کد خبر: ۴۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲

شکوه نماز ظهر عاشورای شیراز زیر سایه بی‌توجهی مسئولین

در شیراز، برخلاف سال‌های قبل و با وجود تاکیدات زیادی که روی این مسئله شده بود، نماز جماعت ظهر عاشورا چندان باشکوه برگزار نشد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، حالا چندین سال است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هیئت‌های عزاداری و مسئولان فرهنگی در شهرستان‌ها در ظهر عاشورای حسینی، برپایی نماز ظهر و عصر به جماعت می‌باشد. این‌که سید الشهدا (س) در آن روز، این‌گونه به نماز بها داده و آن را به جماعت برگزار کردند، درس بزرگی است که نشان از اهمیت نماز دارد. خوشبختانه در اکثر شهرها و روستاهای ایران اسلامی، نماز ظهر عاشورا بر اساس یک برنامه‌ریزی و به صورت باشکوه برگزار می‌شود.

اما در شیراز، برخلاف سال‌های قبل و با وجود تاکیدات زیادی که روی این مسئله شده بود، نماز جماعت ظهر عاشورا چندان باشکوه برگزار نشد. اگرچه بارش باران یکی از دلایل این امر بود اما مطمئنا تنها دلیل نبود.

مسئولین مربوطه به این نتیجه رسیده بودند که نماز را در داخل حرم برگزار کنند لذا هیچ فرشی در صحن پهن نشد. علت چنین تصمیمی خیسی زمین و امکان بارش دوباره باران بود. اما پس از چندی به دلیل کثرت جمعیت عزادارانی که قصد شرکت در نماز جماعت را داشتند اما به دلیل محدود بودن فضای داخلی حرم، نمی‌توانستند در آن شرکت کنند، در قسمتی از صحن و نزدیک به ایوان فرش پهن شده و صفوف نماز جماعت تشکیل شد. این کار عملا نماز جماعت ظهر عاشورای شیراز را اگرچه یکپارچه و متصل اما به دو بخش داخل حرم و داخل صحن تقسیم کرد که وجهه خوبی نداشت. کما این‌که آنچه رسانه ملی از این نماز جماعت پخش کرد، به دلیل این مساله، چندان در خور مردم شیراز که در روز تاسوعا یک عزاداری باشکوه را به نمایش گذاشته بودند، نبود.







به نظر می‌رسد مسئولین مربوطه، تدابیر لازم برای برگزاری نماز باشکوه ظهر عاشورا را نیندیشیده بودند. در شرایط کنونی که می‌توان به صورت دقیق از شرایط آب‌وهوای چندین روز آینده نیز مطلع شد، باید از این مسئولین پرسید که چگونه از وضعیت هوای شیراز در روز عاشورا مطلع نبودند؟ آیا این امکان فراهم نبود تا با اطلاع از بارانی بودن آسمان شیراز، با تغییر مکان نماز جماعت به داخل مصلی که دقیقا در نزدیکی حرم شاهچراغ (ع) است، جلوه بهتری از نماز جماعت شهر عاشورای شیراز به نمایش گذاشته می‌شد؟

نظرات بینندگان