ميزبان عزاداران حسيني و دوستداران اهل بيت (ع) هستند.

 

 
 
 
 
 
 

 

در اولین روز ماه محرم امسال اتوبوس‌هایی که روی آنها عبارت‌های "لبیک یا حسین(ع)" و "روزی که حسین(ع) به خاطر حقوق شما ایستادگی کرد" ... The day Hussain stood for your rights. . . نوشته شده است در شهر منچستر دیده می‌شود. 

این اقدام توسط گروهی از جوانان انگلیس صورت گرفت که با راه‌اندازی سایتی به نام "روز دهم ـ کمپین امام حسین شناسی" ـ www.the10thday.com ـ اقدام به انتشار حقایق قیام امام حسین(ع) کردند.

آنان این جملات را بر روی بنرهایی نوشته و بر روی اتوبوس‌های دو طبقه شهر منچستر و نقاط مختلف این شهر نصب کردند. 

 

 
 
 
 
 
 
چندی قبل نیز در معابر عمومی شهر لندن تابلوهای منقش به سخنان بزرگان در خصوص امام حسین(ع) و عاشورا نصب شد. 
 
 
 
 
 

 

بوسنی و هرزگوین
 
ماه محرم برای دراویش اهل سنت در بوسنی همچون شیعیان سراسر عالم، ماه حزن و اندوه است. مراسم این روز در "کالج فارسی بوسنیایی" و "مجتمع آموزشی گلستان" واقع در شهر "ایلیاش" از توابع استان سارایوو رنگ و بوی متفاوتی دارد.

مدیران این مدارس در اولین روز ماه محرم با ترتیب دادن مراسمی در مسجد مهدی المنتظر(عج) علاوه بر الاهیه خوانی و برپایی آیین دعا از تعدادی ائمه جمعه و جماعات اهل سنت بوسنی دعوت می کنند تا با حضور در جمع والدین و دانش آموزان، به تبیین گوشه هایی از تاریخ اسلام و واقعه عاشورا بپردازند.

این مراکز آموزشی همه ساله در این ایام برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان با معارف کربلا، ویژه برنامه هایی را از قبیل سخنرانی مذهبی، تعزیه، ماتم خوانی و مسابقه کتابخوانی اجرا می‌نمایند.

 

 
 
 
 
 
 
 
نیجریه

شیعیان نیجریه نیز مانند همه کشورها در ماه محرم با برپایی مجالس سخنرانی و عزاداری به سوگواری می پردازند. تصاویر زیر مربوط به عزاداری شیعیان شهر کانو در روز دوم محرم است. 

افغانستان

دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) در گوشه و کنار شهر هرات با نصب پارچه‌های سیاه و پیام‌های تسلیت آماده برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم هستند. شهر هرات از جمله شهرهای غربی افغانستان است که همزیستی مذاهب اهل سنت و تشیع در کنار و گوشه این شهر وحدت مسلمین را نشان می‌دهد.

عزاداران حسینی در هرات افغانستان  از ساعات اولیه صبح روز عاشورا نیز در قالب دسته‌های عزاداری با نوحه سرایی و سینه‌زنی، یاد قهرمانی‌ها و رشادت‌های تشنه‌کامان سرزمین عشق را گرامی می دارند.

سوریه

منطقه سیده زینب(س) در دمشق شاهد حضور دسته های عزاداری با مشارکت گسترده مردم برای گرامیداشت سالروز شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام است.

شرکت کنندگان با در دست داشتن پرچم های حزب الله، سوریه و پرچم های کربلا با اعلام وفاداری به راه امام حسین(ع) در مقابله با طاغوتیان خاطر نشان می کنند که آنچه امروز در سوریه رخ می دهد، شبیه واقعه کربلا است و حسین(ع) مشعل راه پیروزی ملت سوریه است.


لبنان

این روزها حال و هوای بخش‌های شیعه نشین لبنان بویژه شهر النبطیه و ضاحیه جنوبی بیروت حال و هوای عاشورایی دارد. 

