کد خبر: ۴۷۲۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۳۰ آبان ۱۳۹۲

همه امیدهایی که مردم قیروکارزین به میادین گازی دارند

با توجه به پتانسيل بسيار خوبي که در این شهرستان با وجود دو میدان بزرگ گازی وجود دارد، صنعت پتروشیمی مي‌تواند به خوبي جايگزين کشاورزي و دامپروري از دست رفته بشود و مشکلات بيکاري در شهرستان قیروکارزین را حل کند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پرگون توسعه صنعت پتروشيمي در مناطق مختلف کشور، هم منتقداني دارد و هم موافقاني. منتقدان مي‌گويند دوري از منابع خوراک پتروشيمي، هزينه اي زايد براي انتقال خوراک به مجتمع‌هاي پتروشيمي ايجاد مي‌کند و بر همين اساس با اجراي طرح‌هايي همچون خط لوله اتيلن غرب نيز مخالفت مي‌کنند. با اين وجود حاميان توسعه صنعت پتروشيمي در تمامي نقاط کشور، بر اين اعتقادند که صنعت پتروشيمي و صنايع تکميلي وابسته به آن، اشتغال بسيار بالا و در عين حال پايداري ايجاد مي‌کند و به همين دليل با توسعه پتروشيمي در سراسر کشور مي‌توان گام‌هاي بلندي براي محروميت‌زدايي در سراسر کشور برداشت. اما نکته‌اي که در اين زمينه گاه مغفول واقع شده يا کمتر مورد توجه قرار گرفته اين است که منابع خوراک پتروشيمي صرفا در آب‌هاي خليج فارس يا در ميادين مشترک نيست و در مناطق داخلي کشور و همچنين مناطق خشکي مجاورت آب‌هاي جنوبي نيز ميادين گازي و نفتي مختلفي وجود دارد که از استخراج آنها مي‌توان براي توسعه صنايع پتروشيمي استفاده کرد. در حقيقت، در مجاورت ميادين گازي داخل کشور مي‌توان صنايع پتروشيمي و صنايع وابسته به آن را تاسيس کرد تا مناطق داخلي کشور نيز از منابع خدادادي موجود در آن مناطق بهره‌مند شده و طعم شيرين توسعه را بچشند. بويژه با توجه به اينکه اغلب ميادين گازي داخلي کشور در مناطقي واقع شده اند که از لحاظ اشتغال با مشکلات فراواني مواجه هستند و بيکاري در آنها بيداد مي‌کند.

شهرستان قیروکارزین یکی از مناطقی است که با وجود منابع عظیم گاز  از نظر اشتغال با مشکلاتی مواجه است. اقتصاد شهرستان قیروکارزین در محور کشاورزي و دامپروري است ولي خشکسالي‌هايي که در چند دهه گذشته حادث شده، به بخش قابل توجهي از کشاورزي و دامپروري آسيب زده است. اما با توجه به پتانسيل بسيار خوبي که در این شهرستان با وجود دو میدان بزرگ گازی وجود دارد، صنعت پتروشیمی مي‌تواند به خوبي جايگزين کشاورزي و دامپروري از دست رفته بشود و مشکلات بيکاري در شهرستان قیروکارزین را حل کند.

میدان های گازی آغار و سفید زاخور منابع خدادادی است که به مردم این شهرستان رسیده و محرومیت در قیروکارزین تا جایی است که مردم این شهرستان با وجود این همه منابع گاز در چند سال اخیر از نعمت گاز شهری بهره مند شده اند.

حال جای آن دارد تا مسئولان محترم از شهرستان گرفته تا سطح استان و کشور حمایت های خود را از مردم محروم قیروکارزین دریغ ننمایند و یکی از مهم‌ترین نیازهای قیروکارزین که استفاده از منابع گاز این شهرستان در جهت رشد و شکوفایی آن می باشد و هنوز عملیاتی نشده را به سرانجام رسانند و به بهبود وضعیت اشتغال این شهرستان کمک کنند.

در ادامه مختصری از وضعیت دو میدان گازی قیروکارزین که از سایت وزارت نفت گرفته شده را می خوانیم.
 

ميدان گازي سفيد زاخور:

تاقديس سفيد زاخور در منطقه کوهستاني استان فارس و در حدود 30 کيلومتري جنوب شهرستان قيروکارزین و در دهستان زاخرويه قرار دارد. ميدان بزرگ گازي سفيد زاخور که در شهرستان قيروکارزين بخش افزر واقع شده است يکي از بزرگترين ميادين گازي کشور است. در پيش بيني‌هاي اوليه، گاز درجاي ميدان سفيد زاخور يک تريليون و 500 ميليارد فوت فوت مکعب (TCF) تخمين زده شده بود. به منظور تکميل اطلاعات اکتشافي اين ميدان در سال 1382، عمليات لرزه نگاري دو بعدي انجام و اطلاعات به دست آمده، پردازش و تفسير شد و تاقديس سفيد زاخور داراي پتانسيل تشخيص داده شد. به اين ترتيب با انجام عمليات حفاري در نيمه دوم سال 1384، اولين چاه اکتشافي تا عمق 5 هزار و 271 متر حفاري شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از اين چاه، مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت ايران موفق به کشف گاز شيرين در لايه‌هاي مختلف مخزني کنگان- دالان شد. ميزان ميعانات گازي درجاي ميدان سفيد زاخور 205 ميليون بشکه، ضريب برداشت گاز 75 درصد و ضريب برداشت ميعانات گازي 35 درصد در نظر گرفته شده است. مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت ايران پيش‌بيني کرده است در صورتي که در اين ميدان 17 حلقه چاه حفر شود، مي‌توان روزانه 30 ميليون مترمکعب گاز از آن استحصال کرد.

ميدان گازي آغار:

اين ميدان در مجاورت شهر قير قرار گرفته و در سال 1351 کشف شده است. در ميدان گازي آغار 16 حلقه چاه وجود دارد که 13 حلقه از آن توليدي است. توليد از اين ميدان از اواخر سال 1377 آغاز شده که گاز و مايعات گازي ميدان پس از تفکيک، جهت فرآورش توسط دو خط لوله جداگانه به طول 90 کيلومتر به پالايشگاه گاز فراشبند ارسال مي‌گردد . توان توليد گاز و مايعات گازي اين ميدان به ترتيب 95/22 ميليون متر مکعب در روز و 4300 بشکه در روز است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲
0
سلام لطفا به گوش مسولین برسانید
قیروکارزین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲
0
اگر آمایش سرزمینی درست اجرا شود چنین مسائلی پیش نمی آید و درست می شود