کد خبر: ۴۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲

چه وقت نباید به زیارت اموات رفت؟

رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس مصیبت دیده‌ای را دلداری دهد پاداشی همانند مصیبت دیده دارد، بی‌آنکه خدا از اجر صاحب عزا چیزی بکاهد.
به گزارش شیرازه به نقل از شبستان، در خصوص لزوم تسلیت به بازماندگان اموات و زیارت آنها مطالبی را از کتاب ارزشمند "مفاتیح الحیاة" اثر ایت الله جوادی آملی مرور می کنیم:
بازماندگان میت نیازمند یاری و آرامش روحی اند و قبل از همه خدا به مصیبت دیدگان تسلی داده و فرموده است: "و صابران را بشارت ده؛ آنان که هر گاه مصیبتی بر آنان وارد می شود می گویند:" انّا لله و انا الیه راجعون"؛ همان کسانی که درودهای خدا و رحمت او بر ایشان است و همانان اند که هدایت یافته اند".(1)


لزوم تسلیت (دلداری)
امام صادق (ع) فرمودند: دلداری لازم پس از خاکسپاری است.(2)
حضور: امام صادق (ع) فرمود: برای تسلیت همین بس که مصیبت دیده تو را (در مراسم) ببیند.(3)
دلداری زبانی: امام صادق (ع) نزد مصیبت دیدگانی رفتند و فرمودند: خدا ضعف شما را جبران کند به شما دلداری نیکو دهد و درگذشته شما را رحمت کند؛ آن گاه برگشت. (4)
اطعام مصیبت دیده: امام صادق (ع) فرمودند: پس از شهادت جعفر بن ابی طالب رسول خدا (ص) به فاطمه (س) فرمان داد تا همراه زنان نزد همسرش اسماء بنت عمیس بروند و نزد وی بمانند و سه روز برای او غذا بپزند.(5)
امام صادق (ع) فرمودند: سزاوار است همسایگان مصیبت دیده، به جای او سه روز اطعام کنند.(6)
 

پاداش تسلیت
رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس مصیبت دیده ای را دلداری دهد پاداشی همانند مصیبت دیده دارد، بی آنکه خدا از اجر صاحب عزا چیزی بکاهد.(7)
ابراهیم از پروردگارش پرسید: ای پروردگار من! ... پاداش آن که غمدیده ای را برای رضای تو به صبر وارد چیست؟ فرمود: وی را لباسی از ایمان می پوشانم که با آن در بهشت ماوا گزیند و با آن از آتش در امان بماند.(8)
رسول خدا (ص) فرمودند: کسی که غمدیده ای را دلداری دهد در قیامت حله ای بر وی پوشانده می شود که مایه آراستگی اوست.(9)
امیرمومنان(ع) فرمودند: کسی که فرزند مرده ای را تسلیت دهد خدا او را در سایه عرشش جای دهد در روزی که سایه ای جز آن سایه نیست. (10)
توصیه به زیارت اموات: رسول خدا (ص) فرمودند: مردگانتان را زیارت کنید و بر آنان درود فرستید که آنان برای شما عبرت هستند.(11)
امیر مومنان (ع) فرمودند: مردگانتان را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما شادمان می شوند و نزد قبر پدر و مادر با دعایی که برای آن دو می کنید، حاجت بخواهید. (12)
نهی از زیارت شبانه اموات: رسول خدا (ص) فرمودند: ای اباذر!... قبرها را زیارت کن تا به یاد آخرت باشی؛ ولی شبانه به زیارت آنها نرو.(13)
نکته: البته رجحان طلب آمرزش برای اموات هنگام عبور شبانه از قبرستان همچنان محفوظ و ثابت است.
تعادل در زیارت مردگان: امام رضا (ع) فرمودند: هیچ مومنی نیست که قبر مومنی را زیارت کند و هفت بار نزد او سوره قدر را بخواند جز اینکه خدا او و صاحب قبر را بیامرزد.(14)
پاداش دعا برای مردگان: امام صادق (ع) فرمودند: هر کس در شب جمعه برای ده نفر از برادران مرده اش دعا کند خدا بهشت را برایش واجب می کند.(15)
پاداش نیابت از مردگان: امام صادق(ع) فرمودند: هر مسلمانی عمل صالحی را به نیابت مرده ای انجما دهد پاداش آن برای او دوچندان می شود و خدا میت را هم از این عمل بهره مند می سازد.(16)
پی نوشت ها:
1. بقره، آیات 155 – 157
2. الکافی، ج3، ص 204
3. الفقیه، ج1، ص 174
4. همان
5. المحاسن، ج2، ص 419
6. الفقیه، همان
7. الکافی، همان، ص 205
8. مسکن الفواد، ص 116
9. الکافی، همان
10. الکافی، همان، ص 227
11. تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج1، ص 288
12. الکافی، همان، ص230
13. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج18، ص 323
14. الفقیه، ج1، ص 181
15. مستدرک الوسائل، ج6، ص 73
16. الفقیه، همان، ص 185
پایان پیام/

نظرات بینندگان