پرچم‌های سیاه از دیوارها و بالکن‌های منازل برافراشته شده و پلاکاردهای یا حسین بر سر در منازل نقش بسته است، شیعیان لبنان با الهام از شعار هیهات منا الذلة ثابت کرده‌اند که شایعه پراکنی در مورد تهدیدات و بمبگذاری‌ها نمی‌تواند آنها را از برپایی هر چه باشکوه تر مراسم عاشورای حسینی بازدارد.

 

 

عربستان

 

در شهر قطیف عربستان شیعیان در مراسم عزاداری اباعبدالله شرکت می کنندو در روز عاشورا در اینشعر تعزیه روز عاشورا نیز اجرا می شود.

 

سوئد
محرم هر سال پایتخت سوئد شاهد حضور بیش از ۲۰۰۰ نفر از عاشقان مظلوم کربلاء است که با هدف شناساندن اهداف والای انقلاب حسینی به مردم سوئد و همچنین جامعه اروپا به خیابان های اصلی شهر می آیند.
 

 

ارمنستان

همزمان با فرارسیدن ایام محرم الحرام مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا...الحسین (ع) و یاران با وفایش در مسجد کبود ایروان برگزار می شود. از نکات جالب توجه این مراسم حضور هر ساله تعدادی از ارامنه در عزاداری سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) است.

 

ترکیه

در ترکیه ساعات اولیه صبح عاشورا هزاران نفر از شیعیان گردهم می‌آیند و به عزاداری و زنجیر زنی می‌پردازند و سپس نمایش تمثیلی حادثه كربلا را به صورت تئاتر اجرا می‌كنند و طی مراسمی كه در دیگر ادیان معمول نیست یاد و خاطره‌ی شهادت امام حسین( ع) را در اذهان زنده می‌كنند.

 

کانادا

برجسته‌ترین ویژگی مراسم عزاداری امام حسین(ع) در میان جامعه‌ی شیعیان كانادا برگزاری مجالس سخنرانی است. محتوای این سخنرانی‌ها سعی بر این دارد كه بیشتر به وجه تاریخی و علمی مسئله عاشورا و درس‌های تاریخی آن پرداخته‌شود. 

مراسم عاشورا در كانادا شیوه‌ی مرسوم عزاداری شیعیان یعنی سینه‌زنی و نوحه‌خوانی نیز انجام می‌گیرد. البته اغلب این مراسم سوگواری در مكان‌های سرپوشیده و مراكز تجمع شیعیان مانند حسینیه‌های مختلف برگزار می‌شود. در پایان مراسم نیز پرچمی را به یاد امام حسین(ع) در برابر شهرداری تورنتو به اهتزاز در می‌آورند. 

یكی دیگر از ابتكارات این كشور تهیه و نصب پوسترهایی در معرفی امام حسین (ع) و قیام عاشورا در وسایط نقلیه‌ی عمومی شهر تورنتو است.
 

اندونزی

مراسم برگزاری محرم (تابوك) در پاریمان اندونزی، بعد از دیدار هلال محرم، از نیمه شب، با آوردن خاك پاك و تمیز رودخانه شروع می‌شود. افرادی كه برای آوردن خاك به رودخانه می‌روند، لباس سپید می‌پوشند. این خاك را در مكانی جمع می‌كنند و روی آن پارچه‌ی سپید می‌كشند و آن را "دارگاه" (یعنی درگاه یا امام بارگاه) می نامند.

این دارگاه سمبل مرقد امام حسین(ع) و چادر سیاه روی آن، نشانی پاكیزگی، حیات، دلیری و شهادت حضرت امام حسین(ع) در راه خداست. 

روز پنجم محرم، ساقه درخت موز را از باغ با یك ضربه شمشیر تیز می‌برند كه سمبل بهادری و دلیری و مهارت شمشیر زنی حضرت قاسم (ع) است.

آلمان

در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دهه اول ماه محرم الحرام، مراسم عزاداری و سوگواری در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت آلمان با حضور شیفتگان و عاشقان ثارالله برگزار می‌شود که ادامه تصاویری از این مراسم را مشاهده می‌کنید.

 
 
هند
در کشمیر هند جوانان شیعه با سیاه‌پوش کردن معابر و مساجد در سوگ امام سوم شیعیان می‌نشیند. 
 
 
 
 
نظرات بینندگان